Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Projekt Frygt – vi har ikke glemt, hvordan man griner

Har du styr på dine forsikringer? Det har vidunderligt komiske Lise Lauenblad ikke i Projekt Frygt, og så begynder anklagerne ellers at rulle. Teatret st. tv står bag et urimeligt morsomt gæstespil på Folketeatret.

Kun fantaster frygter i disse tider ingenting. Prisen på energi er mangedoblet, krig lurer i horisonten, en ny pandemi kan bryde ud når som helst. Har vi glemt, hvordan man griner, her i pessimismens tidsalder? Ingenlunde. Jo mørkere bagtæppe, des større komisk potentiale. Og skæg på et næsten urimeligt niveau er netop Projekt Frygt, Teatret st. tv’s gæstespil på Folketeatret.

Tag nu bare åbningsdialogen om forsikringstyper. Tørt emne, men Marianne Søndergaard kigger velsignende forarget rundt i salen. Ikke blot på sin lalleglade makker på scenen, Lise Lauenblad, men også på alle os andre. “Har I ikke en livsforsikring? Det skal I altså have!” Og så tager fanden ellers ved hende, mens basgangen fra Lou Reeds Walk on the Wild Side høres i baggrunden.

Lauenblads yngre, blåøjede karakter får læst og påskrevet om alle de forsikringer, hun umuligt kan leve uden med alle de farer, der er i verden. Komikken er både balstyrisk og underspillet: Mens Søndergaard belærer, får hun skridt for skridt tvunget Lauenblad ned på gulvet, indtil hun må overgive sig for både brandtalen og overfaldet. Vi griner ustyrligt.

Projekt frygt, Teatret st. tv. Foto: Raphael Solholm
Projekt frygt, Teatret st. tv. Foto: Raphael Solholm

Publikum dåner

De to skuespillere befinder sig på et rundt, hvidt underlag i en helt nøgen scenografi. En manege? Med stor omskiftelighed i tonen hopper de fra ét tableau til et andet. Til lyden af støvede trommer og i lyset fra to hvide spots laver Lise Lauenblad med charmerende dialekt standup om fugledød og frygtcentre i hjernen. Pludselig slår hun over i scener fra en zombiefilm, badet i rødt lys. Råber om råd i øjnene. Og tilbage igen til rolig forelæsning.

Marianne Søndergaard bidrager på sin side til festlighederne med et angstangreb i en hvid sæk og ved at spytte brun kage ud af munden, mens Lauenblad fortæller om kroppens reaktion på frygt. Herunder dens rektale mekanismer. Flere gæster i publikum er tæt ved at dåne.

Forrygende komik

Ikke mindst Lauenblad har flere helt forrygende øjeblikke. De blomstrede pyjamasser, begge skuespiller er klædt i, understøtter særligt hendes ranglede karakter. Det lange, lyse hår er trukket om bag ørerne, øjnene er vidtåbne, vægten skifter fra ét ben til det andet, og armene flagrer gestikulerende rundt.

Flere gange snubler hun næsten over sig selv, mens hun jonglerer mellem yogastillinger, amokdans og zombiehorror. Det er enormt effektfuldt, og roser bør i den forbindelse sendes i retning af instruktør Line Paulsen, der har indfanget balancen mellem Søndergaards frygtsomhed og Lauenblads gævhed. Nej, vi har ikke glemt, hvordan man griner.

Projekt frygt, Teatret st. tv. Foto: Raphael Solholm
Projekt frygt, Teatret st. tv. Foto: Raphael Solholm

Forglemmelig musik

Enkelte indvendinger kan jeg måske godt finde frem midt i latteren. Der bliver sunget en håndfuld sange undervejs, alle med skrabet lyd af blokakkorder på klaver eller let guitar. Men Sune Skuldbøl Vraas kompositioner virker mere som adspredelse end fortætning af teksten, og ingen af de to skuespillere er sikre sangere. Det ender forglemmeligt.

Komikken fungerer også langt bedre end de mere dramatiske tableauer, som bliver for opremsende: lister over, hvad de hver især frygter, eller hvor mange kommunalt og statsligt ansatte, der passer på os i hverdagen. Her fornemmer man ikke helt samme nærhed og tekstlige dybde, som når gækken slås løs.

Det gør den heldigvis i størstedelen af den time, Projekt Frygt varer, og tak for det!

Idé: Kamilla Wargo Brekling og Marianne Søndergaard. Skabt og skrevet af hele holdet. Instruktør: Line Paulsen. Koreograf: Karina Dichov Lund. Scenograf/lysdesign: Raphael Frisenvænge Solholm. Musik/sangtekster/lyddesign: Sune Skuldbøl Vraa.

Medvirkende: Lise Lauenblad, Marianne Søndergaard.

Spiller 8. – 12. marts 2022 på Hippodromen, Folketeatret i København. Herefter 19. – 24. april på Mungo Park i Allerød og 27. april – 7. maj på Teater Momentum i Odense.

Seneste

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...
Annonce
Sune Anderberg
Sune Anderberg
Selvstændig kulturjournalist og kritiker, skriver fast for en række danske medier. Medlem af Reumert-juryen og Anmelderringen, cand.mag. i musikvidenskab fra Københavns Universitet.
Annonce

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...