Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...
Annoncespot_imgspot_img

Svigtende billetsalg eller fyldte sale? Statistikkerne peger i forskellige retninger

Publikum er vendt tilbage efter corona-pandemien. Eller er de? Der er tilsyneladende stor forskel fra teater til teater på billetsalg og dækningsprocent. Så store, at man ikke kan konkludere noget samlet ud fra statistikkerne.

“Publikum er tilbage på lægter og tilskuerpladser” lød overskriften sidste onsdag, da Danmarks Statistik udsendte deres nyeste tal i publikationen Kultur 2021/2022. Men overskriftens positive udmelding stemmer ikke overens med det billede, som flere teatre har af situationen netop nu.

Senere samme dag udkom også en ny Kulturbarometer-måling fra Applaus, hvor én af hovedpointerne var, at “Kulturpublikummet forventer at forbruge mindre kunst og kultur pga. økonomien”. Selv om Danmarks statistik måler på faktisk forbrug og Applaus på forventninger, er det alligevel markant, at to så modsatrettede udmeldinger kommer samme dag. Men måske er det netop meget sigende for de store forskelle fra teater til teater.

Aarhus Teater. Pressefoto
Aarhus Teater. Pressefoto

Usammenlignelige tal

Tallene i den nye Kulturbarometer-måling peger altså i modsat retning af de nyeste tal fra Danmarks Statistik. Men går man dybere i tallene, viser det sig, at der på flere måder er tale om helt forskellige målinger, der ligger til grund for de to rapporter, selv om deres respektive overskrifter lyder som om, de har undersøgt det samme.

Danmarks Statistik medregner fx både professionelle teateropsætninger og skolekomedier i deres opgørelse af, hvor mange der har oplevet scenekunst, . Ligeledes er det værd at bemærke, at standup er den mest sete form for scenekunst i opgørelsen, hvor de tre mest populære genrer er “stand-up (22 pct.), teater eller skuespil (18 pct.), og musical eller teaterkoncert (14 pct.)”.

Applaus’ Kulturbarometer-måling viser et her og nu-billede af de adspurgtes forventninger om kulturforbrug. I perioden 9. – 15. marts er der indhentet besvarelser fra 1.060 personer, som skulle være repræsentative hvad angår bl.a. køn, alder og geografisk spredning. I Kulturbarometer-målingen fremhæves det, at den største nedgang inden for scenekunstbranchen er at finde hos de store teatre/landsdelsscener i Midtjylland. Det må jo så bl.a. være på Aarhus Teater, som er landsdelsscenen i det midtjyske.

Team Teatret, Foto: Mads Würtz Gammelmark
Team Teatret, Foto: Mads Würtz Gammelmark

To midtjyske teatre

Men på Aarhus Teater ser billetsalget rigtigt fint ud og er på ingen måde for nedadgående.

“Jeg kan ikke genkende, at det går dårligt hos os. Vi har nået de mål, vi har sat os på stort set alle forestillinger,” fortæller Morten Daugbjerg, der er kommunikationschef på Aarhus Teater. 

Han understreger, at Aarhus Teater tværtimod i den seneste tid har solgt flere billetter end budgetteret og også haft fuldstændig udsolgt til flere forestillinger. 

Et andet midtjysk teater, nemlig Team Teatret i Herning, oplever da heller ikke noget fald i publikumstallene fra sæson 2021/22 til sæson 2022/23. Men sammenligner man med salgstallene fra før corona, er teatret ikke tilbage på samme niveau, fortæller teaterleder Dorthe Bébe.

“Vi har i gennemsnit 70% belægning på vores forestillinger,” siger hun og understreger, at det jo også betyder, at nogle forestillinger er helt udsolgte, mens andre er lidt sværere at sælge. “Der er en tendens til, at publikum vælger noget, de kender, eller noget med et skarpt tema, der vækker genklang hos dem. Det er sindssygt svært at sammenligne tal fra før og nu, fordi repertoiret også har så stor betydning”.

Vendsyssel Teater. Pressefoto

Hårde tider i det nordjyske

I den nye Kulturbarometer-måling fra Applaus har man spurgt til kulturpublikummets egne forventninger til at bruge penge på kultur. Svarene viser derfor et øjebliksbillede af forventninger til fremtiden, der ikke stemmer overens med den nuværende situation i det midtjyske. Men hvis målingen holder, vil det nok også først give sig udslag om noget tid, fx når stampublikummet skal beslutte, om de vil gentegne deres årskort til teatret, mener Dorthe Bébe.

Et andet sted, hvor de allerede kæmper med økonomien, er længere mod nord på Vendsyssel Teater i Hjørring. Her er tilskuertallet aldrig vendt tilbage til niveauet før corona-krisen, fortalte bestyrelsesformand for Vendsyssel Teater, Henrik Jørgensen, i et interview i Nordjyske 10. marts 2023.

“Desværre er vores publikumstal langt fra tilbage på niveauet fra før nedlukningerne. Og vores mulighed for at reagere på vores omkostningsniveau – især på egenproduktioner af forestillingerne – har en tidshorisont, der rækker helt ind i 2024,” fortalte han i artiklen, der også beskriver et stort millionunderskud på Vendsyssel Teater.

Det Kongelige Teater, Gamle Scene. Foto: Camilla Winter

Forrygende sæson på Nationalscenen

Helt anderledes lyder det fra Det Kongelige Teater, der i deres nyligt offentliggjorte tal beretter, at “publikum strømmede til” i den seneste sæson. I 2022 havde Det Kongelige Teater det næstbedste billetsalg i hele teatrets historie – kun overgået af 2006.

“Teatrets billetsalg lå i hele 2022 16% højere end i 2019, mens tallet for efteråret blev en stigning på hele 41% siden 2019 i det restriktionsfri efterår 2022,” skriver Det Kongelige Teater i deres offentliggørelse.

Konklusionen må indtil videre være, at der er stor forskel fra teater til teater. Så selv om både Danmarks Statistik og Kulturbarometer-målingen fra Applaus kommer med tilsyneladende entydige, men modsatrettede konklusioner, så viser de hver især blot en mindre del af det samlede billede. Udviklingen går tydeligvis i forskellige retninger, og et måske mere interessant spørgsmål kunne være, om teatrene kan lære af hinanden. 

Seneste

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Dansehallerne søger scene-/driftstekniker

Ansøgningsfrist: 15. april 2024
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og anmelder på ISCENE. Har Kulturmor.dk. Teaterkritiker for Jyllands-Posten, tidligere for Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen i Nykøbing Falster i sidste uge for at diskutere en ny scenekunstreform. Debatten forløb roligt,...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening, der i år havde indbudt skuespiller Rasmus Krogsgaard til at præsentere næste års program...