Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...
Annoncespot_imgspot_img

Forestillingen BARK flytter scenekunsten ud i skoven for at sætte fokus på bæredygtighed

I Tankefuldskoven på Sydfyn kan publikum den 7. – 14. maj opleve nycirkusforestillingen BARK, hvor dansere og cirkusartister optræder i trætoppene. Bag forestillingen står produktionshus for nycirkus Dynamo Workspace og det internationale kompagni Acting for Climate, der med sine performances sætter spot på klimaaftryk og bæredygtighed – og som i øvrigt gerne hopper på cyklen, når de turnerer rundt i Europa. Det fortæller to af kompagniets performere, Emma S. Langmoen og Heidi Miikki.

Det traditionelle scenerum er byttet ud med trætoppene i den sydfynske Tankefuldskov, når kompagniet Acting for Climate genbesøger Danmark med forestillingen BARK som en del af deres Europaturné, præcis et år efter, at de spillede i skoven første gang. Forestillingen, der præsenteres i Danmark af Dynamo Workspace, er en blanding mellem nycirkus og skovvandring, hvor publikum på en tur gennem skoven bliver mødt af performere, der iført røde og orange dragter udfører dans og akrobatik i trætoppene.

”Forestillingens tema er menneskets forbindelse til naturen og til hinanden,” fortæller en af forestillingens performere, den finske danser og cirkusartist Heidi Miiki. ”Med både kompagniet Acting for Climate og med forestillingen ønsker vi at inspirere folk til at arbejde mod en mere bæredygtig fremtid. Vi håber, at folk vil se skovens skønhed og værdi, fordi vi fremhæver nogle af skovens smukkeste områder, og at de vil få lyst til at beskytte den. Man kan sige, at det er vores hemmelige mål. Men forestillingen handler også om evnen til at lege, og hvordan vi måske mister noget af den evne, når vi bliver voksne.”

BARK, Acting for Climate DYNAMO workspace
BARK, Acting for Climate. Foto: Cosmin Cirstea

Aftensolen som lysdesign

At forestillingen netop foregår i den natur, der er omdrejningspunktet for kompagniets arbejde, tilføjer en ekstra dimension til oplevelsen – både for publikum og for performerne, mener norske Emma S. Langmoen, der ligesom sin finske kollega er danser og cirkusartist:

”Det udendørs rum giver input alle steder fra. Der kan komme solskin fra alle sider, vi kan høre fuglesang, vi kan dufte ramsløg, og måske kommer nogen tilfældigt forbi på tur med deres hund gennem skoven. Forestillingen er et teater for sanserne, som en anmelder skrev for nylig. Vi befinder os ikke på en scene, hvor vi taler om forholdet mellem mennesket og naturen – publikum kan rent faktisk opleve det. De oplever ikke kun os, der spiller i skoven. De spiller selv en rolle som en del af stykket, som en del af naturen. Vi opfordrer folk til at se, røre og dufte til naturen. For eksempel inviterer vi dem til at klatre i træerne sammen med os mod slutningen af forestillingen, og mange af dem gør det. Det er noget, vi aldrig ville kunne gøre i et traditionelt scenerum.”

”Nogle gange giver aftensolen det mest fantastiske lysdesign,” følger Heidi Miikki op. ”Når vores forestilling er ved at slutte, og solen pludselig brager igennem. Det er den slags smukke øjeblikke, som vi umuligt kan forudsige eller planlægge. 

BARK, Acting for Climate DYNAMO workspace
BARK, Acting for Climate. Foto: Cosmin Cirstea

Samarbejde med lokale natureksperter

Mens det kan give nogle uplanlagte, smukke øjeblikke at bytte scenerummet ud med skoven, giver det også en række udfordringer. For mens en scenografi og et scenerum kan indrettes, så det passer til forestillingen, må Acting for Climate tilpasse forestillingen til den eksisterende natur, fortæller Heidi Miikki:

”Træerne er selvfølgelig forskellige alt afhængig af, hvilken skov vi spiller i, så det betyder noget for længden på det reb, jeg hænger fra, og også for de bevægelser, jeg kan lave i træet. Og det handler også om det mentale. Når jeg er kravlet højt op i et nyt træ, så tager det lidt tid at lære stedet og træet at kende. Hvordan det bevæger sig, når jeg hopper og så videre. Så ja, det handler helt sikkert om at lære og om at tilpasse sig hver eneste gang.”

