Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

Nye kræfter på Limfjordsteatret i Thy rykker med lokalt samarbejde og inspiration fra naturen

På Limfjordsteatret i Thy skaber ægteparret Pernille og Steen Nedergaard Haugesen teater i tæt samarbejde med lokalbefolkningen og forestillinger, der er inspireret af områdets vilde natur. Sidste år flyttede de fra København til Thy for at drive Limfjordsteatrets nystartede teaterhus i Thy, og deres ambition er, at teatret også skal være for dem, der aldrig har sat deres fod i en teatersal før.

Da Limfjordsteatret i Thy i september sidste år satte åbningsforestillingen Powered by Nature op, kunne det ligne en perfekt programerklæring for det, ægteparret Pernille og Steen Nedergaard Haugesen ønsker at opnå med det nye teaterhus. Dels var forestillingen skabt i et tæt samarbejde mellem lokale unge og professionelle performere, og dels hentede det sin inspiration i forholdet mellem naturen og mennesket.

Mennesket og naturen

Og netop de to temaer – at invitere lokale kræfter helt ind i skabelsen af tearets værker, og at hente inspiration fra naturen i Thy – går igen, når man taler med Pernille og Steen Nedergaard Haugesen, der sidste år flyttede med deres to børn fra København til Thy for at drive Limfjordsteatret i Thy. Hun som performer og underviser, han som kunstnerisk ansvarlig. 

Åbningsforestillingen Powered by Nature på Limfjordsteatret i Thy.
Åbningsforestillingen Powered by Nature på Limfjordsteatret i Thy. Foto: Jamal Mekdat

”For os er det meget inspirerende, at der er så meget vild natur i Thy. Og vi lagde os ret hurtigt fast på, at vi ville lave et overordnet tema for sæsonen, som er ’mennesket i naturen og naturen i mennesket’,” fortæller Steen Nedergaard Haugesen. ”I åbningsforestillingen arbejdede vi sammen om at skabe en forestilling inden for det tema med lokale unge mennesker, der interesserer sig for kunst og arbejder med både scenekunst og andre kunstformer. Vi ønskede at markere os som et sted, hvor det ikke altid er det professionelle teater, der er i centrum, men i stedet vise, at andre også kan lave det.”

Siden har teatret lavet flere projekter med børn, unge og voksne, som på en eller anden måde har relateret sig til det overordnede tema. Et tema, der i øvrigt fortsætter, når teatret til februar sætter børneforestillingen Vild op, der blandt andet trækker på den klassiske børnebog Where the wild things are og handler om vildmarken og om vildskaben i mennesket og er med professionelle performere.

Stærkt samarbejde med lokale kræfter

Netop arbejdet med at skabe forestillinger i samarbejde med lokalmiljøet spillede en væsentlig rolle, da ægteparret blev headhuntet af Limfjordsteatrets direktør Gitta Malling til at starte teatrets nye hus i Thy, fortæller Pernille Nedergaard Haugesen.

limfjordsteatret i thy
Fra forestillingen Det Buldrer og Brager med 7-10 årige børn på Limfjordsteatret i Thy, instrueret tre unge fra UngKunstThy. Foto: Pernille Nedergaard Haugesen

”Vi har lavet projekter og forestillinger på Limfjordsteatret på Mors hver sommer gennem ti år og netop arbejdet med lokalbefolkningen. Vi har lavet site specific-forestillinger med børn, og så har vi lavet performance på Kulturmødet på Mors, hvor vi har inddraget forskellige foreninger og mennesker fra lokalområdet i at lave store pop up-events. Det der med at hive de lokale ind på teatret for at være en del af de kunstneriske processer, det breder sig som ringe i vandet og åbner teatret ud mod verden, så man føler, at ’kunst er også noget for mig. Jeg kan også være med’. Det er ikke sådan noget, hvor man skal have meget fint tøj på og komme ind på de bonede gulve. Det er i høj grad vores intention at åbne teatret for alle slags mennesker.”

Helt nye publikumsgrupper

Og når de folk, der står på scenen, er nogle andre end dem, man normalt plejer at se, dukker der også pludselig nogle andre folk op på publikumsrækkerne, end man er vant til, siger Steen Nedergaard Haugesen.

”Hvis det for eksempel er børn, der er på scenen, så kommer deres forældre og ser det, og på den måde åbner vi for en gruppe af mennesker, der aldrig tidligere er kommet i teatret. Og der prøver vi virkelig at trække helt nye mennesker ind i teatret. Det er det, der er vores mission – at åbne teatret så meget som muligt. At få teatret til at række ud i Thy og hente nogle mennesker ind, der ikke normalt kommer der. Og det gør vi også ved at lave projekter uden for teatret, rundt omkring i hele Thy.”

limfjordsteatret i thy
Fra forestillingen Vildvæsener på Limfjordsteatret i Thy med 4. klasse fra Sennels skole. Foto: Klara Espersen

Både Pernille og Steen Nedergaard Haugesen har været overvældede over den hjertelighed og velvillighed, de har mødt efter ankomsten til Thy.

