Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...

Ny festival sætter fokus på følelsen af ubehag

Publikum får udfordret deres komfortzone, når Toaster og Live Art Danmark præsenterer kuraterede værker på performancefestivalen Managing Discomfort. Temaet for festivalen er ubehag. Den...
Annoncespot_imgspot_img

Direktør for Revy Danmark: ”Man kan roligt sige, det var knald eller fald”

Jani Lykke Methmann, der er direktør i Revy Danmark, foreningen af danske revyer, forsøger at hjælpe revyerne bedst muligt gennem den igangværende nedlukning og styrke branchen fremadrettet.

Arbejdet har budt på både frustration og glæde over et styrket sammenhold i branchen og på tværs af organisationer, fortæller Jani Lykke Methmann, der i dette interview giver et indblik i revyernes aktuelle situation.  

Hvad er det for et revylandskab, du ser ind i netop nu?

Det er først og fremmest et stærkt revylandskab, jeg ser ind i. Stærkt fordi vi er rykket endnu tættere sammen i branchen, har udviklet en ny strategi og etableret en ny organisation. Vi oplever, at publikum har været loyale og ser endnu mere frem til en ny revysæson. På den måde er vi rigtig godt rustet til fremtiden. 

Omvendt, når revygenren efter 170 års uafbrudt revy pludselig har været ramt af en virus, som har hindret det meste revy i 2020, så gør det rigtig ondt. Vi er naturligvis tyndslidte af ikke at kunne præstere det, der er vores passion og forretningsgrundlag. Vi har alle været igennem et meget turbulent 2020, hvor vi undervejs har været meget usikre på eksistensgrundlaget. Revy er jo netop kendetegnet ved én produktion om året, og den er forældet året efter. Så man kan roligt sige, det var knald eller fald. 

Hjørring Revyen 2019
Hjørring Revyen 2019. Foto: Axel Søgaard

Revybranchens produktionsform har ikke passet ind i de gængse hjælpepakker, så udover frustrationen over situationen, så har branchen også været dybt frustreret over mødet med hjælpepakkesystemet. Revybranchen er kendetegnet ved at være 100% kommerciel og har ikke tidligere været afhængig af offentlig støtte. Heldigvis fik vi i samarbejde med Kulturministeren etableret en hjælpepakke, som sikrede branchen for ikke at gå konkurs. Så branchen har overlevet, men ikke uden økonomiske skrammer. 

Til gengæld har det også bekræftet, hvor vigtigt det er at have revy i Danmark. Revy, som revser magthaverne, revy, som sætter tidens udfordringer og problemstillinger i et satirisk perspektiv og revy, som får os til at grine og giver anledning til eftertænksomhed. Det historiske blad for 2020 er desværre kun udkommet via ganske få revyer. Så derfor kigger vi ind i 2021, hvor revyen mere end nogensinde skal åbne og blomstre med revyforestillinger i det ganske land, og fremvise den tid, vi er i netop nu. 

Hvad ser du som den største udfordring for revyerne netop nu? 

Desværre er de tre vinterrevyer allerede blevet ramt af nuværende restriktioner, og derfor tvunget nedlukket. Her er den største udfordring, hvornår der bliver åbnet op for hjælpepakkerne. Uanset om der spilles revy eller den nedlukkes, så er der en række omkostninger, der skal dækkes, herunder både skuespillere, musikere, lys og lyd m.v. 

Den største udfordring for sommerrevyerne lige nu er helt klart den uvidenhed, der er omkring, hvordan genåbningen i samfundet skal forløbe. Særligt udfordrende er det for de første sommerrevyer, som har premiere i starten af maj, hvor alle danskere jo endnu ikke er vaccineret. Vi ved ikke, om der i starten af maj vil være restriktioner, og endnu mere udfordrende er det, at vi heller ikke ved, hvad vi kan gøre for at forberede os. Dybt frustrerende for en meget handlingsorienteret branche. 

Så de største usikkerhedsmomenter er helt klart, at vi ikke kender genåbningsprocessen, og vi derved heller ikke har mulighed for at forberede os. Samtidig er revyernes kunder jo tilsvarende usikre på, hvornår de igen kan komme til revy, og det påvirker naturligvis salget af billetter lige nu. 

På den måde kan det ind imellem opleves som et deja vu fra sidste år, selvom vi jo også ved, at vi er et helt andet sted i år. Nu er det kapløbet i forhold til vaccinationer, smittetrykket og nye mutationer af COVID-19. Og det går jo heldigvis i den rigtige retning lige nu. 

Nykøbing F. Revyen 2019. Pressefoto.

Hvordan griber I situationen an? 

