Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

Svigtende billetsalg eller fyldte sale? Statistikkerne peger i forskellige retninger

Publikum er vendt tilbage efter corona-pandemien. Eller er de? Der er tilsyneladende stor forskel fra teater til teater på billetsalg og dækningsprocent. Så store, at man ikke kan konkludere noget samlet ud fra statistikkerne.

“Publikum er tilbage på lægter og tilskuerpladser” lød overskriften sidste onsdag, da Danmarks Statistik udsendte deres nyeste tal i publikationen Kultur 2021/2022. Men overskriftens positive udmelding stemmer ikke overens med det billede, som flere teatre har af situationen netop nu.

Senere samme dag udkom også en ny Kulturbarometer-måling fra Applaus, hvor én af hovedpointerne var, at “Kulturpublikummet forventer at forbruge mindre kunst og kultur pga. økonomien”. Selv om Danmarks statistik måler på faktisk forbrug og Applaus på forventninger, er det alligevel markant, at to så modsatrettede udmeldinger kommer samme dag. Men måske er det netop meget sigende for de store forskelle fra teater til teater.

Aarhus Teater. Pressefoto
Aarhus Teater. Pressefoto

Usammenlignelige tal

Tallene i den nye Kulturbarometer-måling peger altså i modsat retning af de nyeste tal fra Danmarks Statistik. Men går man dybere i tallene, viser det sig, at der på flere måder er tale om helt forskellige målinger, der ligger til grund for de to rapporter, selv om deres respektive overskrifter lyder som om, de har undersøgt det samme.

Danmarks Statistik medregner fx både professionelle teateropsætninger og skolekomedier i deres opgørelse af, hvor mange der har oplevet scenekunst, . Ligeledes er det værd at bemærke, at standup er den mest sete form for scenekunst i opgørelsen, hvor de tre mest populære genrer er “stand-up (22 pct.), teater eller skuespil (18 pct.), og musical eller teaterkoncert (14 pct.)”.

Applaus’ Kulturbarometer-måling viser et her og nu-billede af de adspurgtes forventninger om kulturforbrug. I perioden 9. – 15. marts er der indhentet besvarelser fra 1.060 personer, som skulle være repræsentative hvad angår bl.a. køn, alder og geografisk spredning. I Kulturbarometer-målingen fremhæves det, at den største nedgang inden for scenekunstbranchen er at finde hos de store teatre/landsdelsscener i Midtjylland. Det må jo så bl.a. være på Aarhus Teater, som er landsdelsscenen i det midtjyske.

Team Teatret, Foto: Mads Würtz Gammelmark
Team Teatret, Foto: Mads Würtz Gammelmark

To midtjyske teatre

Men på Aarhus Teater ser billetsalget rigtigt fint ud og er på ingen måde for nedadgående.

“Jeg kan ikke genkende, at det går dårligt hos os. Vi har nået de mål, vi har sat os på stort set alle forestillinger,” fortæller Morten Daugbjerg, der er kommunikationschef på Aarhus Teater. 

Han understreger, at Aarhus Teater tværtimod i den seneste tid har solgt flere billetter end budgetteret og også haft fuldstændig udsolgt til flere forestillinger. 

Et andet midtjysk teater, nemlig Team Teatret i Herning, oplever da heller ikke noget fald i publikumstallene fra sæson 2021/22 til sæson 2022/23. Men sammenligner man med salgstallene fra før corona, er teatret ikke tilbage på samme niveau, fortæller teaterleder Dorthe Bébe.

“Vi har i gennemsnit 70% belægning på vores forestillinger,” siger hun og understreger, at det jo også betyder, at nogle forestillinger er helt udsolgte, mens andre er lidt sværere at sælge. “Der er en tendens til, at publikum vælger noget, de kender, eller noget med et skarpt tema, der vækker genklang hos dem. Det er sindssygt svært at sammenligne tal fra før og nu, fordi repertoiret også har så stor betydning”.

Vendsyssel Teater. Pressefoto

Hårde tider i det nordjyske

I den nye Kulturbarometer-måling fra Applaus har man spurgt til kulturpublikummets egne forventninger til at bruge penge på kultur. Svarene viser derfor et øjebliksbillede af forventninger til fremtiden, der ikke stemmer overens med den nuværende situation i det midtjyske. Men hvis målingen holder, vil det nok også først give sig udslag om noget tid, fx når stampublikummet skal beslutte, om de vil gentegne deres årskort til teatret, mener Dorthe Bébe.

Et andet sted, hvor de allerede kæmper med økonomien, er længere mod nord på Vendsyssel Teater i Hjørring. Her er tilskuertallet aldrig vendt tilbage til niveauet før corona-krisen, fortalte bestyrelsesformand for Vendsyssel Teater, Henrik Jørgensen, i et interview i Nordjyske 10. marts 2023.

“Desværre er vores publikumstal langt fra tilbage på niveauet fra før nedlukningerne. Og vores mulighed for at reagere på vores omkostningsniveau – især på egenproduktioner af forestillingerne – har en tidshorisont, der rækker helt ind i 2024,” fortalte han i artiklen, der også beskriver et stort millionunderskud på Vendsyssel Teater.

Det Kongelige Teater, Gamle Scene. Foto: Camilla Winter

Forrygende sæson på Nationalscenen

Helt anderledes lyder det fra Det Kongelige Teater, der i deres nyligt offentliggjorte tal beretter, at “publikum strømmede til” i den seneste sæson. I 2022 havde Det Kongelige Teater det næstbedste billetsalg i hele teatrets historie – kun overgået af 2006.

“Teatrets billetsalg lå i hele 2022 16% højere end i 2019, mens tallet for efteråret blev en stigning på hele 41% siden 2019 i det restriktionsfri efterår 2022,” skriver Det Kongelige Teater i deres offentliggørelse.

Konklusionen må indtil videre være, at der er stor forskel fra teater til teater. Så selv om både Danmarks Statistik og Kulturbarometer-målingen fra Applaus kommer med tilsyneladende entydige, men modsatrettede konklusioner, så viser de hver især blot en mindre del af det samlede billede. Udviklingen går tydeligvis i forskellige retninger, og et måske mere interessant spørgsmål kunne være, om teatrene kan lære af hinanden. 

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde torsdag aften premiere på Bone Whispers og Urbane Saints på Aveny-T. Syv forskellige dansere hvirvler,...