Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...
Annoncespot_imgspot_img

Med PILOTER skaber Horsens Teaterfestival mulighed for nye møder mellem kunst og publikum

Piloter er helt nyt sideprogram under Horsens Teaterfestival, hvor kunstnere kan fremvise projekter, der stadig er under udvikling. I år er blandt andet den lokale danseperformer Marie Hallager Andersen og den københavnerbaserede Julia Machindanos værker på programmet. ISCENE fangede de to til en snak om deres forventninger til festivalen.

Marie Hallager Andersen er født og opvokset i Horsens. Efter halvandet årti i England, hvor hun blev uddannet danser og koreograf, vendte hun i 2017 tilbage til Horsens, hvor hun netop nu er i gang med at etablere sig som solokunstner. Hun deltager i år på Horsens Teaterfestival med sin danseperformance Avismave, der stadig er under udvikling.

“Der ligger en kæmpe mulighed i den åbenhed, det er, at få lov at vise noget frem, som ikke er færdigt endnu. Det at kunne prøve noget af på publikum, som endnu ikke er færdigt,” siger Marie Hallager Andersen og fortsætter:

“Når man som jeg arbejder solo og går rundt i sine egne små cirkler, er det virkelig stort at få et publikum på. Det kan give både enormt meget energi og en fornemmelse af, hvordan publikum tager imod”.

Marie Hallager Andersen er en af tre Piloter til Horsens Teaterfestival 2022. Privatfoto
Marie Hallager Andersen er en af tre Piloter til Horsens Teaterfestival 2022. Privatfoto

Mødet med publikum

Netop de ufærdige værkers møde med publikum er også helt essentielt for Julia Machindano, der går under kunstnernavnet Jupiter Child. Julia Machindano, der til daglig bor i København, voksede op i det sydlige Afrika i en kultur, der var relativt anderledes end den nordeuropæiske. Som både mor og kunstner er hun særlig spændt på, hvordan børnene på Horsens Teaterfestival vil tage imod hendes audiovisuelle og fortællende værk med titlen Karingana wa karinganam, som hylder den mundtlige fortælletradition.

“For mig handler det om selve projektets idé, som jeg har arbejdet på. Hvordan ser ideen ud i praksis. Hvad vil børnene tænke eller føle om det? Hvad får de ud af det? Jeg er spændt på at se deres reaktion. Jeg glæder mig frem for alt til at fortælle en historie og til at se, om projektet fungerer. Kan børnene begive sig på en rejse, der i bund og grund finder sted i deres fantasi,” siger Julia Machindano.

Titlen, Karingana wa karingana, betyder “der var engang”. Det er et afrikansk folkeeventyr oversat til og fortalt på dansk. “Historien væves sammen i et audiovisuelt panorama lavet af animation, lyd og sange på både shangana og zulu, som er sprog, der tales i det sydlige Mozambique og i Sydafrika,” forklarer Julia Machindano. Publikum vil få headsets i ørerne og lytte til en optagelse af Julia Machindanos stemme, mens de ser på billedkunst skabt af den congolesisk-københavnske kunstner, Bantu Hirba.

Julia Machindano med kunstnernavnet Jupiter Child er en af de tre Piloter på Horsens Teaterfestival 2022. Foto: Jupiter Child
Julia Machindano med kunstnernavnet Jupiter Child er en af de tre Piloter på Horsens Teaterfestival 2022. Foto: Jupiter Child

 

Sæt fantasien fri  

“Da jeg var barn, hørte jeg mange vestlige historier som fx Peter PanAskepot og  den slags. Det var verdener, der var forskellige fra min egen, men gennem fantasien kunne jeg fx fantasere om, hvordan et æble smagte, uden at jeg nogensinde havde smagt et,” siger Julia Machindano.

Det er netop børnenes fantasi, hun ønsker at aktivere i Karingana wa karingana. Hun oplever, at børn i dag vokser for hurtigt op og bliver tvunget til at beskæftige sig med voksenproblemer. Værket kan ses som en slags modvægt til denne tendens.

“Børnene kommer ind og får hovedtelefoner på, og så udfolder der sig en verden af sang og historier. Vi blander traditionelle afrikanske sange på både Shangana og Zulu, og vi bringer en historie til live i en audiovisuel medieform. De vil høre min stemme fortælle historien og de vil se den visuelle kunst inspireret af historierne blive projiceret til deres fantasi,” siger Julia Machindano, der håber, at børnene vil leve sig ind i historien og blive berørt af hele oplevelsen. 

