Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Crossing the Line vil åbne for flere tværkunstneriske samarbejder

Onsdag ser en helt ny spoken word-festival dagens lys, når LiteraturHaus på Nørrebro i København for første gang afholder Crossing the Line. Men hvad er det, genren spoken words kan? Og hvordan adskiller den sig fra andre teaterformer? Det spurgte ISCENE de to initiativtagere om.

Når den første udgave af Crossing the Line-festivalen i denne uge afholdes i København, er det med kunstnere fra både Storbritannien, Island og Norge – og naturligvis Danmark. For de to initiativtagere til festivalen, Jeremy M. Thomas-Bøgsted og Rasmus Rhode, har hentet inspiration i det internationale miljø for spoken words, som de håber at udbrede kendskabet til herhjemme.

“Spoken words er en genre helt for sig selv, hvor der sker virkelig meget. Det handler om, hvad ordet kan, når det bringes på en scene,” siger Jeremy M. Thomas-Bøgsted, der er leder af LiteraturHaus og den ene af de to initiativtagere til Crossing the Line

Det handler om, hvad ordet kan, når det bringes på en scene

“Langt de fleste spoken word-poeter kommer ud fra en idé om et meget stort krav til originalitet. Med det mener jeg, at det altid er selvproducerede tekster. Det er ikke ligesom dramatik, hvor du på scenen performer en andens tekst. Det er altid din historie. Det er dig, der har noget, du vil give videre til dit publikum,” forklarer Rasmus Rhode, der udgør den anden halvdel af initiativtagerne til festivalen.

crossing the line Leder af LiteraturHaus, Jeremy M. Thomas-Bøgsted. Foto: Dina Rosenmeier
Leder af LiteraturHaus og initiativtager til Crossing the Line, Jeremy M. Thomas-Bøgsted. Foto: Dina Rosenmeier

Ikke mere kassetænkning

Festivalens titel, Crossing the Line, henviser til det genremixende i spoken words, hvor den sproglige fremførsel af en tekst måske nok er i fokus, men hvor iscenesættelsens øvrige elementer også spiller en vigtig rolle.

“I Danmark har vi tendens til at putte alting i kasser. Også de forskellige kunstarter. Det er fedt, at vi som LiteraturHaus får lov at blande mundtlig litteratur med scenekunst på den her måde. Spoken word tager fat i scenekunstens værktøjer som lyd og lys og musik, men det handler alligevel mest om den gode, mundtlige historiefortælling, som blot understøttes og hjælpes frem af de scenekunstneriske virkemidler,” siger Jeremy M. Thomas-Bøgsted.

I Danmark har vi tendens til at putte alting i kasser

“Hvordan kan vi komme væk fra kassetænkningen? Hvordan opleves en god historie? Kan den fortælles på andre måder, der gør, at man bliver mere engageret, end når man bare hører en tekst læst højt? Hvad hvis der bruges andre scenetekniske metoder til at få budskabet i en historie frem? Det er det, vi forsøger her. At gøre det hele større og få mere ud af historierne,” understreger han.

Rasmus Rhode, slamdigter og initiativtager til Crossing the Line. Foto: Ståløre
Rasmus Rhode, slamdigter og initiativtager til Crossing the Line. Foto: Ståløre

Et rent udtryk

“I virkeligheden er spoken words en kæmpe paraply med rigtig mange ting under. Det er talte ord, dvs tekster, der er skrevet til at blive opført mundtligt,” siger Rasmus Rhode, der selv er slamdigter eller “performance poet”, som de ville sige i England. Han må derfor være den rette til at forklare, hvordan spoken words adskiller sig fra teater.

Kontrakten med publikum er en helt anden

“Der er nogle produktionsmæssige lag, der skrælles af, og så står det tilbage, du forsøger at fortælle publikum. Det får et meget rent udtryk, der modsat teatret ikke har en defineret fjerde væg. Kontrakten med publikum er en helt anden, nærmest ligesom hvis det var et foredrag. Men den, der står på scenen, må gerne lyve og fortælle sin historie på lige den måde, vedkommende ønsker,” forklarer Rhode og fortsætter:

