Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...

Ny festival sætter fokus på følelsen af ubehag

Publikum får udfordret deres komfortzone, når Toaster og Live Art Danmark præsenterer kuraterede værker på performancefestivalen Managing Discomfort. Temaet for festivalen er ubehag. Den...
Annoncespot_imgspot_img

Opera for alle – fra partybus til forestilling i fængslet

”Jo mere vi samarbejder, jo mere grobund og potentiale er der i denne vidunderlige kunstform,” siger kunstnerisk leder af Copenhagen Opera Festival, Amy Lane. Hun og udviklingschef Rikke Frisk har i år sammensat et alsidigt program af opera bangers, filmfortolkninger og samfundsrelevante nybrud. ISCENE talte med de to kvinder om at kuratere en moderne operafestival. 

Entusiasmen nærmest fyger ud af skærmen under min Zoom-samtale med Amy Lane og Rikke Frisk. Som henholdsvis kunstnerisk og udviklings- og administrationschef for Copenhagen Opera Festival, der i disse dage indtager København, er de selvsagt spændte på, hvordan årets program vil blive modtaget. Siden 2009 har festivalen været en støt voksende succes. Og alt tyder på, at dette år bliver lige så inkluderende, farverigt og alsidigt, som de to kvinder lægger i ovnen til. 

“Noget af det, jeg elsker ved opera, er evnen til at forme og flytte sig. Med festivalen har vi mulighed for at vise opera over hele byen. De, der allerede kender og elsker opera, får chancen for at opleve den på steder, hvor de aldrig har oplevet den før. Og de, der ikke ved så meget om opera, går måske bare forbi og bliver nysgerrige. Folk begynder at mødes i det offentlige rum, og der opstår nye fællesskaber,” siger Amy Lane med lysende øjne og et stort smil.

Festivalscenen på Den Røde Plads, Copenhagen Opera Festival. Foto: Damien Stanton
Festivalscenen på Den Røde Plads, Copenhagen Opera Festival. Foto: Damien Stanton

Opera for alle

Copehagen Opera Festival har gjort det til sit speciale at bringe opera ud til folket. Med hovedscene på Den Røde Plads på Nørrebro, en opera-partybus og forestillinger i blandt andet Vridsløselille Statsfængsel, Tunnelfabrikken og på Børsen har den roste festival en klar agenda: Opera er for alle, findes i mange forskellig former og kan være lige så alsidig som andre kunstformer.

Rikke Frisk kommer fra et job som festivalleder på den elektroniske musikfestival Strøm og var selv “ny i opera,” da hun indtog rollen som administrativ leder og producer på COF. Inspireret af Strøm gik hun og Amy Lane all in på at gøre opera tilgængeligt for mange forskellige typer publikummer. 

“Ligesom elektronisk musik er opera ikke for én bestemt type mennesker. Med Strøm tog vi den elektroniske musik og placerede den ude i dagslyset – og på mange måder gør vi det samme med operafestivalen. Vi har værker for operakendere og værker for folk, der er nye i opera. Vi sætter operaen op, der hvor folk allerede føler sig hjemme, og det gør i mine øjne festivalen unik, at vi bruger byen på den måde,” siger Rikke Frisk på sin side af den tredelte computerskærm. 

Ride!Sing!Repeat! under Copenhagen Opera Festival 2022. Foto: Victoria Mørck Madsen_14-min
Ride!Sing!Repeat! under Copenhagen Opera Festival 2022. Foto: Victoria Mørck Madsen_14-min

Opera bangers ad libitum

Et tiltag, som både hun og Amy Lane er begejstrede for, er den såkaldte opera-partybus. Inspireret af studenterkørslen, hvor gymnasieelever giver den gas i en omrejsende lastbil til de forbipasserendes moro, kører operabussen rundt i hele København. Ombord er operasangere, som giver kørslen liv med opera bangers, fortæller Amy Lane, der selv er britisk og faldt på halen over den danske tradition.

Som tidligere sanger og instruktør på Royal Opera House i London er hun, hvad man kunne kalde en operanørd. Men COF ønsker at tiltrække mangfoldige grupper af publikum og skabe nye fællesskaber omkring operagenren, siger hun. Derfor er festivalens hovedscene heller ikke i en black box i et stort operahus, men på Den Røde Plads på Nørrebro.

“Der er folk, der cykler forbi, og biler, der dytter. Mennesker med alle mulige baggrunde kommer og spørger, hvad der foregår. Når de hører, at forestillingerne på pladsen er gratis, bliver de ofte hængende. Hvis vi kan give disse mennesker en god første oplevelse med opera, håber og tror jeg på, at de vil komme tilbage næste år,” sige Amy Lane med overbevisning i stemmen. 