Også arbejdet med udstyret og sikkerheden er anderledes i skoven sammenlignet med scenerummet, fortæller Emma S. Langmoen: 

”Som cirkusartist er man vant til at arbejde med certificeret udstyr. Du ved for eksempel præcis, hvor meget belastning det udstyr, du hænger i, kan tåle. Men det er noget andet, når du hænger fra et træ. Så vi arbejder tæt sammen med lokale arborister (klatrende træplejere, red.), der har et særligt kendskab til skoven og træerne. Det kan være, at vi gerne vil bruge et bestemt træ i forestillingen, men så viser det sig, at træet har en gammel skade, og så må vi finde et andet træ i stedet for.”

BARK, Acting for Climate DYNAMO workspace
BARK, Acting for Climate. Foto: Cosmin Cirstea

Klimakamp og scenekunst

Der er med andre ord ingen certificeringer, der kan fortælle performerne, hvad der er teknisk muligt. I stedet trækker de på viden fra lokale natureksperter og den viden, de selv har indsamlet ved at arbejde i og med naturen over en længere periode. 

”Rigning af udstyr tager lidt længere tid, end det ville gøre i et scenerum. For eksempel kan det vise sig, at et træ læner sig lidt mere til siden, end vi først havde regnet med, og så er vi nødt til at justere vores udstyr efter det, så det er sikkert for os at performe,” siger Emma S. Langmoen.

”Der er en skønhed i, at det ikke er op til os at bestemme præcis, hvordan alting skal udspille sig. Samtidig kan det være hårdt, fordi vi er nødt til at skabe stykket på ny hver eneste gang. Men jeg elsker det,” siger Heidi Miikki. ”Jeg tror, at alle vi medvirkende elsker at være ude i skoven, og at vi får lov til at kombinere vores passion for klimakamp og scenekunst. Så det er et privilegie.”

Europaturné med tog og cykel

Acting for climate har aktivt valgt at gøre deres Europaturné så klimavenlig som muligt. Så turnéen, der ud over Danmark blandt andet har bragt dem til Spanien og Tyskland, bliver denne gang gennemført på togskinner. Tidligere har kompagniet dog taget benmusklerne i brug:

”Sidst vi var i Danmark, kørte vi på cykel,” fortæller Emma S. Langmoen. ”Så det var den mest ekstreme turnévariant. Denne gang kører vi med tog. Generelt forsøger vi at turnere så bæredygtigt som muligt”.

BARK, Acting for Climate DYNAMO workspace
BARK, Acting for Climate. Foto: Cosmin Cirstea

At bæredygtigheden ikke kun er omdrejningspunktet for selve forestillingen BARK, men er indlejret i kompagniets måde at turnere på, er baseret på klimaforsker og professor Karen O’Briens ideer om, hvordan vi som enkeltpersoner eller i mindre grupper kan gøre en forskel for klimaet.

”Tanken er, at hvis vi som individer kan gøre en forskel på en lille skala, så kan det brede sig som ringe i vandet. Derfor forsøger vi hele tiden at tænke bæredygtighed ind. Man behøver ikke at ændre hele verden nu og her, men selv som en relativt lille gruppe, kan man gøre en forskel. Jordens tilstand er ikke den bedste lige nu, så vi bliver alle sammen nødt til at gøre, hvad vi kan. Her spiller kunsten en hovedrolle, fordi den kan skabe nye narrativer og vise os nye veje, vi kan gå som mennesker. I vores forestilling inviterer vi publikum til at opleve nye måder at leve på og nye måder at interagere med vores omgivelser på. Kunsten har en enorm styrke til at gøre netop det.”

Mens Acting for climate i øjeblikket er i gang med at planlægge nye turnéer med BARK i de kommende år, venter der kompagniet en anderledes turnéoplevelse kort efter, at BARK har spillet for sidste gang i Danmark.

”Vi har et stort nyt projekt til sommer, hvor vi rejser med og spiller på et stort sejlskib. Vi har lige en uge til at komme til hægterne, og så tager vi afsted igen,” siger Emma S. Langmoen.

Sejlskibet lægger an i blandt andet Holbæk og København. Men inden da kan BARK opleves i Tankefuldskoven ved Svendborg fra 7. – 14. maj. Læs mere her.

Denne artikel er udgivet i et mediesamarbejde med Dynamo Workspace med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Dansehallerne søger scene-/driftstekniker

Ansøgningsfrist: 15. april 2024
Annonce
Jens Østergaard
Jens Østergaard
Uddannet journalist fra Journalisthøjskolen i Aarhus. Tidligere magasinredaktør på bl.a. Where2go og BilMagasinet og radiojournalist på P4, men arbejder i dag primært som kommunikationsspecialist.
Annonce

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen i Nykøbing Falster i sidste uge for at diskutere en ny scenekunstreform. Debatten forløb roligt,...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening, der i år havde indbudt skuespiller Rasmus Krogsgaard til at præsentere næste års program...