Som forening har vi tæt dialog med Kulturministeriet, hvilket vi sætter stor pris på. Det er dog heller ikke muligt derigennem at få svar på de spørgsmål, som netop er vores største udfordringer. Derfor er opgaven dels af holde myndighederne tæt opdateret på vores udfordringer, dels at sikre rimelige vilkår for revybranchen og dels selv medvirke konstruktivt til løsning af nuværende og kommende problemstillinger. 

Situationen har også givet anledning til et godt samarbejde med øvrige organisationer i Sektorpartnerskabet for Scenekunst. Med den fælles ydre fjende opstår også indre styrke og sammenhold. Det er jo stort set de samme udfordringer, vi alle står overfor. 

Vi bruger tiden på at styrke branchen forretningsmæssigt ved at udvikle best practice modeller på tværs af revyvirksomhederne. Det er trods alt vigtigt, at tiden ikke har været forgæves. Og ellers væbner vi os med tålmodighed, glædes over, at det lysner, at publikum står klar samt forberede et brag af en revysæson 2021, som på alle måder går over i historien. 

LÆS OGSÅ: Kerteminderevyens chef om 2020: “Et turbulent år på en følelsesmæssig og økonomisk rutsjebanetur”

Kan man overhovedet lave revy nu uden at alle restriktionerne påvirker kunsten for drastisk?

Det kommer jo helt an på restriktionernes form. Hvis vi er helt nedlukket, er det naturligvis ikke muligt. Hvis vi fremadrettet får nogle mere permanente restriktioner, som hindrer vores hidtidige form, så må vi finde løsninger. 

Selve kunstformen revy, hvor en eller flere skuespillere sætter et nummer op på cirka tre minutter med både opbygning, indhold og pointe, vil altid være revyens DNA. At spille live revy med direkte reaktion fra en fuld sal er det sublime samspil mellem artister og publikum. Men kunstarten revy må jo tilpasse sig, når tiden kræver det.

Hvordan tror du, Corona kommer til at påvirke revylandskabet fremadrettet?

Jeg tror faktisk på, at vi mennesker i endnu højere grad ser frem til nu at opleve kultur sammen. Netop fordi vi er blevet det berøvet i en periode. Noget vi har taget for givet, er pludselig blevet endnu mere værdsat, fordi vi har oplevet, hvor tomt det er uden. 

Så derfor ser jeg, at Corana kommer til at påvirke revylandskabet meget positivt i fremtiden. Hvilket passer rigtig godt med vores nye strategi om at udvikle fagligheden i samklang med øvrige kunstarter, udbrede revygenren bredt i hele befolkningen samt styrke revybranchen forretningsmæssigt.

Så vi har stor tiltro til fremtidens udvikling af revygenren, vi skal blot lige forbi denne usikre tid.

Revyernes Revy
Dragsholmrevyen 2019. Pressefoto.

Ser du på alternative muligheder til de planlagte revyer som fx digitale løsninger?

Grundlæggende skal revy opleves live. Det er her, kulturoplevelsen er mest intens og følelsen af fællesskab er stærkest. Men er det bedste ikke tilgængeligt, så har eksempelvis tv-optagelser af revy været et rigtigt godt alternativ. Disse har jo hidtil været baseret på en reel gennemført klassisk forestilling med live-publikum. 

Selve revygenren kan dog sagtens udvikles yderligere via digitale løsninger. Allerede nu benyttes sociale medier, YouTube og kombinationspakker af take away, revy og quiz. Med digitaliseringen er mulighederne uanede både i forhold til at udvikle selve genren og til at udbrede til hele befolkningen. Det er kun fantasien, der sætter grænser. 

Eksempelvis er der i det forgangne år gennemført et pilotprojekt i danskundervisningen på et gymnasium med temaet Revy. Projektet var netop tilrettelagt som en kombination af live-undervisning, fortolkning af udvalgte streamede revynumre samt ikke mindst en interaktiv dialogform med en professionel revydirektør.

Så vi er allerede godt i gang med at udbrede og understøtte revy via digitaliseringen. Den grundlæggende intense oplevelse er dog stadig den klassiske oplevelse af revy live på stedet. Dybest set er det jo ikke anderledes end eksempelvis en håndboldkamp. Hvem ville ikke gerne have set herrerne vinde guld live? Det ville unægtelig have været en større oplevelse end på tv derhjemme i stuerne. Sådan vil det også altid være med revy.

Læs mere om Revy Danmark her.

Seneste

Her er holdet bag Momentum Vol. 18

Tre nye kunstneriske profiler sætter på hver sin vis...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Her er holdet bag Momentum Vol. 18

Tre nye kunstneriske profiler sætter på hver sin vis...

Data kan også være gavnlig i den kreative proces

Der var fokus på tips og tricks til brug...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Her er holdet bag Momentum Vol. 18

Tre nye kunstneriske profiler sætter på hver sin vis deres præg på den kommende sæson på Teater Momentum, hvor de sammen står bag det...