Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...
Annoncespot_imgspot_img

Dramatiker Gaia Victoria: ”Jeg er velsignet med galgenhumor”

Død, forældresvigt og migration danner bagtæppet, når Gaia Victoria den 3. marts debuterer som dramatiker med 3 Urner i StuenSydhavn Teater. Men det er ikke en sørgelig historie, forsikrer hun. Se bare den mandshøje urne midt på scenen.

Vi sidder bag hver vores skærm og snøfter lidt. Gaia Victoria med en forkølelse, jeg selv med corona på retræte. Der er gået en halv time, mens vi har talt om hendes manuskript til den nye forestilling på Sydhavn Teater, 3 Urner i Stuen. Egentlig er det en tekst om døden, alligevel har vi begge et smil på læben.

Den dansk-chilenske dramatiker og skuespiller har lige fortalt en anekdote fra sit eget liv, en historie om travlhed, sygdom i familien og mandens perforerede blindtarm. Om uheld, der stod i kø, simpelthen. Selv familiebilen endte med at blive stjålet – og fundet igen, nu med 90’er-opsamlingen Turn Up the Bass i CD-afspilleren. Gaia Victoria griner ud i sit fælleskontor.

”Jeg har det sådan, at jeg er velsignet med galgenhumor. Ikke nødvendigvis sådan, at jeg bare går og hælder den ud over verden. Men jeg elsker at se absurditeter i hverdagsting; jeg har bare altid haft øje for, når der var noget, der var morsomt midt i det kaotiske. Og her kunne jeg ikke lade være med at grine: at vores bil så også bliver stjålet, hvad fanden er det for en liste, vi står på?”

En fars sidste vilje

Selvom anekdoten ikke har nogen direkte relation til 3 Urner i Stuen, er den sigende for tekstens udtryk, fortæller hun. De groteske observationer er gennemgående i det, der i virkeligheden er en autofiktiv fortælling om en voksen kvindes rejse ind i egen fortid.

Gaia Victoria. Foto: Malik Grosos
Gaia Victoria. Foto: Malik Grosos

”Det starter med, at jeg-personen får et brev fra kirkegården om, at hendes fars urnegravsted udløber, og om det skal fornyes. Og så er det simpelthen tanker om, om hun skal gøre det. Hvad er man egentlig forpligtet til som menneske over for fortiden? Og over for hvem? Hun beslutter så, at hun faktisk vil grave ham op for at udføre hans sidste vilje, som den var. Den var nemlig ikke at blive begravet der, hvor han blev begravet.”

Tager sin historie tilbage

Gaia Victoria har med vilje hverken nævnt navne eller lande i sin tekst. I stedet går karaktererne under aliasser som Farmanden, Mortypen og Stedmordyret. At vi befinder os i Sydamerika, giver Carl Johan Sennels’ projektioner af flamingoer på scenen dog et fingerpeg om. Og jeg-personen er da også netop inspireret af Gaia Victorias eget liv.

”Hun er dobbeltnationalitet, jeg er dobbeltnationalitet. Jeg flyttede med min far til Sydamerika, da jeg var 13 år. Så var der en lang række hændelser, vi kom hjem igen, og så døde han. Det er den historie. Men jeg er ikke interesseret i, at historien handler om mig privat, eller hvad der skete med mig,” siger hun.

”Det er i virkeligheden en historie om en voksen kvinde, der ser tilbage på en periode i en ung piges liv. Det er ikke Farmandens sidste ønske, der er det centrale; det er jeg-personens proces og refleksion over fortiden. Det er hende, der tager sin historie tilbage, fordi hun var så ung, dengang han døde.”

Fra logbog til teater

3 Urner i Stuen er egentlig slet ikke skrevet til scenen. Projektet begyndte som en logbog i 2019 og fik efterhånden romankarakter, men når Gaia Victoria læste op af teksten for sine skuespilkolleger, spurgte de, om ikke det i virkeligheden var en forestilling. Hun kontaktede Sydhavn Teater, som arrangerede en scenisk reading i september 2020 og siden tilbød at sætte erindringsværket op som forestilling.

Gaia Victoria. Foto: Malik Grosos
Gaia Victoria. Foto: Malik Grosos

Teatret har fået helt frie hænder til at fortolke teksten, og det er enakterens to skuespillere, Mille Maria Dalsgaard og Maria Carmen Lindegaard, der selv har stået for bearbejdelsen og instruktionen. Selve bogen er endnu ikke færdigskrevet, og det endelige manuskript til forestillingen indeholder kun en mindre del af materialet, fortæller Gaia Victoria.

”Det er faktisk et ret unikt kunstnerisk samarbejde, at jeg har stillet et grundmateriale til rådighed, og så har de taget det den vej, de synes – og med den historie, de vil fortælle. Jeg syntes, at de skulle være frie til at vælge den nerve, de følte i materialet, så jeg gav dem simpelthen fri leg, kan man sige. Det vildeste er, at de har fanget en essens i måden, jeg selv læser min tekst på. De læser den præcis sådan op, som jeg har skrevet den. Det synes jeg er en kæmpe gave.”

Ikke sørgeligt

På scenen vil man, ud over de to skuespillere, kunne se en kæmpe urne skabt af Johanne Hornum – stor nok til, at både Mille Maria Dalsgaard og Maria Carmen Lindegaard kan være inde i den. Begge skuespillere er klædt i farverige kostumer, og stemningen er – trods tekstens tematik – ikke sørgmodig. Langtfra.

”Det swinger så fedt,” siger Gaia Victoria. ”For jeg er slet ikke ude på at fortælle en sørgelig historie. Jeg går meget ind for, at alting skal have sin proces, og der skal være tid til at sørge eller fordybe sig, men det er også sjovt, når man kommer til et andet land og observerer noget virkelig pudsigt.”

Prøveforløbet har været kort og intenst – det er også en del af konceptet bag Sydhavn Teaters eksperimenterende scene P44 – men dramatikeren har hele tiden været inviteret med til gennemspilninger. Og hun er imponeret af Dalsgaard og Lindegaards arbejde med teksten, fortæller hun, inden vi skilles igen med hver vores løbende næse:

”Det er nogle meget, meget dygtige mennesker, vi har med at gøre. Det må man sige. De har en helt utrolig kunstnerisk integritet og fornemmelse for sensitivitet. Det er fandeme godt arbejde, altså.”

sydhavn teater logo

Denne artikel er udgivet i et mediesamarbejde med Sydhavn Teater med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

3 Urner i Stuen spiller 3. – 10. marts 2020 på Sydhavn Teaters scene P44 – Performance Hub. Skuespillere, tekstbearbejdelse, instruktion og scenografisk koncept: Mille Maria Dalsgaard, Maria Carmen Lindegaard. Manuskript: Gaia Victoria. Scenografisk udførelse: Johanne Hornum, Carl Johan Sennels. Læs mere her.

Seneste

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Dansehallerne søger scene-/driftstekniker

Ansøgningsfrist: 15. april 2024
Annonce
Sune Anderberg
Sune Anderberg
Selvstændig kulturjournalist og kritiker, skriver fast for en række danske medier. Medlem af Reumert-juryen og Anmelderringen, cand.mag. i musikvidenskab fra Københavns Universitet.
Annonce

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen i Nykøbing Falster i sidste uge for at diskutere en ny scenekunstreform. Debatten forløb roligt,...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening, der i år havde indbudt skuespiller Rasmus Krogsgaard til at præsentere næste års program...