Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Managing Discomfort med generøsitet og kærlighed

TOASTERs festival Managing Discomfort er i fuld gang på Husets Teater og byder efter en påskepause på tre dobbeltforestillinger mere over de næste tre...
Annoncespot_imgspot_img

Børneteater om sorg – “Lad os øve os i at tale om det, som er svært”

Sorg kan være rigtig svær at tale om – både for børn og voksne – nu sætter børneforestillingen Når jeg lukker øjnene bevægelser på den svære følelse for at gøre det lettere at tale om. Forestillingen kan opleves lørdag d. 23. marts på Zangenberg Teater.

Når jeg lukker øjnene er en fysisk forestilling for de 8- 11-årige, der handler om savn og sorg og det at miste. Vi bliver alle ramt af sorg på et tidspunkt i livet, men selvom vi alle går igennem den, kan den være rigtig svær at tale om. Derfor tager Gazart nu fat på emnet på en poetisk og fysisk facon, så det måske kan blive lettere at tale om.

Mørket og lyset

Når jeg lukker øjnene handler om to børn, der har mistet deres farfar, og hvordan de bearbejder deres sorg. De viser dobbeltheden i, hvordan det er at sørge. Det kan både være tungt og svært, men det kan også være en måde, hvorpå man mindes en person, man har holdt af.

Når jeg lukker øjnene. Foto: Søren Meisner

”Det kan godt føles godt at sørge, fordi man mindes og husker alle de gode ting, man havde sammen med den person. Det er en måde at holde fast i personen på. Men det kan også være meget trist og tyngende at bære rundt på sorgen. Den er den dobbelthed vi gerne vil vise”, fortæller Tali Rázga, der står bag forestillingen.

Når ordene ikke rækker

Sorg kan være svært at snakke om, og nogle gange slår ordene ikke til, når man skal beskrive en kompliceret følelse. I forestillingen angriber Gazart emnet fra en mere abstrakt vinkel. Her bliver sorgen repræsenteret af et stort tæppe, der udgør scenografien. Ligesom sorgen er tæppet nogle gange mørkt og tyngende, og andre gange varmt og trygt. Nogle gange fylder det hele rummet, og andre gange kan det ligge i et hjørne som en bylt. Men sorgen er altid til stede.

Når jeg lukker øjnene. Foto: Søren Meisner

”Jeg ville gerne lave en forestilling om sorg, fordi jeg gerne vil arbejde med de følelser som kan være svært at tale om, og sorg er en af dem, der er svære. Nogle gange slår ordene ikke til, og så kan vi i stedet sætte bevægelser på sorgen og skabe stemninger. På den måde kan vi alle sammen opleve sorgen i teaterrummet og øve os i sammen at tale om det, som er svært”, fortæller Tali Rázga.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Mellem liv og død – interview med Julienne Doko om W.O.M.B

Julienne Doko lukker denne sæsons KSelekt på Det Kongelige...

Folkeskolen til debat: ”Der kan spares mange timer på Aula, hvis vi ser forestillingen sammen” 

Børneforestillingen På den anden side af døren stiller skarpt...

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra...
Annonce
Annonce

Mellem liv og død – interview med Julienne Doko om W.O.M.B

Julienne Doko lukker denne sæsons KSelekt på Det Kongelige Teater af med sin kraftfulde danseforestilling W.O.M.B, der er inspireret af hendes egen graviditet, men...

Folkeskolen til debat: ”Der kan spares mange timer på Aula, hvis vi ser forestillingen sammen” 

Børneforestillingen På den anden side af døren stiller skarpt på folkeskolen og elevernes udfordringer i et hæsblæsende eventyrformat. Instruktør Mette Ovesen og scenograf Astrid...