Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Sidsel Ramdal fra Anemonen: Den største udfordring er, at skolerne ikke må blande klasser og derfor tror, de ikke må købe billetter til teatret

Mumi-forestillingen Kometen Kommer har været fire år undervejs og blev aflyst under den første Covid-19-nedlukning. Nu satser Anemonen på en repremiere 22. januar, men det er en fremtid fyldt med usikkerhed. Teaterchef Sidsel Ramdal fortæller her om de tanker og udfordringer, hun oplever på teatret netop nu.

Hvor står I med jeres produktioner netop nu? 

Vi er i gang med genopsætningen af Kometen Kommer – en historie i lys og mørke om indre og ydre kriser fra Mumidalen. En måske alt for aktuel problematik, der oprindeligt startede med, at vi med netop den historie ville give børnene en scenekunstnerisk oplevelse, der med mumi-universets mangfoldige, skæve eksistenser kan spejle den hverdag, vores børn har i dag, hvor vi konstant bombarderes med billeder af jordens undergang som konsekvens af fx den store klimakrise.

I mellemtiden fik vi så Corona ind over – og det gav pludselig forestillingen et endnu mere konkret og aktuelt take. Hvordan opfører vi mennesker os, og hvordan takler vi livets små kriser, når de store kriser banker på?

Kometen Kommer er en bærende del af Anemonens kompagniskab med Graense-loes og en stor satsning og et stort kunstnerisk og produktionsmæssigt benspænd for begge teatre. Forestillingen er baseret på en Tove Jansson-historie og underlagt en masse restriktioner og rettigheder, der har taget lang tid at få forhandlet på plads. Så vi har arbejdet med produktionen i nu snart fire år. Den havde urpremiere i januar 2021, hvor hele landet var i sin dybeste nedlukning, og vi kom aldrig til at spille den for publikum.

Det var ret hårdt at skulle indse, at så mange års arbejde og så vigtigt et samarbejdsprojekt skulle spildes. Men heldigvis besluttede vi at genopsætte den i 2022. Et helt år frem i tiden fra den oprindelige premieredato. Vi tænkte, at så var vi sikre på, at forestillingen nok skulle få et liv med publikum. Men ja, nu står vi så her og ved ikke rigtig, hvad der sker om 14 dage. De siger, at vi kommer til at åbne for publikum igen 17. januar uden restriktioner.

LÆS OGSÅ: Teaterchef Minna Johannesson: ”Billetsalget er gået helt i stå”

Vi har premiere d. 22. januar. Så på papiret ser det jo fint ud med planlægningen. Men vi kan også godt fornemme, at sådan kommer det måske ikke til at gå alligevel. Det er ret meta, at vi netop med denne forestillings tematik samtidig står i denne i virkelighed. Fulde af posttraumatisk stress og rummelighed og kærlighed til vores produktion frem for alt.

Hvad er de største udfordringer ved nedlukningen for jer på anemonen?

At vi belært af erfaringerne fra de sidste nedlukninger ikke ved, om vi kan regne med genåbningstidspunkter og om det skal være med eller uden restriktioner. At skolerne, som udgør halvdelen af vores målgruppe, ikke må blande klasser og derfor tror, de ikke må købe billetter til teatret.  

Og ligeledes gælder det vores salg til private. Er publikums lyst til at gå i teatret blevet mindre eller holder de sig væk, fordi de ikke tør satse? Som mange andre teatre er udfordringen hos os, at man ikke kan tænde og slukke for scenekunst med én dags varsel.

Dertil er vi hele tiden udfordret af risikoen for sygemeldinger, der kræver isolation og dermed kan lægge vores produktion eller spilleperiode ned. Det er svært at budgettere med – både i forhold til ressourcer og kompetencer. Vi har jo ikke lige en anden performer, der kan springe ind, hvis én bliver syg.

Hvad gør I for at løse udfordringerne?

På Anemonen arbejder vi med at bevare roen og det gode humør og tro på det bedste. Vi er magtesløse over for epidemien og for sundhedsmyndighedernes beslutninger om, hvad vi skal gøre. Jeg ville ønske, at myndighederne, der råder skolerne til ikke at blande klasser, samtidig ville gøre opmærksom på, at elevernes trivsel og dannelse ikke behøver standses af den grund. At man gerne må gå i teatret, når vi åbner igen – også selvom man kommer til at blande klasserne i teatersalen.

Hvilke udfordringer og/eller fordele er der i jeres optik ved at genåbne 17. januar?

At vi er særligt sårbare, så længe der er restriktioner i form af karantæne og isolationer, der kan lægge vores produktion og forestilling ned i meget længere perioder end vi har råd til.

Fordelen er, at vi ikke ses som et mere farligt eller risikofyldt sted at være end supermarkedet, bussen eller restauranten.

Men ikke mindst, at vi kan få lov at give vores målgruppe det, som vi håber, kan gøre en forskel i deres liv. Noget kunst til at fordøje og komme igennem en svær tid med!

Læs mere om Anemonen og Kometen kommer her.

Seneste

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...