Fortællinger om fødsler, køn, vold og den igangværende dommedag danner rammerne for årets musikdramatik på Sort/Hvid. I år er teatret gået sammen med forlaget Gyldendal og det eksperimenterende spillested ALICE om at invitere kunstnere til at komponere og iscenesætte et udvalg af stærke litterære værker fra nyere tid.
“På Sort/Hvid er vi altid på jagt efter markante partnere, der kan udfordre og udvide vores måde at tænke og arbejde på. Jeg håber, at samarbejdet med ALICE og Gyldendal vil føre til nogle hidtil usete sammensætninger af forfattere, musikere og scenekunstnere og derved skabe originale iscenesættelser af nogle i mine øjne meget påtrængende litterære værker,” udtaler kunstnerisk direktør på Sort/Hvid, Christian Lollike.
Efter sidste års udnævnelse som scene for musikdramatik er Sort/Hvid blevet hjemsted for de kunstnere, der vil tage musikdramatikken helt nye veje. I efteråret bød teatret otte kunstnergrupper indenfor og skabte otte originale musikværker, der spillede for fulde huse hen over to måneder.
Toneangivende forfattere
Årets musikdramatiske værker skal finde inspiration i Farskibet (Glenn Bech), Institutionaliseret (Haidar Ansari), To the Modern Man (Kristina Nya Glaffey) og Digte 2014 (Theis Ørntoft). Dette sker med et ønske om at give tidens mest brændende nødvendige ord rytme og krop på en scene. Gyldendals forlagschef for dansk skønlitteratur Simon Pasternak fortæller om valget af værkerne:
“De her fire værker er dagsordenssættende, provokerende, strittende, sjove, dystopiske, indædte, hadefulde og fortæller først og fremmest hver deres sandhed om så store spørgsmål som klasse, køn, klimakrise, velfærdssamfund og at se dem finde nye former og nye rum sammen med Sort/Hvid og ALICE er en stor mulighed for at udvide feltet for det litterære.”
LÆS OGSÅ: Sort/Hvid engagerer kunstnerisk råd til scenen for musikdramatik
Tværkunstneriske benspænd
Spillestedet ALICE præsenterer eksperimenterende musik fra hele verden. Det er ikke ofte, at organisationen sætter kunstneriske dogmer for de kunstnere, de præsenterer, som fx at skulle fortolke en bog eller arbejde sammen med iscenesættere.
“ALICE er en platform for eksperimenterende musik fra hele verden og dermed et utal af genrer. Jeg glæder mig til at bringe vores netværk ind i det her samarbejde for at se, om vi kan skabe nogle helt anderledes udtryk ved at bringe kunstnere fra forskellige felter sammen,” siger Bjarke Svendsen, som er kunstnerisk leder af ALICE.