“Vi sidder hjemme og skriver tekster, men den anden halvdel udgøres af det performative. Det dur ikke at skrive noget, som er rigtig godt på papiret, men enormt svært at sige højt. Det skal fungere, når det skal videreformidles mundtligt. Det er tekster, der er skabt til at blive fremført på en scene. Det kan være alt fra rap til beatpoesi, politisk tale eller essayistik. Folk bruger mange forskellige, litterære teknikker til at komme frem til deres mål. Der er også enkelte, der laver ren lydpoesi uden ord med mening”.

crossing the line festival spoken words
Poesiens Krydsbestøvning med teatergruppen Tumult, der også kickstarter Crossing the Line onsdag. Foto: Louise Eriksen

Den gode fortælling i fokus

“Alt, der foregår i LiteraturHaus, handler på en eller anden måde om ord og historiefortælling. Vi fokuserer på at forbinde litteratur med de andre kunstarter som teater, musik og dans. Vi tænker bredt, når vi tænker på litteratur. Det handler ikke kun om at læse en god bog, men om, hvordan vi oplever litteratur og en god fortælling. Jeg er glad for at åbne for andre måder at dele historier på,” siger Jeremy M. Thomas-Bøgsted, der ser frem til at byde velkommen til den første udgave af Crossing the Line.

Alt, der foregår i LiteraturHaus, handler på en eller anden måde om ord og historiefortælling

Programmet til festivalen spænder bredt. Her er blandt andet forestillinger, som Jeremy M. Thomas-Bøgsted oplevede på Edinburgh Fringe Festival sidste år, og som har vidt forskellige udtryk. Fx er I Hope Your Flowers Bloom af britiske Raymond Wilson, der spiller torsdag, “mere prosa end poesi, men meget poetisk i sin fremførsel”, forklarer Thomas-Bøgsted.

Crossing the Line består både af et auteur-element med kunstnere, der står med deres egne digte på en scene blandet med de scenekunstneriske virkemidler. Festivalen vil krydse mange genrer. Det gør teatret jo også. Det er værker, der alle er genrehybrider, som ikke bare er komedier, tragedier eller politiske statements,” siger Rasmus Rhode.

Internationalt nørderi

Udover det kunstneriske program byder Crossing the Line-festivalen også på en Industry Day arrangeret i samarbejde med den norske SpkrBox festival. Her kan interesserede komme og høre mere om, hvad spoken words er. 

Poesiens krydsbestøvning i LiteraturHaus. Foto: Louise Eriksen
Poesiens krydsbestøvning i LiteraturHaus. Foto: Louise Eriksen

Der vil være samtaler med udenlandske gæster om, hvor genren er på vej hen i deres respektive lande, bud på, hvordan spoken words kan blive en mere implementeret del af den danske kulturscene, og tid til at “gå ned i detaljen i data og nørde lidt i, hvordan genren har udviklet sig,” som Rasmus Rhode, der er vært på dagen, udtrykker det. 

Åbning for nye samarbejder

En øgning af kendskabet til og begejstringen for spoken words er en vigtig pointe for de to initiativtagere, der fik inspiration til festivalen, da de selv blev inviteret til Oslo til SpkrBox med deres fælles teaterkompagni, Teater Ord/Blindt.

Poesi er ikke bare noget, der skal læses, det skal opføres på scenen som en slags mundtlig litteratur

“SpkrBox er en festival for urban scenekunst, der har alt fra hiphop over spoken words til graffitikunst. Det blev vi meget inspirerede af,” fortæller Jeremy M. Thomas-Bøgsted. Han og Rasmus Rhode, der under SpkrBox optrådte på den nationale scene i Oslo sammen med en norsk og en afrikansk digter, fik derfor ideen til at skabe noget tilsvarende i København i et tværnordisk samarbejde.

“Det er interessant at opleve noget, som vi har ganske lidt af her i Danmark. I andre lande er der mange open mic-aftener og poetry festivaler. Det er en god måde at få indblik i andre landes tilgange. Måske kan vi få åbnet for en ny generation af digtere, der gerne vil samarbejde med scenekunstnerne. Måske kan vi åbne for flere tværkunstneriske samarbejder, der fokuserer på, hvordan man kan åbne det sproglige. Poesi er ikke bare noget, der skal læses, det skal opføres på scenen som en slags mundtlig litteratur,” afslutter Jeremy M. Thomas-Bøgsted.

Se programmet for Crossing the Line her.

Og find programmet for festivalens Industry day her.

literaturhaus logo

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med LiteraturHaus med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...