Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Nikolaj Cederholm modtager Statens Kunstfonds hædersydelse 2021

Nikolaj Cederholm modtog i dag Statens Kunstfonds hædersydelse 2021 som en generelt stærk stemme i scenekunsten og med et specifikt og markant aftryk i form af teaterkoncerten som genre.

Nikolaj Cederholm har gennem sit virke været en stærk stemme, der unægteligt har sat sig spor i det danske scenekunstlandskab. Både som dramatiker, skuespiller, teaterchef og teaterinstruktør. Cederholm startede sin teaterkarriere som leder for gruppen Dr. Dante i en nedlagt møbelfabrik i Allerød, som blev en rugekasse for den generations toneangivende scenekunstnere.

Senere blev han teaterdirektør for Aveny Teatret på Frederiksberg, der blev omdøbt Dr. Dante Aveny. Det der kendetegnede Dr. Dante var, dels det realismebårne scenesprog og den omstændighed, at Dr. Dante var banebrydende ved at tage flabede greb på klassikere og udelukkende baserede deres forestillinger på nyskrevne tekster, der relaterede sig til sin samtid. De lavede, som de selv sagde, teater til dem, der hellere ville gå i biografen.

Teaterkoncerten – en ny genre

Med Teaterkoncerten Gasolin i 1994 skabte Nikolaj i tæt samarbejde med komponisten Kåre Bjerkø noget helt banebrydende inden for scenekunstgenren. Teaterkoncerten gjorde et massivt indtryk på et bredt publikum med sin fabulerende billedrigdom og kontroversielle fortolkninger af musiknumre, der skabte sin helt egen historie i måden, de blev sammenskrevet på. En ny genre var født og har sat aftryk på dansk teater de forløbne 25 år.

Cederholm er optaget af legen mellem virkeligheden og illusionen. Det rum, der opstår imellem scenen og publikum, et fælles rum, der, når det lykkedes, bliver større end virkeligheden.

Kilde: Pressemeddelelse Statens Kunstfond

LÆS OGSÅ: Teaterkoncerten Gasolin genopsættes

Seneste

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...
Annonce
Annonce

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...