Populært lige nu

Enhver krone er en god krone, men rammer uddelingen af de 20 millioner skiven?

Julegaverne kom tidligt i år for egnsteatrene og de små storbyteatre. De blev betænkt med 17 af de 20 millioner, der blev afsat til...
Annonce

★★★★☆☆ Engleagtig – inspirerende, legende kroppe 

Akrobatisk overskud og masser af charme er kendetegnende for de tre medvirkende i Kompagni47s Engleagtig, der helt sikkert kan inspirere tilskuerne til selv at teste deres kroppes grænser. Så er det faktisk mindre vigtigt, at forestillingen ikke har en tydelig sammenhængende historie.

Annonce

Tre kvinder klædt i hvidt fra top til tå med små flæsede detaljer i lys blågrå organza. Én efter én forsvinder de – på imponerende vis – ind i et lille, hvidt kubeformet telt midt på det hvide dansevinyl, der afgrænser sceneområdet. Gennem små åbninger i kuben ses en fod, en hånd eller flere vinkende hænder.

Publikums opmærksomhed er fanget. Forestillingen kan for alvor begynde. Børnene forrest morer sig, mens flere af de voksne helt sikkert spekulerer på, hvordan de tre kvinder overhovedet kan være inde i den lille kube.

Tre siddende dansere i hvide kostumer.
Hvide fjer dukker op hist og her i Engleagtig af Kompagni47. Foto: William Hansen.

Inspirerende akrobatik

Vi hører lyde som af fjerne tågehorn og bølgeskvulp. Kuben vælter, og nærmest spytter kvinderne ud igen. Eller i hvert fald Sine Krag efterfulgt af Lilli O’Reilly. Som muntre, leende tumlinger ruller de omkring på gulvet og undersøger verden, alt imens Anna Lawaetz fortsat kæmper med at finde sin vej ud af kuben.

Herfra er Engleagtig en lang række af rutinerede dansetrin, fascinerende, elastiske kroppe og halsbrækkende akrobatik. De tre artister og dansere får det hele til at se legende og let ud – som når den ene af dem tilsyneladende ubesværet kravler op og står på skuldrene af en af de andre, eller når en fod glider ud og en krop lander på gulvet i en split. 

Annonce

Hver med sit udtryk, sin egen lille ordløse historie og sit eget lydbillede

Anne Sofie Reumert står bag iscenesættelsen, hvor en række små scener afløser hinanden. Hver med sit udtryk, sin egen lille ordløse historie og sit eget lydbillede i Karen Duelund Guastavinos musikalske kompositioner. Ordløst er godt, især når det er henvendt til børn. Og der er ingen tvivl om, at de tre på scenegulvet vil kunne inspirere mangt et barn til selv at afprøve kroppens formåen – og måske finde dens grænser.

Tre dansere i hvide dragter.
Kompagni47s Engleagtig byder på både dans og artisterier. FOTO: Jan Christensen.

Noget med fjer

På kompagniets hjemmeside beskrives Engleagtig som ”en dansefabel for hele familien om perfektionskulturen”. Den beskrivelse er vanskelig at genkende i forestillingen, ligesom ordlyden på hjemmesiden, der omtaler ”tre nyudklækkede engle” nok ikke lige er det, der dukker op i mine tanker. Faktisk har jeg ikke læst programmet inden forestillingen, og er en anelse forvirret over titlen – selvom der i flere scener indgår lange, hvide fjer.

Annonce

De tre medvirkende er ganske enkelt skønne

Det sagt, så er det faktisk ganske underordnet, hvad Engleagtig handler om. For de tre medvirkende er ganske enkelt skønne. Deres begejstrede energi, deres legende tilgang til alt, de kaster sig over og deres charmerende glimt i øjnene, når de ser ud over publikum – er mere end rigeligt til at holde opmærksomheden fangen fra start til slut.

Engleagtig er Kompagni47s første forestilling til børn. Den er skabt til at kunne spille udendørs under åben himmel såvel som indendørs i en sal med lyssætning. Og den vil helt sikkert indfange publikum, uanset hvor den opleves.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Freelance kulturjournalist og teaterkritiker. Skriver blandt andet for ISCENE og Jyllands-Posten. Medlem af juryen for Årets Reumert. Tidligere teaterkritiker ved Dagbladet Information. Cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi fra Aarhus Universitet.

Kommentar til artiklen: Enhver krone er en god krone, men rammer uddelingen af de 20 millioner skiven?

Hørt. Lad os sikre, at alle børn og unge møder scenekunsten – også gennem det frie felt, skriver branchechef Peter Mark Lundberg i denne...

Enhver krone er en god krone, men rammer uddelingen af de 20 millioner skiven?

Julegaverne kom tidligt i år for egnsteatrene og de små storbyteatre. De blev betænkt med 17 af de 20 millioner, der blev afsat til...