Fødselsdepression og død

Nogle forestillinger i den mere dystre ende er der også blevet plads til på COF. Således er festivalens åbningsforestilling en operaversion af Susanne Biers film Brødre om en familiefar, der bliver sendt i krig i Afghanistan. Forestillingen er en co-produktion med Island og Sverige og sættes op i industribygningen Tunnelfabrikken i Nordhavn. Ifølge Amy Lane er Brødre et godt eksempel på, hvordan opera kan eksistere i andre typer rum end på en klassisk scene.

“Vi kunne også have sat den op i et operahus med surround sound, men jeg ønskede at tilbyde publikum en anden form. Der bliver sat streg under det hårde og alvorlige materiale i denne opera, når den udspiller sig i dette kæmpemæssige, rå rum. Bare cykelturen derud får ens hjerte til at åbne sig,” siger hun. 

LÆS OGSÅ: Josefine Opsahl: “Jeg oplever ensomhed som ret tabuiseret” 

Også Mortalities på Sort/Hvid tager livtag med et tungt tema, nemlig døden og hvordan vi som mennesker forholder os til den. Med VR-briller bliver fire publikummer ad gangen ført gennem forskellige rum, som hver byder på en fortolkning af menneskets endeligt. I den ligeledes samfundsrelevante performance The Yellow Wallpaper møder publikum en kvinde, der er ramt af fødselsdepression. En sanger, en danser og en cellist formidler den amerikanske forfatter Charlotte Perkin Gilmans roman fra 1892 om omverdens manglende forståelse og accept af depressive kvinders såkaldte hysteri.

The Yellow Wallpaper copenhagen opera festival
The Yellow Wallpaper – still fra video.

“Vi har sammensat et program, som også rummer noget mørke. Det har vi gjort, fordi opera i min optik også er et rum, hvor man kan undersøge den menneskelige tilstand og sindet,” siger Amy Lane og bliver suppleret af Rikke Frisk:

“Det er vigtigt for os at holde operaen relevant og tage fat i temaer, der bliver talt om i samfundet. I nogle år har vi forsøgt at skabe en platform for nye talenter og komponister, og det har været en succes. Vi bliver kontaktet af mange kompagnier, som ønsker at være en del af programmet, og som har noget på hjerte. Og samtidig har vi udviklet en international brancheplatform, der inviterer folk til at se, hvad der foregår i den danske operaverden”.

LÆS OGSÅ: VR-opera udfordrer konventionelle opfattelser af opera i samspil med elektronisk musik

Operavenner i hele verden

Netop den kunstneriske udveksling med operaproducenter i andre lande er en indlejret del af COF. Selvom der, som Amy Lane siger, eksisterer en overflod af talent i Danmark, søger hun og Rikke Frisk også inspiration uden for landets grænser – særligt i de andre skandinaviske lande. 

Screenshot fra Mortalities. Credit: Visual kunstner Ninna Steen, 3D modulatør Quad Studio og kunstnerisk leder Rebekka Sofie Bohse. Meyer crediteres.
Screenshot fra Mortalities. Credit: Visuel kunstner Ninna Steen, 3D modulatør Quad Studio og kunstnerisk leder Rebekka Sofie Bohse Meyer.

“Vi har operavenner over hele Europa, og vi deler og inspireres så meget, som vi overhovedet kan. Jo mere vi deler med hinanden, jo flere kulturelle landskaber kan vi opbygge. Opera er en vidunderlig international og global kunstform, og jeg er interesseret i stemmer, lyde, instruktører og komponister fra hele verden. Jo mere vi samarbejder, jo mere grobund og potentiale er der i denne vidunderlige kunstform,” sprudler Amy Lane.

Hun anbefaler, at man som besøgende på COF udvælger sig en menu af fem forestillinger for at få en smag af festivalens diversitet. Den app, festivalen har udviklet, er en glimrende måde at sammensætte sit program på, siger hun (“there’s an app!”). Giver man sig selv den gave at dykke ned i COF’s sjove, underholdende, dystre og alsidige program, kan det åbne en helt ny verden af opera, lover Amy Lane. Da interviewet slutter, er denne skribents tænder i hvert allerede begyndt at løbe i vand.  

Copenhagen Opera Festival afholdes 11. – 20. august 2023. Se hele programmet her.

copenhagen opera festival

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Copenhagen Opera Festival med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

Her er holdet bag Momentum Vol. 18

Tre nye kunstneriske profiler sætter på hver sin vis...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Her er holdet bag Momentum Vol. 18

Tre nye kunstneriske profiler sætter på hver sin vis...

Data kan også være gavnlig i den kreative proces

Der var fokus på tips og tricks til brug...
Annonce
Nina Branner
Nina Branner
Uddannet i litteraturvidenskab og kulturjournalistik fra Universität der Künste i Berlin, og skriver om kultur og samfundsstof for blandt andre Dagbladet Information, Weekendavisen og Berlingske Medier.
Annonce

Her er holdet bag Momentum Vol. 18

Tre nye kunstneriske profiler sætter på hver sin vis deres præg på den kommende sæson på Teater Momentum, hvor de sammen står bag det...