Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Esbjerg Revyen 2021 – gedigen revy med overskud til mere end corona

Musikhuset Esbjerg åbner atter dørene for Esbjerg Revyen, der blander nye tekster med hits fra revyer tidligere på året til en særdeles underholdende sensommeroplevelse med stærkt lokalt islæt.

Musikhuset i Esbjerg er imponerende nok næsten fyldt her et par dage efter premieren og knap to uger efter, at afstandskravet blev ophævet. Det er glædeligt, at det lykkes at få langet billetter over disken i den fart.

Der er da også masser at komme efter i Esbjerg Revyen 2021. Den er stykket sammen af nye numre og numre, som de medvirkende medbringer fra engagementer tidligere på sommeren. Instruktørduoen Kasper Le Fevre og Rasmus Søndergaard kunne have luget i årgangens tyndeste tekster, men skaber en rigtig gedigen og lattervækkende uptempo revy. Den lægger befriende nonchalant afstand til pandemien og fletter elegant lokale Esbjerg-temaer som nye parkeringsafgifter og trakasserier på byens fodboldhold ind mellem aktuelle og almengyldige emner.

Esbjerg Revyen 2021
Gordon Kennedy i Esbjerg Revyen 2021.

Accenterne flyver friskt

Holdet vinker veloplagt farvel til 2020 med en kvik tour de force gennem de emner, sidste års revy ville have budt på. Så sættes den papirtynde ramme – branding af Esbjerg – inden første del eksploderer i en kavalkade af meget forskellige, men hver især seriøst sjove numre. Først er vi til kønsneutral barnedåb. Hugo Mathilde skal barnet hedde, og trods præstens indvendinger om regnbuefarvede sygesikringskort og andre fremtidige bump, står forældrene fast på, at køn er flydende. Vase & Fuglsangs tekst rammer skiven charmerende rent i et af dette års favorittemaer.

Så kommer en alternativ sølvbryllupsvise. Skrevet og spillet til perfektion af Jan Svarrer med Trine Gadeberg som fruen i den ægteskabelige nedtælling fra 25 (år). Langsomt dør forelskelsens glød i Weber-grillens forstadstriste kedsomhed. Heldigvis er der en pointe gemt i gløderne.

Esbjerg Revyen 2021
Jan Svarrer i Esbjerg Revyen 2021.

Gordon Kennedy og Farshad Kholghi tager over som to russiske sygeplejersker, der skal hjælpe de danske kollegaer med ”at strække”. Accenterne flyver friskt i de to instruktørers tekst, der får det bedste frem i de to spradebasser på scenen, der ellers kan have en tendens til at kamme over i gak. Trine Gadeberg er veninden fra Helvede. Stangberuset holder hun en tåkrummende tale til venindens 50 års dag. Hysterisk sjov og utrolig sørgelig på samme tid. Fornemt spil.

Første del slutter på toppen med dansktopparret, der ikke støtter nogle former for nødhjælp, men blot ”nakke, ryg og lænd med en pude”. Nummeret kommer fra Hjørring Revyen, men fortjener som det øvrige genbrugsmateriale bestemt at blive vist på ny. Efter pausen lægger Trine Gadeberg hårdt ud med sin elskede (eller måske nærmere frygtede) folkedanserinde, der med skærebrænderstemme eksercerer de øvrige gennem Den toppede høne. Farshad Kholghi er ingen Liva Weel, men trækker blidt insisterende tråden fra PH’s viser til nyligt afdøde Kurt Westergaards tegninger i Lucas Birchs fine tekst. Oplagt emne, men ikke set mange steder.

Esbjerg Revyen 2021
Farshad Kholghi i Esbjerg Revyen 2021.

De voksne har været meget tørstige

Derefter falder ideniveauet noget i en ret ujævn anden del, der dog byder på et par lysende perler. Jan Svarrer har skrevet mange af årets tekster. Nogle gode, andre mindre gode. Sammen med Vase & Fuglsang har han begået den skønne tekst om parret fra Varde, der er taget på Michelin-restaurant. Gordon Kennedy lægger krop til den hårdt prøvede franske tjener, mens Gadeberg og Svarrer selv er guddommelige som det sympatiske provinspar. Farshad Kholghis svært erotiske udgave af Unsual er næsten mere inciterende end forsommerens i Kerteminde.

Esbjerg Revyen 2021
Trine Gadebjerg i Esbjerg Revyen 2021.

Og vi kommer selvfølgelig heller ikke uden om Trine Gadebergs pletskud, Pelle på fem og et halvt. Pelle har oplevet et og andet under corona-nedlukningen, hvor de voksne har været meget tørstige – men ikke efter vand. Ja, nogle har faktisk været så tørstige, at de slikker på alt og mister deres job. Kasper Le Fevres tekst mikser forrygende metoo, corona og regeringens flygtningepolitik gennemlyst af barnets øjne – og Gadeberg leverer, så taget løfter sig. Således opløftet forlader vi en af årets sidste revyer, der befriende peger frem mod en tid, hvor vi skal tale lidt mindre om corona.

SE OGSÅ: TVEsbjerg har været med til prøverne på Esbjerg Revyen 2021

SE OGSÅ: Pelle på fem et halvt om kulturens coronaregler

Seneste

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...