I dag begynder årets SPOR festival i Aarhus. Fem dage med tone- og lydkunstoplever fra ind- og udland. Her kan du læse lidt mere om de tanker, de to festivaldirektører, Anne Marqvardsen og Anna Berit Asp Christensen, har gjort sig forud for årets festival.
SPOR festival blev afholdt i Aarhus for første gang i 2005. Og siden 2007 har Anne Marqvardsen og Anna Berit Asp Christensen fungeret som institutionens kunstneriske og administrative ledere. Her fortæller de om, hvordan de kuraterer festivalen, hvad det særlige er, som lydkunst kan, og hvilken rolle festivalen spiller for dansk musik.
Postkolonialisme og alternativ skole
“Vi er optaget af at repræsentere et mangfoldigt felt af kunstneriske stemmer og udsagn, der zoomer ind på tidsaktuelle spørgsmål, som kræver vores opmærksomhed og stillingtagen.
På dette års festival kan man blandt andet opleve premieren på solo-operaen LOL, som handler om et ensomt menneske, der lever sit liv på Internettet og særligt i de mere mørke afkroge og lyssky fællesskaber. Vi præsenterer også den immersive performance SAMA: The Divne Listning Room, skabt og udført af Arshia Fatima Haq med det mål at forbinde og bygge bro mellem kulturelle fortællinger og genskabe ideen om hjem blandt i de befolkningsgrupper, der frivilligt eller ufrivilligt lever uden for deres hjemland.
Ligeledes sætter den danske premiere på korværket Det Yderste Hav fokus på de postkoloniale effekter, der til stadighed præger de grønlandsk-danske relationer, og multikunstneren Goodipal kommer til Aarhus med Bananskolen, der som et alternativ til de offentligt autoriserede skoler udbyder undervisning i emner og arbejdsformer, der normalt ikke er at finde i hverken folkeskoler, musikskoler, universiteter eller kunstakademier”.
LÆS OGSÅ: ISCENEs anmeldelse af koncertforestillingen Memoriam
Når lyd møder andre udtryksformer
“Vi tror på, at musikken og lydkunsten som kollektiv kunstart kan skabe nye fællesskaber og inspirere til dialog og eftertænksomhed, der kan være med til at pege på alternative spørgsmål og løsninger for vores samtid og fremtid. Vi vil gerne invitere publikum med ind i nogle kunstneriske og klanglige universer, der på sanselig og mangfoldig vis kan stimulere vores sanser og pirre til vores nysgerrighed.
På SPOR festival har vi altid været undersøgende omkring lyd som kunstnerisk medie og særligt, hvad der opstår, når lyden møder andre udtryksformer og medier. Som publikum vil man derfor møde værker og kunstnere, der bevæger sig mere frit mellem kunstneriske udtryk og materialer, og hvor man ikke behøver særlige forudsætninger for at opleve kunsten”.
Støtter svære processer
“Mange former for fordybelse og kunstnerisk dannelse som vigtige, prioriterede samfundsredskaber er under pres af kommercielle markedsstrategier og optimeringsparametre. Dette sætter den langsomme kunst under pres både for dem, som skaber kunsten, og dem, som præsenterer kunsten, og her gør vi meget ud af at prioritere en rummelig dialog, at anerkende og støtte op om de svære processer, der karakteriserer det at skabe noget nyt. Vi har meget fokus på at give plads til sårbarheden i at rejse ind i noget ukendt for både skabere, udøvere og publikum.
Ligeledes er vi optaget af, hvordan de kunstneriske værker og selve festivalen kan forbinde sig med verden omkring os, og vi arbejder meget med at kunsten skal rette sig ud mod samfundet og tage del i, skubbe og engagere sine omgivelser. Vi forsøger at nedbryde nogle af de barrierer, som gør, at mange ikke føler sig inkluderet i mødet med kunsten eller har en naturlig adgang til den”.
En festival med en vigtig rolle
“Vi håber, festivalen skaber resonans og nye – både indre og ydre – møder i den enkelte og i mødet med kolleger og publikum. Musik er en kollektiv kunstoplevelse og på den måde fællesskabsdannede på en helt særegen og livsbekræftende måde.
Vi har igennem en del år sat et markant aftryk på hele den europæiske scene og herigennem også været med til at løfte det danske musikmiljø ud til et internationalt miljø, og det er et vigtigt arbejde, som vi prioriterer højt blandt andet gennem vores store EU-kulturstøttede projekt Sounds Now. Her har vi også igennem de seneste år arbejdet for en mere inkluderende tilgang til kuratering, for at skabe plads til langt flere musikalske stemmer og forskellige udsagn,” afslutter de to festivaldirektører, Anne Marqvardsen og Anna Berit Asp Christensen.
Læs mere om SPOR festival og se årets program her.