”Fra alle sider i Thy har de været meget positive og meget hjertelige i deres modtagelse af os. Vi kunne måske have frygtet, at de tænkte, at vi var sådan nogle københavnersnuder, der skulle komme og være vigtige, men sådan har det slet ikke været. Folk har været meget imødekommende, også over for de ting, der måske har været lidt anderledes. Det har været overraskende for mig,” siger Steen Nedergaard Haugesen.

LÆS OGSÅ: Limfjordsteatret i Thy får garvet teaterpar i spidsen

Fra freelance til fast

For ægteparret er det ikke alene været flytningen fra København til Thy, der har været en stor omvæltning. De er samtidig gået fra en tilværelse som freelancere til nu at være fastansatte. Og det giver en række fordele, siger Pernille Nedergaard Haugesen.

”Da vi i første omgang sagde ja til opgaven, var det meget for oplevelsens skyld, og fordi vi har arbejdet på Limfjordsteatret tidligere og har været enormt glade for det. Men jeg tænkte egentlig ikke, at arbejdet ville være det væsentligste. For bare det at bo på landet var en vild ting for mig. Men efter, at vi er flyttet til Thy, så synes jeg faktisk, at arbejdet har vist sig at være enormt væsentligt for vores trivsel. Det er simpelthen så fantastisk at være fast tilknyttet til ét sted – vi har været freelancere i årevis, hvor man arbejder fra projekt til projekt og hele tiden er på jagt efter det næste job – men nu er vi ét sted. Så al vores energi går på at få stedet til at køre i stedet for at bruge energien på sig selv. Det føles ret fantastisk.”

”Det er, som om man skaber et større værk end de forestillinger, man sætter op. Teatret er et værk, som vi er i gang med at lave,” følger Steen Nedergaard Haugesen op. 

vild limfjordsteatret
Fra processen med forestillingen Vild, Limfjordsteatret i Thy. Foto: Steen Nedergaard Haugesen

Et teaterhus med store ambitioner

Indtil videre er parrets tidshorisont tre år, og planlægningen af de kommende sæsoner er allerede godt i gang. Blandt andet har de to et ønske om at introducere mere performance på teatret.

”Der har ikke rigtig været noget performanceteater tidligere, men vi kunne godt tænke os, at det blev en væsentlig faktor, fordi både Pernille og jeg har rod i performanceteater,” siger Steen Nedergaard Haugesen. ”Også fordi det kan være lettere at involvere amatører i performanceteater end i skuespilteater. Mens det kræver nogle særlige forudsætninger at være skuespiller, så kan man i performanceteater stille sig op på scenen og være sig selv.”

”Ambitionen er også, at vi skal skabe et teaterhus i Thy, hvor der både er professionel kunst, som vi skaber, og hvor der sideløbende er projekter, hvor børn, unge og voksne fra området er inddraget i de kunstneriske processer,” følger Pernille Nedergaard Haugesen op.

Ude i horisonten venter et stort og ambitiøst projekt, der kunne ligne den ultimative forløsning af parrets kunstneriske ambitioner for Limfjordsteatret i Thy.

”En af ambitionerne er helt klart at lave en stor udendørs forestilling, der involverer mange borgere og professionelle, der laver det sammen, og som foregår i naturen,” siger Steen Nedergaard Haugesen. ”Det er en målsætning, der ligger et par år ude i fremtiden. Det er projekteret, men ikke finansieret endnu. Så vi har et stort arbejde foran os med det.”

Læs mere om Limfjordsteatret her.

Denne artikel er udgivet i et mediesamarbejde med Limfjordsteatret med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Flere unge går i Det Kongelige Teater – interview med Kasper Holten

Den seneste årsrapport fra Det Kongelige Teater viser både...
Annonce
Jens Østergaard
Jens Østergaard
Uddannet journalist fra Journalisthøjskolen i Aarhus. Tidligere magasinredaktør på bl.a. Where2go og BilMagasinet og radiojournalist på P4, men arbejder i dag primært som kommunikationsspecialist.
Annonce

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde torsdag aften premiere på Bone Whispers og Urbane Saints på Aveny-T. Syv forskellige dansere hvirvler,...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på de skrå brædder, hvor han ikke længere skal have de store danseroller i musicals. Det...