Populært lige nu

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Kerteminderevyen 2022 – hurtige grin i ujævn revy

Kerteminderevyen 2022 er en tynd kop te på tekstsiden, hvilket ikke kan undgå at smitte af på helhedsindtrykket af en revy, der har et charmerende cast, men slet ikke det frække slagterhundebid, man er vant til at få på Tornøes Hotel.

Der er mange, der har skrevet tekster til Kerteminderevyen 2022, men desværre er der langt mellem de satiriske pletskud. Endnu mere påfaldende er manglen på den frækhed, som netop denne revy er kendt for. Kerteminderevyen er simpelthen pænere i år.

Kerteminderevyen 2022
Kerteminderevyen 2022 på Tornøes Hotel. Foto: Skovdal Nordic.

Den jeg tæsker, tæsker jeg

Fint lægger de ud med en rosa, blid hyldest til sommeren i Anders Vesterholms altid elegante scenografi. Den følges kontant op med en karakteristisk Farshad Kholghi-tekst, der på fjollet, men også fint tvetydig vis får spiddet vores dobbeltmoralske adfærd over for flygtninge fra forskellige egne af verden. Emnet lader med rette til at være et yndet revytema i år. ”Nu får jeg det simpelthen så dårligt over at være dansker,” som Sofie Stougaard frustreret stønner.

Samme platte, men to-the-point-karakter findes i Kholgis tekst om kønsskifte – her inden for boksning – og i Katja Holms Enden på ligestilling og i hendes ret skingert-skønne hyldest til Charles Aznavour. Hurtig opbygning og en klar punchline – i det ene tilfælde endda en ordløs af slagsen. Kholgis faste karakter Ping Pong håndterer Kholgis egen midtvejskrise med gode råd med vanlig accent, denne gang suppleret af sin særdeles jyske bondemand.

Accenterne flyver stadig frit i Kerteminde, og sangnumrene ligeså i kapelmester Peter Boms sikre arrangementer. Der svirpes med heppekorsponponer til VM i Quatar, men fokus skrider til fordel for sympatiske Hjulmand uden at få pointen frem. Enklere og mere klassisk sjove er holdet i Kim Hammelsvangs omdigtning af den danske sangskat til russisk retorik a la ”De vilde Ukra’iner” og ”Den jeg tæsker, tæsker jeg”.

Kerteminderevyen 2022
Kerteminderevyen 2022 på Tornøes Hotel. Foto: Skovdal Nordic.

Mere sødme, mindre onkelhumor

Kim Hammelsvang må gerne pakke Dronning Margrete væk. I hvert fald når hun er udstyret med en tekst udelukkende strikket sammen af forudsigelige oneliners, som Lucas Birch, der ellers godt kan skrive, er den tvivlsomme mester for. Her går der for meget onkelhumor i den, selv for Kerteminde.

Til gengæld er Kim Hammelsvang nok den sødeste, mest indtagende mand i dansk revy, når han lader melankolien fylde i den importerede vise om Den sidste analoge person. Sofie Stougaard har noget af det samme vemod i den drømmende Verden i farver, en ode til havet før plastikken tog over. En anden hyldest giver hun til den modne kvindes seksualitet. Begge numre har potentiale og vil som Katja Holms tryllekunstnerklassiker formentlig sidde i skabet om et par dage.

Kerteminderevyen 2022
Kerteminderevyen 2022 på Tornøes Hotel. Foto: Skovdal Nordic.

Biddet mangler

Der er mange hurtige grin i Frede Gulbrandsens lidt ujævne instruktion, men teksterne stikker kun dybere i få tilfælde, og der er meget langt fra dynamikken i de velfungerende scener og den manglende timing i flere scener, der fremstår ufærdige.

Revydirektøren selv bliver anholdt, før vi overhovedet kommer i gang. Han erstattes af en vikar, spillet af ham selv, hvis primære funktion er at fylde huller ud. Det bliver noget trættende i længden. Man kan godt få en gemytlig aften på Tornøes Hotel igen i år, men lad mig ønske for revyen, at den sætter sig i et lidt mere dynamisk flow, der kan kompensere for de papirtynde tekster.

Seneste

Nomineringer til Cirkusprisen 2024

Cirkusprisen uddeles i år d. 16. august og prisjuryen...

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Nomineringer til Cirkusprisen 2024

Cirkusprisen uddeles i år d. 16. august og prisjuryen...

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Nomineringer til Cirkusprisen 2024

Cirkusprisen uddeles i år d. 16. august og prisjuryen melder nu ud, hvem der er nomineret til priserne for årets bedste nummer og årets...

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på tur på Bispebjerg i København med en blanding af nycirkus, værksteder, musik og Marionetteatret fra...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art & Activism. I år med fokus på bæredygtighed og kønsdiversitet under det overordnede tema Utopia....