Publikum som medskabere

I Marie Hallager Andersens performance opfordres publikum også til at tage aktivt del og være medskabende til forestillingen. Avismave sætter fokus på kvindekroppen. Morkroppen, som Marie Hallager Andersen kalder den. En krop, der helt lavpraktisk formes undervejs i forestillingen ved at avispapir stoppes ind under Marie Hallager Andersens tøj. En teknik hun har udviklet i samarbejde med sine egne to børn.

piloter horsens teaterfestival Marie Hallager Andersen under arbejdet med Avismave.
Marie Hallager Andersen og hendes børn under arbejdet med Avismave. Foto: Marie Hallager Andersen

“Jeg har brugt mine egne børn herhjemme under skabelsen. Det er jo på et metaplan ret interessant, fordi de jo rent faktisk har været i min krop. De har moret sig over at kunne forme mig aktivt og gøre noget ved mig. Jeg arbejder i Avismavemed et nyt format, der ligger et sted mellem en lecture performance, en almindelig performance og en filmvisning. Jeg er interesseret i det spændingsfelt, der opstår i det interdisciplinære, og jeg samarbejder ofte med akademikere og filmskabere. Avismave er jo en soloforestilling, men jeg inviterer publikum til at være medskabende til den ‘morkrop’, der er i forandring. Jeg håber, publikum har lyst til at være med, og på en interessant dynamik mellem mig og publikum,” siger Marie Hallager Andersen, der også har sine bekymringer for, om publikum har lyst til deltage.”

“Jeg tænkte godt nok i går, gad vide, om der overhovedet kommer nogen. For det er jo altid lidt farligt for publikum at gå ind i et rum, hvor man ikke ved, hvad der skal ske, og hvor det er kunstnere, man ikke kender til på forhånd. Men bare det at få lov at sætte noget op er stort, også selvom der så kun kommer tre, fem eller ti mennesker forbi. Det er for mig et vigtigt skridt”.

LÆS OGSÅ: Seminar om fremtidens mangfoldige scenekunst for børn og unge

Work-in-progress og håb om feedback

Både Julia Machindano og Marie Hallager Andersen ser frem til Horsens Teaterfestival med lige dele begejstring og spænding. Begge håber de at kunne tage nye erfaringer med sig hjem. Og måske endda få lidt feedback fra de publikummer, der kommer forbi deres respektive pilot-projekter.

“Det er oplagt, at vi tre, der har pilotprojekter, inviterer publikum til at blive bagefter og tage en snak, hvor de kan kommentere på det, de har set, og måske give feedback. Jeg kan godt føle, at jeg går alene og putter lidt med det, jeg laver, så jeg har brug for denne nye platform til at komme ud med det,” siger Marie Hallager Andersen og tilføjer: “Det er vigtigt både for mig som kunstner og også for festivalerne. Når man når til den størrelse, som Horsens Teaterfestival efterhånden har fået, er det vigtigt, at man påtager sig den opgave at støtte kunstnere, der er på dette sted i deres udvikling. Det er fantastisk, at Horsens Teaterfestival så har lyst til det”.

“Det bliver også en oplevelse at se andre kunstnere, der laver værker til børn. Og måske finde ny inspiration den vej. Alting forandrer sig, men jeg synes ikke, børn skal presses ud i aktivisme, som fx Greta Thunberg, de skal have lov at være børn. Beholde deres barndom. Fantasien er med til at kunne skabe verden. Gennem historier og samtaler, “ siger Julia Machindano, der ligesom Marie Hallager Andersen håber, at hun kan få talt med mange af dem, der oplever hendes forestilling, som hun kan få deres feedback på hele oplevelsen.

jupiter child piloter Bantu Hirsa
Jupiter Child. Illustration: Bantu Hirsa

Første skridt

I år er første gang, Horsens Teaterfestival afvikler deres projekt med Piloter. Men der er ingen tvivl hos de medvirkende om, at det kan være et vigtigt første skridt.

“Det er en ny måde, at gå ind og se noget med andre briller på, hvor man ikke forventer noget færdigpoleret. Det er en fantastisk mulighed for publikum, tænker jeg. De får lov at komme ind i maskinrummet og se, hvordan der bliver arbejdet. Måske ligefrem få lov til at være med til at forme noget,” siger Marie Hallager Andersen, der også ser Piloter-tiltaget som en skærpelse af fokus på kunstnere uden for de store byer. ”Det er et forsøg på at give vækstlaget i Horsens, der ikke er ret stort, en platform. Så der er mulighed for også at skabe noget uden altid at skulle til Aarhus, København eller Odense”.

Julia Machindano ser også sin deltagelse på Horsens Teaterfestival som en mulig katalysator for videreudvikling:

“Lige nu er det kun et pilotprojekt, men jeg drømmer om at skabe en fantastisk verden i København, hvor børn kan bruge deres fantasi. At skabe en alternativ verden, hvor børn kan være børn, flygte fra problemerne i denne verden og komme i kontakt med deres fantasi og bare være børn. Ligesom man kan se stjernerne i Planetariet gennem teknologi, drømmer jeg om et sted, hvor børn kan forestille sig verdener gennem deres fantasis teknologi.”

Læs mere om de tre Piloter her.

Denne artikel er udgivet i et mediesamarbejde med Horsens Teaterfestival med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Dansehallerne søger scene-/driftstekniker

Ansøgningsfrist: 15. april 2024
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og anmelder på ISCENE. Har Kulturmor.dk. Teaterkritiker for Jyllands-Posten, tidligere for Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen i Nykøbing Falster i sidste uge for at diskutere en ny scenekunstreform. Debatten forløb roligt,...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening, der i år havde indbudt skuespiller Rasmus Krogsgaard til at præsentere næste års program...