Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Børneteater om sorg – “Lad os øve os i at tale om det, som er svært”

Sorg kan være rigtig svær at tale om – både for børn og voksne – nu sætter børneforestillingen Når jeg lukker øjnene bevægelser på den svære følelse for at gøre det lettere at tale om. Forestillingen kan opleves lørdag d. 23. marts på Zangenberg Teater.

Når jeg lukker øjnene er en fysisk forestilling for de 8- 11-årige, der handler om savn og sorg og det at miste. Vi bliver alle ramt af sorg på et tidspunkt i livet, men selvom vi alle går igennem den, kan den være rigtig svær at tale om. Derfor tager Gazart nu fat på emnet på en poetisk og fysisk facon, så det måske kan blive lettere at tale om.

Mørket og lyset

Når jeg lukker øjnene handler om to børn, der har mistet deres farfar, og hvordan de bearbejder deres sorg. De viser dobbeltheden i, hvordan det er at sørge. Det kan både være tungt og svært, men det kan også være en måde, hvorpå man mindes en person, man har holdt af.

Når jeg lukker øjnene. Foto: Søren Meisner

”Det kan godt føles godt at sørge, fordi man mindes og husker alle de gode ting, man havde sammen med den person. Det er en måde at holde fast i personen på. Men det kan også være meget trist og tyngende at bære rundt på sorgen. Den er den dobbelthed vi gerne vil vise”, fortæller Tali Rázga, der står bag forestillingen.

Når ordene ikke rækker

Sorg kan være svært at snakke om, og nogle gange slår ordene ikke til, når man skal beskrive en kompliceret følelse. I forestillingen angriber Gazart emnet fra en mere abstrakt vinkel. Her bliver sorgen repræsenteret af et stort tæppe, der udgør scenografien. Ligesom sorgen er tæppet nogle gange mørkt og tyngende, og andre gange varmt og trygt. Nogle gange fylder det hele rummet, og andre gange kan det ligge i et hjørne som en bylt. Men sorgen er altid til stede.

Når jeg lukker øjnene. Foto: Søren Meisner

”Jeg ville gerne lave en forestilling om sorg, fordi jeg gerne vil arbejde med de følelser som kan være svært at tale om, og sorg er en af dem, der er svære. Nogle gange slår ordene ikke til, og så kan vi i stedet sætte bevægelser på sorgen og skabe stemninger. På den måde kan vi alle sammen opleve sorgen i teaterrummet og øve os i sammen at tale om det, som er svært”, fortæller Tali Rázga.

Seneste

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...
Annonce
Annonce

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...