Populært lige nu

★★★★★☆ Arven – fremragende ensemblespil i stærkt repertoirevalg

Arven på Det Kongelige Teater er magisk teater, man kan flytte ind i. Over otte timer skaber dramaet forbindelse mellem nutid og fortid i...

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve Grummes Teater, da der var premiere på den stedsspecifikke vandreforestilling Baldersbæks Stemmer. ISCENE tog en...

Statens Kunstfond vil have flere navne i spil til deres legatudvalg

Kunstnere, kunstkyndige og andre med stor indsigt og viden kan som noget nyt melde deres interesse for at sidde i et af Statens Kunstfonds...
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Made in Aarhus – Fed musik i flade rammer

Fem årtiers fede hits fra Aarhus har fået et funky fundament i kapelmester Mikkel Rønnows velkomponerede arrangementer – og det svinger, men fungerer det som teaterkoncert?

Både – og. For mens bandet svinger røven ud af bukserne og cementerer sangenes klassiker-potentiale, så fænger den uhyre tynde historie slet ikke.

Annonce

Det begynder ellers så fint med en let dramatisering af TV2’s Kys Bruden, hvor de fem helt almindelige mennesker, der ligeså vel kunne være dig eller mig, står ved busstoppestedet, og skuespiller Thomas Amt Kofoed, med gribende tonalt overskud, får neglet pointen, at: ”det er de helt små marginaler vi taler om, en meter højest så var han måske blevet brudens gom”.

Og så er der sat gang i kærlighedsstafetten. Trine Pallesen kaster, med stort scenisk overskud og elskelig charme, sin solgule Aarhuspige ud i lidt lesbisk kærlighed med den rå barkvinde (en sublimt syngende Xenia Lach-Nielsen), som de sammen løfter i den fængende, funky version af Anne Linnets Smuk og dejlig. Og der lines op til duet-speed-dating i et fint musikalsk mix af bl.a. Haugaard og Nørbygaards Malling, Helmigs Gotta Get Away from you, De Nattergales UHA-DA-DA og Bamses Jeg elsker kun dig.

Men kærligheden slutter brat – eller gør den? Teaterkoncerter byder ikke nødvendigvis på klassiske historier, men så er der typisk nogle skarptskårne typer eller temaer, som driver fortællingen og samler universet.
I Made in Aarhus er det svært at få øje på det bærende, sceniske tema, som kan give historien fremdrift, og karaktererne står så svagt antydet, at det er ret uklart, hvem de er, hvornår – og hvad er det så publikum skal opleve i forhold til en almindelig koncert?

Og hvor er Aarhus? Der er ikke meget som indikerer at afsættet er Aarhus, udover som ophavsdestination til musikkens tilblivelse? Men hvorfor så samle alle numre derfra, hvis byen ikke spiller en rolle? Tænk bare på, hvordan København blev det bærende afsæt for den ensomhed som persongalleriet forsøgte at slide sig ud af i teaterkoncerten København – sange fra storbyen (Nørrebro Teater 2015).

Det er musikken og sangerne, som driver Made in Aarhus – og her leveres kvalitet af højeste kaliber. Skuespillerne synger alle suverænt med stort klangmæssigt overskud og følelsesmæssig dybde, bandet groover elegant, og da forestilling går ind i sin afsluttende 5. del – et mega mix af store hits, spillet og sunget som en almindelig koncert – går festen for alvor i gang og viser det enorme potentiale, som de gamle hits har, når de får lyd i et så fortrinligt band og sanghold som her.

Seneste

★★★★★☆ The Swamp – forunderligt fluorescerende performanceinstallation

The Swamp er en velfungerende, publikumsinddragende performanceinstallation, der på...

Koreografikonkurrencen 2023: En dør ind til fremtiden

Lørdag afholdes Koreografikonkurrencen 2023 i Dansekapellet. Kunstnerisk leder af...

Ny Kulturbarometer-måling viser, at danskerne nedprioriterer deres kulturforbrug

Applaus har netop offentliggjort deres fjerde Kulturbarometer-måling i år....

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ The Swamp – forunderligt fluorescerende performanceinstallation

The Swamp er en velfungerende, publikumsinddragende performanceinstallation, der på...

Koreografikonkurrencen 2023: En dør ind til fremtiden

Lørdag afholdes Koreografikonkurrencen 2023 i Dansekapellet. Kunstnerisk leder af...

Ny Kulturbarometer-måling viser, at danskerne nedprioriterer deres kulturforbrug

Applaus har netop offentliggjort deres fjerde Kulturbarometer-måling i år....

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på Aprilfestival i Syddjurs Kommune

Aprilfestival i Syddjurs Kommune er kortere end normalt. Festivalen...

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer er chefredaktør af ISCENE.dk og tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

★★★★★☆ The Swamp – forunderligt fluorescerende performanceinstallation

The Swamp er en velfungerende, publikumsinddragende performanceinstallation, der på tankevækkende vis sætter spot på den skræmmende virkelighed, der hersker i det grødede, menneskeskabte pløre,...

Koreografikonkurrencen 2023: En dør ind til fremtiden

Lørdag afholdes Koreografikonkurrencen 2023 i Dansekapellet. Kunstnerisk leder af Uppercut Danseteater, Stephanie Thomasen, der er med til at arrangere konkurrencen, fortæller, at den et vindue...

Ny Kulturbarometer-måling viser, at danskerne nedprioriterer deres kulturforbrug

Applaus har netop offentliggjort deres fjerde Kulturbarometer-måling i år. En måling, der viser, at 58% af de adspurgte svarer, at den økonomiske situation påvirker deres kulturforbrug,...