Populært lige nu

Udviklingsplatformen for Scenekunst kortlægger det frie felt – gisninger og myter skal erstattes af viden og indsigt

Udviklingsplatformen for Scenekunst (UP) er netop nu i gang med at udvikle en omfattende kortlægning af det frie scenekunstfelt. UP’s udviklingsproducent Ann-Jette Caron samler...

Til seminaret Fondslandskabet indefra mødtes fonde og kulturliv i en åben samtale

Torsdag den 21. november holdt Performing Arts Platform og Midtjysk kulturakademi et seminar med titlen Fondslandskabet indefra – om fokusområder, blinde vinkler og samspil...
Annonce

★★★★★☆ Anima Machina – en rørende, billedskøn H.C. Andersen-fortolkning

Steen & Hejlesen har indtaget Kinohotellet i Åkirkeby, hvor deres smukke, særegne samarbejde mellem scene- og billedkunst har fundet en perfekt ramme. I Anima Machina skaber de med afsæt i H.C. Andersens Historien om en moder en visuelt dragende rejse mod døden med dukker, objekter og video-mapping.

Annonce

Det lille bryst pumper skrøbeligt op og ned. De triste øjne søger os, mens barnet uendelig langsomt løfter arme og overkrop fra lejet og rækker ud. Efter døden? Eller efter moren, der sidder træt og forgræmmet ved sengens side.

Anima Machina
Moren og barnet i Anima Machina af Steen & Hejlesen på Kinohotellet. Foto Steen & Hejlesen .

Stumfilm og sprød knitren fra fjerne stationer

Rummet er enkelt. Firkantet med murstensvægge med en række objekter og dukker fordelt på gulvet. Pianisten ved flyglet, hvis spil flyder let og dog med traurig dybde, der spejles i hans øjne. Moren ved barnets sygeseng. Sort mod hvidt. Døden og hans hjælper med ryggen til i baggrunden, i forgrunden en stor, gammeldags radio, der knitrer sprødt og af og til tager fortællerens rolle mellem lydbidder fra fjerne stationer.

Tapet og paneler vokser frem i en sirlig-perfekt mapping, der med få elementer skaber stoflighed og stemning

Med ét forvandles rummet. Tapet og paneler vokser frem i en sirlig-perfekt mapping, der med få elementer skaber stoflighed og stemning. Døden rækker ud efter barnet og moren jager efter. Et rødt scenetæppe glider over bagvæggen, og historien fortsætter som stumfilm i biografens atmosfære, før vi atter er tilbage hos moren, der ikke kan drikke hele søen, men nok ofre sine øjne til den for at finde vej til barnet.

Anima Machina
Barnet og døden i Anima Machina af Steen & Hejlesen på Kinohotellet. Foto Steen & Hejlesen

Memento mori

Forvildet når hun ind i drivhuset med det grønne gardin og det skakternede gulv. Men selvom hun genkender sit barns hjertelyd, får hun det heller ikke i denne version med hjem fra dødens blomstrende, men golde revir. Det handler jo om døden. Om memento mori, at huske, at vi alle skal dø. Det minder dødens hjælper os om at huske, når den knirkende hjuler over gulvet og begraver sine tomme øjenhuler insisterende i vores.

Annonce

Selvom hun genkender sit barns hjertelyd, får hun det heller ikke i denne version med hjem fra dødens blomstrende, men golde revir

Vi får kun brudstykker af fortællingen, når radioen bryder ind med sit “Undskyld forstyrrelsen”, men vi er i den med musikkens abstrakte, men præcise følelser og i rummet, der fortættes og opløses i stadig nye formationer, der nikker til både den tidlige biograf, som rummet selv er en reminiscens af, og gådefulde universer som fx Twin Peaks, før historien lukkes cyklisk ned og dukkerne stivner.

Anima Machina
Døden i Anima Machina af Steen & Hejlesen på Kinohotellet. Foto Steen & Hejlesen

Sofistikeret formudtryk

H.C. Andersens sorgknugede Historien om en moder viser sig som skabt til Steen & Hejlesens sofistikerede formudtryk, der smelter ind i den nænsomt renoverede kinosal. Anima Machina er første del i en performance-trilogi uden menneskelige spillere, der i stedet kombinerer dukker – eller androider/animerede robotter, som de benævnes i forestillingens materiale – med objekter og arkitektonisk video-mapping.

Det er mageløst at betragte de animerede robotter, der trods deres ikke-menneskelighed alligevel rammer i hjertet og besjæles for øjnene af os

Som titlen på denne første del antyder, undersøger forestillingens dødsrejse også maskinens sjæl, og det er mageløst at betragte de animerede robotter, der trods deres ikke-menneskelighed alligevel rammer i hjertet og besjæles for øjnene af os. Det fysisk-filosofiske paradoks, der taler direkte ind i tidens AI-debatter, kan formentlig udfoldes fra andre vinkler i de to næste dele. Indtil da er Anima Machina et helstøbt bud på en bevægende og visuelt overvældende fortælling, som er værd at rejse efter.

Læs mere om konceptet her.

Seneste

★★★★☆☆ New Nordic Poling – begavet aktivisme-satire

KOMMA Performance Productions

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

★★★★☆☆ New Nordic Poling – begavet aktivisme-satire

KOMMA Performance Productions

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked...

Open Call – Advisory Board

Ansøgningsfrist: 17. januar 2025

Mere dramatik til alle

Seniorforsker fra Teatersamlingen på Det Kgl. Bibliotek Anna Lawaetz...
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked er netop solgt til Norges største musicalproducent, skriver teatret i en pressemeddelelse torsdag. Kort tid...