Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Managing Discomfort med generøsitet og kærlighed

TOASTERs festival Managing Discomfort er i fuld gang på Husets Teater og byder efter en påskepause på tre dobbeltforestillinger mere over de næste tre...
Annoncespot_imgspot_img

Dramatikkens Hus har holdt sit første arrangement i København

Dramatikkens Hus blev stiftet i sommer af dramatikerne Abelone Koppel, Marie Bjørn og Anna Skov sammen med producent Amanda Tilia ud fra et ønske om at skabe en platform og et fællesskab for ny dramatik i København med ordet og dramatikeren i centrum.

Torsdag den 1. oktober afholdt Dramatikkens Hus det første arrangement med titlen Dramatisk Salon, som vil fremover vil være en månedlig tilbagevendende begivenhed. I Dramatisk Salon inviterer Dramatikkens Hus danske dramatikere til at læse op af deres tekster og samtale om virket som dramatiker.

De fire kvinder bag Dramatikkens Hus skriver i en mail til ISCENE, at de oplever, at “mange teatre glemmer, at kvalitetsscenekunst starter med fortællingerne. Vi oplever at langt de fleste teatre ligger under for en model, hvor teatret dikterer og definerer, hvad dramatikere skal skrive, og at det meste nye dramatik er bestillingsopgaver. Det mener vi er et tab, da der derfor sjældent skabes værker, der tager udspring fra den enkelte dramatikers kunstneriske vision. Det er også et tab for publikum, der berøves chancen for at opleve originale dramatiske værker, der strømmer fra et dramatisk udtryksbehov, frem for fra en tjekliste fra et teater”.

Det følgende er et uddrag fra Abelone Koppels åbningstale til den allerførste udgave af Dramatisk Salon:

”For et år siden, sad vi fire i et køkken og talte om hvor meget vi savnede et dramatikerfællesskab, et sted hvor vi kunne gå hen med vores tekster, vores dramatik. Et sted hvor de nye fortællinger, kunne afprøves, undersøges og hvor der var plads til at fejle, og skabe nye formater, nye veje og processer.  Et sted der kunne være frit for konkurrence og præstationsangst, et sted hvor vi som dramatikere var i centrum, hvor vi kunne dele erfaringer med hinanden, og få støtte i svære arbejdssituationer, eller skriveprocesser. Drømmen om Dramatikkens hus opstår også I en branche der lige nu er sindssygt presset, og det er med kærlighed til netop denne branche at vi sætter vores energi ind på at starte Dramatikkens hus. Det er en skelsættende tid, og vi har virkeligt brug for nye fortællinger. Når verden forandre sig, så forandrer de historier der skal fortælles også, og vi har lyst til at skabe et rum for de fortællinger. Vi kender ikke alle svarene på hvad Dramatikkens hus skal være, dem er vi i gang med at undersøge, og glæder os også til at udvikle og sparre med jer. ”

Dramatikkens Hus har indgået samarbejde med LiteraturHaus, hvor de har adresse, og hvor arrangementerne i første omgang vil finde sted. 

Seneste

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra...

Kontinuerligt fokus på musikdramatisk udvikling

Interview med Nathalie Mellbye

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra...

Kontinuerligt fokus på musikdramatisk udvikling

Interview med Nathalie Mellbye

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer...

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før...
Annonce
Annonce

Fredericia Musicalteater bliver omfattet af scenekunstlovens §5

Kulturministeriet meddeler her til morgen, at Fredericia Musicalteater fra 1. januar 2025 får et permanent årligt tilskud på finansloven på 9,8 mio. kroner og...

Kontinuerligt fokus på musikdramatisk udvikling

Interview med Nathalie Mellbye