Med 1,9 mio. kr. fra Nordea-fonden vil hundredvis af skolebørn i Midt- og Nordjylland blive klogere på både naturfag, sig selv og hinanden i projektet Vild – under overfladen.
Hundredvis af skolebørn i fem midt- og nordjyske kommuner kommer i næste skoleår til at dykke ned i naturens verden på en helt ny og sanselig måde. Limfjordsteatret har modtaget 1,9 millioner kroner fra Nordea-fonden til det nyskabende undervisningsprojekt Vild – under overfladen, som integrerer scenekunsten ind i naturfagene.
Projektet sigter mod at udvikle nye læringsmetoder i faget Naturteknologi og eleverne vil komme til at undersøge naturen gennem både mikroskoper og egne kreative udtryk. I værksteder på klassen og i skolens nærmiljø kommer eleverne til at udforske naturen lige fra små mikrodyr som bjørnedyr, mosmider og barkbiller til celler inde i egne kroppe og hjerner.
“Vi ønsker at engagere børnene på en måde, der åbner deres sanser og styrker deres forståelse af naturen og dem selv, samtidig med at de udvikler deres evner til at samarbejde og kommunikere. Scenekunsten giver os en unik mulighed for at kombinere natur og kreativitet og gøre undervisningen relevant og vedkommende på en ny måde for eleverne,” siger Limfjordsteatrets direktør Gitta Malling.
Anderledes tilgang
I hver af de fem medvirkende kommuner – Hjørring, Skive, Horsens, Thisted og Jammerbugt – vil cirka 250 elever fra indskolingen og mellemtrinnet deltage i intensive workshops, der afsluttes med skabelsen af en installation eller forestilling. Faglærerne får mulighed for et to-dages kursus og involveres i udarbejdelsen af anderledes fagmateriale, så de nye læringsmetoder kan fortsætte efter projektet.
Endelig indgår Limfjordsteatrets roste børneforestilling VILD i projektet. Den er inspireret af den verdensberømte børnebog Where the Wild Things are af Maurice Sendak, og handler både om den vilde natur – og om de vilde følelser, man selv kan bære på. Fra vild jubel til vildt raseri – eller vild generthed.
Prisbelønnet erfaring
Limfjordsteatret har gennem mange år specialiseret sig i at udvikle undervisningsforløb, der integrerer scenekunst med naturfag og andre fagområder. Tilbage i 2020 støttede Nordea-fonden et stort kunst- og natur-projekt ”Forvandling” for børn i 1-4 års alderen og deres pædagogiske personale. Tidligere i år modtog teatret Europa Kommissionens hæderspris “European Innovative Teaching Award” for et Erasmus+ projekt med samarbejdspartnere fra Sardinien, der ligeledes kombinerede scenekunst og naturfag.
“Vores erfaringer er, at scenekunst kan være med til gøre naturfagene levende og relevante for børn, og at vores metoder ikke alene kan styrke børnenes faglige viden, men også deres kreative og sociale færdigheder,” siger teatrets scenekunstformidler, Charlotte Olling Rebsdorf, der er projektansvarlig på Vild under overfladen.
I løbet af projektet etableres samarbejder med lokale kulturinstitutioner i de enkelte kommuner. Desuden medvirker Syddansk Universitet, Danmarks Naturfredningsforening, BMMK – Børns Møde Med Kunsten og Kulturprinsen – Institut for Børnekultur i et advisory board. Det hele afsluttes med en stor konference for medarbejdere fra alle de fem medvirkende kommuner og andre interesserede.
LÆS OGSÅ: Teater om vildskab: ”Vi skal anerkende drivkraften i de store følelser”
Kilde: Pressemeddelelse, Limfjordsteatret