Populært lige nu

Annonce

★★★★☆☆ De tre små grise – munter musical klædt i lyserødt

Fredericia Musicalteaters allerførste egenopsætning er Drewe og Stiles’ De tre små grise, der med en enkel historie iklædt munter tegneseriescenografi byder både børn og voksnes på en times underholdende oplevelse.

Annonce

Den lyserøde løber er rullet ud til premieren på De tre små grise på det nye Fredericia Musicalteater, der er opstartet i det hedengangne Fredericia Teaters tidligere lokaler på Prinsessegade i Fredericia.

George Stiles og Anthony Drewes børnemusical, der bygger på den velkendte fortælling om de tre små grise og den store stygge ulv, er et interessant valg som første egenproduktion. Musicalen og musikken er ikke bredt kendt, men det er historien til gengæld – ikke mindst gennem Disneys tegnefilmsudgave.

Med et hint af tegnefilm

Der er da også lidt tegnefilmsstemning over Mads M. Nielsens iscenesættelse på Fredericia Musicalteater, hvor handlingen udspiller sig i Jonas Vestergaards todimensionelle scenografi med markante streger som på en tegning. Faktisk er der elementer som fx den flade tegning af en opslået bog eller den ditto af en stabel håndvægte, der leder tankerne hen på Ida Grarup og David Gehrts ikoniske todimensionelle scenografi til Erasmus Montanus på Aarhus Teater i 2017. Dog med et ganske andet og noget mere farverigt og barnligt udtryk – heldigvis.

De tre små grise, Fredericia Musicalteater. Foto: Helle S. Andersen
De tre små grise, Fredericia Musicalteater. Foto: Helle S. Andersen

I rollerne som de tre små grise, der træder frem på scenen med rendyrket rockstar-attitude – til stor begejstring for børnene i salen – ses Thor Vestergaard, som den ældste og stærkeste af de tre grise, Schwein, Nanna Hjort Rossen er den mellemste og mest miljøbevidste gris, Nee, mens Jacob Damsgaard Ditlev er den yngste men også klogeste af de tre, Stig.

Annonce

De er alle klædt i kostumer i forskellige lyserøde toner, men med hvert sit udtryk, der understreger personligheden – præcis som vi kender det fra tegnefilmene. Således er Schwein iført omvendt kasket under sine store ører, løse shorts og en ærmeløs T-shirt, der fremhæver hans muskuløse arme. Han er jo den stærke gris. Mens både Nee og Stig – der har lidt mere mellem ørerne – er i lyserøde, mønstrede skjorter. Hun med en nederdel og hårbøjle med ører og han med et par nydelige bukser og en lyserød tophue.

Ægte grisefest

De tre små grise er som musical betragtet ikke præget af de store ørehængere eller imponerende numre. Men det er jo også en forestilling til børn, der i langt højere grad har fokus på humor og fortælling. Alligevel skinner de stærke sangstemmer blandt alle fem medvirkende tydeligt igennem fra start til slut. Både når de synger alene og sammen.

De tre små grise, Fredericia Musicalteater. Foto: Helle S. Andersen
De tre små grise, Fredericia Musicalteater. Foto: Helle S. Andersen

Bjørg Gamst er Mor Gris med polkaprikket rockabilly kjole og sløjfe mellem ørerne. “Hold trynen højt og halen krøllet,” lyder hendes råd til de tre unger, da hun sender dem ud i verden for at bygge deres egne huse. Deres fælles hjem er blevet for småt og ligner en hel “grisesti”, synger hun.

Med dette råd – og formaninger om at vogte sig for den store stygge ulv, der åd deres far, drager de tre små grise ud i verden. Grønne lysstråler skinner ned på dem i Martin Jensens lysdesign, så det ligner solstråler gennem skovens løvtag. Bag dem ændres landskabet i Ane Nejsums videoprojektion, der med tegninger af træer ligner den scenografi, der befinder sig omkring dem.

Til en bredere målgruppe

De tre små grise er en velfungerende børnemusical. Man skal ikke forvente stor wow-faktor i hverken musik eller teknik som i de store forestillinger, vi kender fra Fredericia Teater som fx Tarzan, men dette er også en mindre forestilling på teatrets lille scene. Måske er det også derfor, teatret har markeret aldersgruppen som 3-8 årige.

De tre små grise, Fredericia Musicalteater. Foto: Helle S. Andersen
De tre små grise, Fredericia Musicalteater. Foto: Helle S. Andersen

Det virker en anelse lavt sat med 3 år. Både fordi Lars Mølsted, der gør det forrygende i rollen som den store stygge ulv, som i sin attitude har en del til fælles med Søren Østergaards Smadremanden, faktisk er lidt uhyggelig, og også i forhold til længden på cirka en time, som er en del længere end normalt til denne målgruppe. Til gengæld er der absolut ingen grund til den øvrige aldersgrænse, da både voksne og børn på langt over de otte år morede sig kosteligt fra start til slut.

Jeg vil i hvert fald personligt håbe, at Fredericia Musicalteater vil satse på flere af denne type produktioner med børnemusicals fremover også.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en...

Tre scenekunstnere udvalgt til Den Unge Kunstneriske Elite

Statens Kunstfond har netop udvalgt 13 kunstnere til det...

Borgen bliver til musical på Slagelse Teater 

I samarbejde med Lion Musicals forvandler Sjællands Teater DR’s prisbelønnede...
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Freelance kulturjournalist, teaterkritiker for Jyllands-Posten og medlem af Årets Reumert-juryen. Tidligere teaterkritiker ved Dagbladet Information. Cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi fra Aarhus Universitet.
Annonce

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en umage kærlighedshistorie, om længslen efter at kunne leve autentisk sammen med den, man elsker, samtidig...