Applaus har netop offentliggjort deres fjerde Kulturbarometer-måling i år. En måling, der viser, at 58% af de adspurgte svarer, at den økonomiske situation påvirker deres kulturforbrug, og 25% angiver, at de begrænser deres kulturforbrug på trods af deres lyst til at deltage i kulturelle oplevelser.
Applaus’ Kulturbarometer er en række målinger, der belyser borgernes kulturforbrug, købevillighed og tryghed i forhold til at opleve professionelle, publikumsrettede kulturaktiviteter.
I den nyeste måling, der er baseret på 1.060 besvarelser, som blev gennemført i perioden 9. – 15. marts, svarer en stor del af de adspurgte, at de begrænser eller nedprioriterer deres kulturforbrug.
Nøgletal fra den nyeste Kulturbarometer-måling
- 38% synes, at den økonomiske situation ikke påvirker deres forbrug af professionel kunst og kultur, mens 4% svarer ”Ved ikke”. Dermed forbliver der 58 %, som synes, at den økonomiske situation påvirker deres kulturforbrug.
- 25% af borgerne angiver, at de begrænser deres kulturforbrug på trods af deres lyst til at deltage i kulturelle oplevelser.
- 23% angiver, at de prioriterer deres penge på andre fritidsaktiviteter i lyset af den økonomiske situation.
Presset økonomi medfører mindre kulturforbrug
Brugere af professionel kunst og kultur forventer at reducere deres forbrug i de kommende seks måneder pga. den nuværende økonomiske situation og de stigende priser. Dette gælder især store klassiske koncerter (21%), store rytmiske koncerter (19 %) og store teatre/landsdelsscener (19%). Tallene tager højde for dem, der vil benytte sig mere af tilbuddene. Det er vigtigt at bemærke, at dette er en selvrapportering af publikums holdninger og ikke en forudsigelse af fremtidig adfærd.
Ser man på regional fordeling, så er den største nedgang for store klassiske koncerter i Hovedstaden (27 %), for store rytmiske koncerter i Sjælland (23 %) og store teatre/landsdelsscener i Midtjylland (24 %).
Læs hele rapporten her.