Populært lige nu

Annonce

★★★★★☆ Et juleeventyr er en forrygende hyldest til fortællekunsten og teatrets magi

Charles Dickens’ Et Juleeventyr en magisk monologDet Ny Teater er ren spillemagi og forrygende fortællekunst – ikke et øje er tørt til slut. 

Annonce

Der er noget betryggende gammeldags over Charles Dickens’ Et Juleeventyr på Det Ny Teater. Publikumsstolene er gamle og knirker. Salen er ikke en rigtig teatersal, men en lille sidesal afskærmet fra foyeren med et rødt velourgardin. Publikum sidder på begge sider af de opsatte scenepodier. Tæt på fortællingen, tæt på hinanden, intimt og helt igennem hyggelig.  

Rummet udgør Ebenezer Scrooges stue. Skabt af en gammel lænestol, et sidebord, en petroleumslampe, en krystalkaraffel og med lyden af et tungt bornholmerur, som tikker. Halvt gemt i mørket troner en kæmpe skikkelse. Den tredje ånd i fortællingen. Dødens ånd, som viser Scrooges egen bortgang til slut. 

Kim Hammelsvang som en af de tyve karakterer han skaber i Et juleeventyr- en magisk monolog Foto: Det Ny Teater
Kim Hammelsvang som en af de tyve karakterer han skaber i Et juleeventyr – en magisk monolog. Foto: Det Ny Teater

Mesterlige karakterfortolkninger

Et juleeventyr er ren spillemagi. Kim Hammelsvang spiller alle roller og mestrer til perfektion de mange karakterskift. Han er fortælleren, der beretter med indlevende stemme, så vi drages, lytter og digter med. Tyve forskellige personer i fortællingen om Misantropen, som på juleaftensdag får besøg af fortiden og fremtidens ånder, føres tilbage til barndommens skuffelser, samtidens familielykke trods fattige kår og sygdom, og til fremtidens ensomme død. Alt sammen med ønske om lidt menneskelig indsigt og omsorg.   

Kim Hammelsvang spiller alle roller og mestrer til perfektion de mange karakterskift

Hammelsvang er forrygende. Først som en gammel sladderkælling i tunge, fattige klæder. Kyse og sjal fra forrige århundrede, som med slibrig stemmeføring fortæller om den nidkære gnier Scrooge. Nærmest før sætningen er færdig, flår Hammelsvang klæderne af og forvandles til Scrooge med de hængende mundvige, det olme blik og den krumbøjede ryg. 

Annonce

Han er nevøen med de store armbevægelser og venlige væsen. Kontorassistenten Bob Cratchit med det blide blik. Konen, hvis stemme bliver skarp, når talen falder på Scrooge og deres dødssyge søn, Tim. Levende, lattermilde og følelsesvækkende personligheder, som får fortællingen til at fænge.

Kim Hammelsvang som sladrekællingen, der er en af de tyve karakterer han skaber i Et juleeventyr- en magisk monolog. Foto: Det Ny Teater
Kim Hammelsvang som sladrekællingen, der er en af de tyve karakterer, han skaber i Et juleeventyr – en magisk monolog. Foto: Det Ny Teater

Mangel på medmenneskelighed formørker

Jan Hertz, der er idemager og iscenesætter, lader også mørket få plads. Den tredje af ånderne entrerer med rødt lys til lyden af raslende kæder og udefinerbar vind. Hammelsvang gør den skræmmende med sammenkrøbet krop, krogede fingre og forvredne ansigtstræk. 

Annonce

Pointen går tydeligt igennem

Manglen på medmenneskelighed er fatal og formørker sindet hos dem, som udøver, og dem, som rammes. Pointen går tydeligt igennem, giver fortællingen kant og er også lidt uhyggelig for de mindste.  

Heldigvis handler Et Juleeventyr om at have hjertet på det rette sted. Scrooge kommer som bekendt til fornuft. Julen er hjerternes fest, og jeg forlod personligt forestillingen med en tåre i øjenkrogen, beriget af fortællingen og teatrets magi.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør for udvikling og ISCENE Live. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er juryformand for Årets Reumert.