Populært lige nu

Vejrudsigt for scenekunsten: Det er vigtigt at tage den akavede samtale

Som optakt til Living on the edge – IETM Aarhus 2023 var temaet for denne uges morgenbriefing hos Performing Arts Platform forholdet mellem Danmark,...

Dansk Samtidscirkus stifter ny brancheforening

Den nystiftede brancheforening Dansk Samtidscirkus vil blandt andet arbejde for ligestilling af cirkus som scenekunstform og udbrede kendskabet til de nyere cirkusgenrer.  Cirkus har været...

Den internationale tankegang udvider vores horisont

CPH STAGE skal både tilbyde nye perspektiver til det danske publikum og skabe en øget opmærksomhed om dansk scenekunst for resten af verden. Det...
Annoncespot_imgspot_img

Applaus præsenterer ny bestyrelse

Den 1. oktober overgik Applaus til at være selvejende institution. Nu præsenteres den nye bestyrelse og ambitionerne om at hjælpe en større del af det danske kunst- og kulturliv med at arbejde strategisk og vidensbaseret med publikumsudvikling.

Applaus startede i 2018 som et projekt under Udviklingsplatformen for Scenekunst, og har haft til formål at hjælpe den danske scenekunstbranche med at nå ud til et større og mere mangfoldigt publikum. Siden etableringen har projektet over tid vokset sig så stort, at organisationen nu er klar til at stå på egne ben og påtage sig opgaver for de øvrige dele af kulturlivet.

”Vi kan se, at der de seneste år er kommet et større fokus på – og en bevidsthed om nødvendigheden af at arbejde strategisk og vidensbaseret med publikumsudvikling, ikke bare i scenekunstbranchen, men også i det øvrige kunst- og kulturliv. Med etableringen af Applaus som selvejende institution er det vores ambition, at den læring og udvikling som vi har været med til at skabe på scenekunstområdet, kan komme det øvrige kunst og kulturliv til gode,” udtaler Lene Struck-Madsen, leder af Applaus.

Arbejdet videreføres

I sin første projektperiode har Applaus stået bag en række forskellige undersøgelser, målinger og analyser, der har bidraget til de danske scenekunstinstitutioners strategiske og praktiske arbejde med publikumsudvikling.

Applaus står desuden bag en række undervisningsforløb og netværksmøder for ledere og medarbejdere, der har til formål at omsætte ny viden om publikumsudvikling til praktisk på de enkelte scenekunstinstitutioner.

Det er blandt andet det arbejde, som i første omgang videreføres, men som det på sigt også er meningen skal blive tilbudt en større del af kunst- og kulturbranchen at blive en del af.

Applaus’ bestyrelse

I spidsen for Applaus’ bestyrelse står forperson Gitta Malling, teaterdirektør på Limfjordsteatret. Gitta var formand for Teatrenes Interesseorganisation (TIO) i 2011-2016 og blev i efteråret udnævnt som medlem af Projektstøtteudvalget for Scenekunst. Gitta har desuden siddet som næstformand i Det Københavnske Teaterfællesskab og har ligeledes været en del af bestyrelsen for Udviklingsplatformen for Scenekunst, hvor Applaus indtil 1. oktober var forankret.

”De første spadestik blev taget, til det der senere endte med at blive Applaus, mens jeg var formand for TIO og jeg har derfor haft fornøjelsen af at følge projektet helt fra begyndelsen. Behovet for at arbejde videns- og databaseret med publikumsudvikling er blevet tydeligere under Covid-19. Jeg ser frem til det videre samarbejde med resten af bestyrelsen og ledelsen og til at indfri ambitionen om, at en større del af de danske kulturinstitutioner får mulighed for at blive en del af Applaus’ arbejde,” udtaler bestyrelsens forperson, Gitta Malling.

Applaus’ næst-forperson er direktør i interesseorganisationen Danmarks Biblioteksforening, Michel Steen-Hansen. Michel driver bloggen biblioteksdebat.dk og var initiativtager til Tænketanken Fremtidens Biblioteker.

De øvrige bestyrelsesmedlemmer er:

Jesper Bay, direktør for brancheforeningen Danske Koncert- og Kulturhuse.
Trine Bille, Professor på Copenhagen Business School, Institut for Ledelse, Politik og Filosofi.
Adam Stadnicki, vicekapelchef Det Kongelige Kapel
Peter Westphael, direktør for Randers Teater.

Læs mere om bestyrelsen her.

Kilde: Applaus

Seneste

★★★★☆☆ One for the Sea – tankevækkende lydvandring om og ved havet

The Ocean Race, der er verdens hårdeste kapsejlads, gør...

★☆☆☆☆☆ Tivolirevyen 2023 – ideforladt og pinligt selvsmagende

Tivoli genopliver atter havens revytradition. Det skulle de nok...

★★★☆☆☆ Parents Playlist – børnesange og boomerhits i hjertevarmt men rodet livsportræt

Med Minna Johannesson i instruktørstolen tager Teater Nordkrafts på...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ One for the Sea – tankevækkende lydvandring om og ved havet

The Ocean Race, der er verdens hårdeste kapsejlads, gør...

★☆☆☆☆☆ Tivolirevyen 2023 – ideforladt og pinligt selvsmagende

Tivoli genopliver atter havens revytradition. Det skulle de nok...

★★★☆☆☆ Parents Playlist – børnesange og boomerhits i hjertevarmt men rodet livsportræt

Med Minna Johannesson i instruktørstolen tager Teater Nordkrafts på...

★★★★☆☆ Ritual – Rejsekammeraten – sanselig sorgrejse i rivende toner

Sew Flunk Fury Wit afslutter smukt dette års sæson...

København Danser vil redde verden med scenekunst

Duoen Ulrik Birkkjær og Thomas Mieth står bag det...
Annonce
Annonce

★★★★☆☆ One for the Sea – tankevækkende lydvandring om og ved havet

The Ocean Race, der er verdens hårdeste kapsejlads, gør i disse dage stop i Aarhus, som den første danske by nogensinde. I forlængelse heraf...

★☆☆☆☆☆ Tivolirevyen 2023 – ideforladt og pinligt selvsmagende

Tivoli genopliver atter havens revytradition. Det skulle de nok have undladt. Der er meget langt mellem snapsene i Tivolirevyen 2023, der mest består af...

★★★☆☆☆ Parents Playlist – børnesange og boomerhits i hjertevarmt men rodet livsportræt

Med Minna Johannesson i instruktørstolen tager Teater Nordkrafts på alle måder eklektiske teaterkoncert Parents Playlist publikum i hånden og ind i forældrelivets følelser. Gennem...