Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Managing Discomfort med generøsitet og kærlighed

TOASTERs festival Managing Discomfort er i fuld gang på Husets Teater og byder efter en påskepause på tre dobbeltforestillinger mere over de næste tre...
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Made in Aarhus – Fed musik i flade rammer

Fem årtiers fede hits fra Aarhus har fået et funky fundament i kapelmester Mikkel Rønnows velkomponerede arrangementer – og det svinger, men fungerer det som teaterkoncert?

Både – og. For mens bandet svinger røven ud af bukserne og cementerer sangenes klassiker-potentiale, så fænger den uhyre tynde historie slet ikke.

Det begynder ellers så fint med en let dramatisering af TV2’s Kys Bruden, hvor de fem helt almindelige mennesker, der ligeså vel kunne være dig eller mig, står ved busstoppestedet, og skuespiller Thomas Amt Kofoed, med gribende tonalt overskud, får neglet pointen, at: ”det er de helt små marginaler vi taler om, en meter højest så var han måske blevet brudens gom”.

Og så er der sat gang i kærlighedsstafetten. Trine Pallesen kaster, med stort scenisk overskud og elskelig charme, sin solgule Aarhuspige ud i lidt lesbisk kærlighed med den rå barkvinde (en sublimt syngende Xenia Lach-Nielsen), som de sammen løfter i den fængende, funky version af Anne Linnets Smuk og dejlig. Og der lines op til duet-speed-dating i et fint musikalsk mix af bl.a. Haugaard og Nørbygaards Malling, Helmigs Gotta Get Away from you, De Nattergales UHA-DA-DA og Bamses Jeg elsker kun dig.

Men kærligheden slutter brat – eller gør den? Teaterkoncerter byder ikke nødvendigvis på klassiske historier, men så er der typisk nogle skarptskårne typer eller temaer, som driver fortællingen og samler universet.
I Made in Aarhus er det svært at få øje på det bærende, sceniske tema, som kan give historien fremdrift, og karaktererne står så svagt antydet, at det er ret uklart, hvem de er, hvornår – og hvad er det så publikum skal opleve i forhold til en almindelig koncert?

Og hvor er Aarhus? Der er ikke meget som indikerer at afsættet er Aarhus, udover som ophavsdestination til musikkens tilblivelse? Men hvorfor så samle alle numre derfra, hvis byen ikke spiller en rolle? Tænk bare på, hvordan København blev det bærende afsæt for den ensomhed som persongalleriet forsøgte at slide sig ud af i teaterkoncerten København – sange fra storbyen (Nørrebro Teater 2015).

Det er musikken og sangerne, som driver Made in Aarhus – og her leveres kvalitet af højeste kaliber. Skuespillerne synger alle suverænt med stort klangmæssigt overskud og følelsesmæssig dybde, bandet groover elegant, og da forestilling går ind i sin afsluttende 5. del – et mega mix af store hits, spillet og sunget som en almindelig koncert – går festen for alvor i gang og viser det enorme potentiale, som de gamle hits har, når de får lyd i et så fortrinligt band og sanghold som her.

Seneste

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra...

Kontinuerligt fokus på musikdramatisk udvikling

Interview med Nathalie Mellbye

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra...

Kontinuerligt fokus på musikdramatisk udvikling

Interview med Nathalie Mellbye

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer...

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra 1. januar 2025 får et permanent årligt tilskud på finansloven på 9,8 mio. kroner og...

Kontinuerligt fokus på musikdramatisk udvikling

Interview med Nathalie Mellbye