Del

Katapult Akademiet i Aarhus har i flere år arbejdet for at styrke den nye dramatik. Nu har midler fra Region Midtjylland været med til at åbne for nye muligheder, bl.a. udviklingsprojektet Writer in Residence. Her fortæller akademiets leder Jeppe Pachai om ambitionerne bag det nye tiltag, og hvordan de håber at kunne styrke branchen fremadrettet. 

Hvad ønsker I at styrke indenfor ny dansk dramatik?

“Alt for ofte oplever vi (endda i eget hus), at teaterdirektørerne ender med at bestille manuskripter med afgrænsede tematikker – og alt for sjældent er det dramatikerne, der skal udvikle forestillingerne, som har initieret projekterne. Det ønsker vi at gøre op med. Vi vil være en udviklingsplatform på dramatikerens præmisser – et sted, hvor tekstidéer kan blive født og vokse, inden de er klar til at blive produceret”.

Stemningsbilleder fra Katapult Akademiet. Foto: Jeppe Pachai.
Stemningsbilleder fra Katapult Akademiet. Foto: Jeppe Pachai.

Hvilke udfordringer for dramatikere, håber I at afhjælpe?

“Vi tror på en holistisk, feminin tilgang til arbejdet med dramatikere – hvor processen og metoderne, der bruges for at nå målet, skal defineres af dramatikeren selv og ikke af de omstændigheder, som vi i scenekunstens branche er kommet til at acceptere ukritisk.

Der er desværre mange, som er tvunget til at skrive for sig selv – alene – fordi der ikke er en tekstdramaturg ansat på ens forestilling eller fordi teaterdirektøren, som har været idémager, ikke kan finde tid til at udvikle den sammen. Vi vil således hjælpe den enkelte dramatiker med at finde metoder og processer, som er gavnlige for måden at være kunstner på”.

Katapult Akademiet.
Dramaturg Kaia Fransiska Lundenes er tilknyttet alle udviklingsforløb eller residency hos Katapult Akademiet. Foto: Christian Skjøtt Poulsen

Hvad er det for dramatikermuligheder, I tilbyder?

“Vi tilbyder to forskellige formater for dramatikere, der ønsker at udvikle tekstligt materiale til scenen. Det ene er et udviklingsforløb på 2-4 måneder, som tager udgangspunkt i forestillingsidéer eller brudstykker af tekstligt materiale, som dramatikeren skal ansøge med. 

I det andet format er der fokus på dramatikere som individer. Her søger man ind med ambitionen om at udvikle ens personlige skrivekompetencer frem for at udvikle en specifik tekst”.

Stemningsbilleder fra Katapult Akademiet. Foto: Jeppe Pachai.
Stemningsbilleder fra Katapult Akademiet. Foto: Jeppe Pachai.

Hvem søger I, som I mener, kan være med til at udvikle branchen?

“Vi er især interesserede i at give de unge talenter en god start på karrieren – fx de, som netop er blevet færdige på Den Danske Scenekunstskoles Skrivekunstlinje. De har fået en uddannelse, og derfor er det heller ikke klassisk undervisning, der gives, men professionel sparring og mulighed at deltage i de masterclasses og workshops, som Akademiet kuraterer. Erfarne dramatikere kan også søge ind. Det kræver bare, at man beskriver, hvorfor et residency er nødvendigt; er man ved at skifte spor, har man brug for at forny sig selv og sine metoder etc.”

Læs mere om Katapult Akademiet her.

Udviklingsforløbene kan søges løbende, mens Writers in Residence foregår to gange årligt og har specifikke ansøgningsfrister – den næste frist er 15. august til de, der ønsker residence fra september til februar.