Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Jul med dyr’ – har hjertet på det rette sted i en lidt rodet fortælling

Teater Hunds Jul med dyr har store ambitioner om at formidle vigtig viden om verdens tilstand i børnehøjde – det er fortalt med hjertet på rette sted, men også i en lidt ufokuseret fortælling.

Måske minder den lidt om ”Dyrene i Hakkebakkeskoven møder miljøkatastrofer i en julekomedie”? Tanken slog mig, da jeg cyklede hjem fra forestillingen Jul med dyr, som vil så meget hjertevarmt og politisk, at man helt er ved at tabe pusten.

For hjertet er på det rette sted i Teater Hunds nye øko-thriller Jul med dyr, når skovens tre dyrevenner forsøger at samle resten af dyreflokken – ikke til gilde – men til julefest og debat om et bedre og bæredygtigt samfund. Det er en forestilling der ganske prisværdigt trækker lidt samfundsrelevant stof ind på scenen i børnehøjde, men måske også sætter forståelsesbaren lidt højt, med ambitioner om at få de små poder fra 5 år til at følge med i handlingens mange fortællingstråde, som omfatter miljøkatastrofer, venskab, skærmbrug, ”hvordan taler vi bedst til hinanden” og sætter spørgsmålstegn ved, hvad en hjertevarm juletid egentlig betyder.

Jul med dyr på Teater Hund & Co. 2018. Foto: Natascha Thiara Rydvald

Men som sagt er ambitionerne høje og der sættes fint fra start, med græsbløde tæpper vi skal mærke på de skoløse strømpesokker, en sød bog med varme tegninger og ny-opsatte bænke i børnehøjde.

Med bogen i hånden er vi klar og en speakerstemme fortæller, at vi skal ”bladre i en side når lyden høres”. Inde i bogen kan vi mærke hårdheden af de små sten og bløde ”græs-totter” som er limet ind. Det er en fin start, der med sin genkendelige situation straks får de små poder til at falde til ro.

Herefter træder Bjørn og Ulv ind på scenen. Bjørn er en opslugt net-surfer, som søger julegaver i plast a la popcornmaskiner i størrelse ekstra large, mens ulv laver danse-moves til mobiltelefonens Youtube-musik. Deres mangel på nærvær kan mærkes, og vi forstår, at skærmene ikke er et hit. Skuespillerne Anne Dalsgaard (Ulv), Rene Benjamin Hansen (Bjørn) og Morten Brovn (Egern) leverer alle søde dyreportrætter. Men dyrenes mentale – om end iscenesatte – fravær på scenen, smitter af i salen, og når både Ulv og Bjørn sidder med næsen begravet i skærmen og fortæller om ting de kun selv kan se på skærmen, er det svært ikke at føle sig en kende ekskluderet. Dette er selvfølgelig en del af moralen, men også en lidt mærkelig oplevelse på publikumsbænkene. Egern er helt modsat: han kræver nærvær i nuet og en ren skov, mens han
oprevet samler skrald op efter de sløsede skovsvin, og fortæller om fremtidige klimakatastrofer og om overforbrug af el ”fordi pindsvinene bruger hårtørrere”, om ”20.000 træer der dagligt skal fældes, for at bæverne kan få opvarmet deres swimmingpools”, mens ”en vaskemaskine lækker forurenet vand, fordi de glemte at kigge afløbet efter for pelshår”.

Jul med dyr på Teater Hund & Co. 2018. Foto: Natascha Thiara Rydvald

Man skal holde ørerne stive for at følge med i de mange syrede metaforer – og spørgsmålet er, om børnene mon kan følge med i de mange ord? For der er megen snak og dét at meget af samtalen handler om ting, der foregår udenfor det sceniske univers, gør det svært at fastholde fokus på fortællingen. Men som sagt er det en forestilling med store ambitioner, og da alle til slut bydes op til dans på scenen, finder forestillingen alligevel det nærvær og samlende fokus, den så ihærdigt selv plæderer for.

Seneste

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Flere unge går i Det Kongelige Teater – interview med Kasper Holten

Den seneste årsrapport fra Det Kongelige Teater viser både...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde torsdag aften premiere på Bone Whispers og Urbane Saints på Aveny-T. Syv forskellige dansere hvirvler,...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på de skrå brædder, hvor han ikke længere skal have de store danseroller i musicals. Det...