Del

Esbjerg Revyen

25.aug - 10. sep 2021

Musikhuset Esbjerg

Musikhuset Esbjerg åbner atter dørene for Esbjerg Revyen, der blander nye tekster med hits fra revyer tidligere på året til en særdeles underholdende sensommeroplevelse med stærkt lokalt islæt.

Musikhuset i Esbjerg er imponerende nok næsten fyldt her et par dage efter premieren og knap to uger efter, at afstandskravet blev ophævet. Det er glædeligt, at det lykkes at få langet billetter over disken i den fart.

Der er da også masser at komme efter i Esbjerg Revyen 2021. Den er stykket sammen af nye numre og numre, som de medvirkende medbringer fra engagementer tidligere på sommeren. Instruktørduoen Kasper Le Fevre og Rasmus Søndergaard kunne have luget i årgangens tyndeste tekster, men skaber en rigtig gedigen og lattervækkende uptempo revy. Den lægger befriende nonchalant afstand til pandemien og fletter elegant lokale Esbjerg-temaer som nye parkeringsafgifter og trakasserier på byens fodboldhold ind mellem aktuelle og almengyldige emner.

Esbjerg Revyen 2021
Gordon Kennedy i Esbjerg Revyen 2021.

Accenterne flyver friskt

Holdet vinker veloplagt farvel til 2020 med en kvik tour de force gennem de emner, sidste års revy ville have budt på. Så sættes den papirtynde ramme – branding af Esbjerg – inden første del eksploderer i en kavalkade af meget forskellige, men hver især seriøst sjove numre. Først er vi til kønsneutral barnedåb. Hugo Mathilde skal barnet hedde, og trods præstens indvendinger om regnbuefarvede sygesikringskort og andre fremtidige bump, står forældrene fast på, at køn er flydende. Vase & Fuglsangs tekst rammer skiven charmerende rent i et af dette års favorittemaer.

Så kommer en alternativ sølvbryllupsvise. Skrevet og spillet til perfektion af Jan Svarrer med Trine Gadeberg som fruen i den ægteskabelige nedtælling fra 25 (år). Langsomt dør forelskelsens glød i Weber-grillens forstadstriste kedsomhed. Heldigvis er der en pointe gemt i gløderne.

Esbjerg Revyen 2021
Jan Svarrer i Esbjerg Revyen 2021.

Gordon Kennedy og Farshad Kholghi tager over som to russiske sygeplejersker, der skal hjælpe de danske kollegaer med ”at strække”. Accenterne flyver friskt i de to instruktørers tekst, der får det bedste frem i de to spradebasser på scenen, der ellers kan have en tendens til at kamme over i gak. Trine Gadeberg er veninden fra Helvede. Stangberuset holder hun en tåkrummende tale til venindens 50 års dag. Hysterisk sjov og utrolig sørgelig på samme tid. Fornemt spil.

Første del slutter på toppen med dansktopparret, der ikke støtter nogle former for nødhjælp, men blot ”nakke, ryg og lænd med en pude”. Nummeret kommer fra Hjørring Revyen, men fortjener som det øvrige genbrugsmateriale bestemt at blive vist på ny. Efter pausen lægger Trine Gadeberg hårdt ud med sin elskede (eller måske nærmere frygtede) folkedanserinde, der med skærebrænderstemme eksercerer de øvrige gennem Den toppede høne. Farshad Kholghi er ingen Liva Weel, men trækker blidt insisterende tråden fra PH’s viser til nyligt afdøde Kurt Westergaards tegninger i Lucas Birchs fine tekst. Oplagt emne, men ikke set mange steder.

Esbjerg Revyen 2021
Farshad Kholghi i Esbjerg Revyen 2021.

De voksne har været meget tørstige

Derefter falder ideniveauet noget i en ret ujævn anden del, der dog byder på et par lysende perler. Jan Svarrer har skrevet mange af årets tekster. Nogle gode, andre mindre gode. Sammen med Vase & Fuglsang har han begået den skønne tekst om parret fra Varde, der er taget på Michelin-restaurant. Gordon Kennedy lægger krop til den hårdt prøvede franske tjener, mens Gadeberg og Svarrer selv er guddommelige som det sympatiske provinspar. Farshad Kholghis svært erotiske udgave af Unsual er næsten mere inciterende end forsommerens i Kerteminde.

Esbjerg Revyen 2021
Trine Gadebjerg i Esbjerg Revyen 2021.

Og vi kommer selvfølgelig heller ikke uden om Trine Gadebergs pletskud, Pelle på fem og et halvt. Pelle har oplevet et og andet under corona-nedlukningen, hvor de voksne har været meget tørstige – men ikke efter vand. Ja, nogle har faktisk været så tørstige, at de slikker på alt og mister deres job. Kasper Le Fevres tekst mikser forrygende metoo, corona og regeringens flygtningepolitik gennemlyst af barnets øjne – og Gadeberg leverer, så taget løfter sig. Således opløftet forlader vi en af årets sidste revyer, der befriende peger frem mod en tid, hvor vi skal tale lidt mindre om corona.

SE OGSÅ: TVEsbjerg har været med til prøverne på Esbjerg Revyen 2021

SE OGSÅ: Pelle på fem et halvt om kulturens coronaregler

Instruktører: Kasper Le Fevre og Rasmus Søndergaard. Scenografi og koreografi: Jens Frausing. Lysdesign: Niclas Eriksen Poulsen. Lyddesign: Niels Straadt.

Medvirkende: Trine Gadeberg, Jan Svarrer, Farshad Kholghi, Gordon Kennedy og kapelmester Peter Bom.