Der skal nok arbejdes med det spillemæssige udtryk, hvis de hyper-visuelle unge skal bide helt på formatet, men Opera Hedelands bud på opera for det yngre publikum har masser af gode greb og takter.
Opera Hedeland har en tradition for at udvikle tilpassede udgaver af deres hovedforestilling til skoleelever i kommunerne Høje-Taastrup, Greve og Roskilde, som operaen har et tilhørsforhold til. Som så mange andre steder spændte COVID-19 ben for årets planlagte mini-Rigoletto, da hovedforestillingen blev aflyst. I stedet har Opera Hedeland kastet sig ud i en ambitiøs filmudgave af Mozarts Figaros Bryllup.
Ny handlingstråd
Operaen er en opera buffa, dvs. en komisk opera, der i originalversionen er en selvstændig efterfølger til Barberen i Sevilla med noget nær samme persongalleri. Ingen af delene behøver man dog vide noget om for at få udbytte af den aktuelle, filmede version, der er forenklet kraftigt, tilpasset sit unge publikum på forskellig vis og i nutidens navn selvfølgelig også omdøbt til Susanna og Figaros bryllup.
Handlingen, der normalt udspiller sig i et hav af forviklinger mellem adel og tjenere op til selve brylluppet, foregår nu efter en kort optakt til bryllupsmiddagen, hvor instruktør Freja Friberg Lyme har flettet sangene sammen i en ny handlingstråd. Det handler fortsat om forelskelse, forveksling, begær, bedrag og tilgivelse, men i en rituel setting omkring en moderne bryllupsfest, de fleste nok vil genkende. Der kastes med ris, der holdes taler, der udbringes skål, der hamres og trampes, så de nye ægtefolk må kysse både oppe og nede. En lille dreng er blandt bryllupsgæsterne og kigger undrende til, da intrigerne pludselig tager fart, og de voksne ter sig fjollet. Det er et fint greb at se med barnets øjne, som faktisk godt kunne have været endnu tydeligere markeret.
Handlingen er jo noget værre pjat, som også er skrevet til morskab. Blot kræver det måske lidt mere af det unge øre, der ikke er opvokset med arier, at afkode, hvad det egentlig er, der får de voksne til at slå på tæven, græde dramatisk og slå om sig med stor undren. Operasangeres udtryk er jo overvejende forankret i deres stemmer, mens de ofte gestikulerer på en ikke-naturalistisk, lettere overdreven måde. De er kort sagt langt fra filmskuespilleren, der kender effekten af en krusning af overlæben eller et næsten skjult øjekast.
Sangen flyder, men der skal arbejdes lidt med det kropslige udtryk
Freja Friberg Lyme har fået en fin lethed ind i de fleste bevægelser og arrangementer, men der er lidt at arbejde med på kropssproget, hvis formatet skal have filmisk flow. Der er ikke en finger at sætte på det sanglige, hvor både Cassandra Lemoine og David Kragh Danving nuanceret formidler både sødme og naiv forurettelse i titelrollerne, og Frederik Rolin og Yana Klein også står klart og interessant som hhv. elskovssyg greve og snarrådig grevinde. Resten af ensemblet og orkestret under Bo Kristensens ledelse leverer ligeledes en fornem operaoplevelse, der krydres tilpas med effekter fra nutiden. Fx udspiller en kvik duet mellem Susanna og Figaro sig samtidig som SMS-tekster, der til sidst næsten dækker skærmen helt.
HØR OGSÅ: Cassandra Lemoine og operachef Claus Lynge fortæller om forestillingen i ISCENEs podcast.
Der har tydeligvis været fokus på at lave en solid filmproduktion med plads til legende elementer. Det meste foregår i festsalen, men i ouverturen følger vi forberedelserne rundt om på og uden for Roskilde Kloster, som er velvalgt kulisse for den luftige fortælling – og jo noget mere storslået end en gængs turnéscenografi typisk er.
Der er altså mange gode greb i dette første bud på filmet opera for unge. Umiddelbart tror jeg, det vil kræve lidt mere løsrivelse fra det meget teatralske kropssprog at komme helt i mål i forhold til netop denne målgruppe, der er så visuelt opvokset. Produktionen følges af et udmærket undervisningsmateriale, der kan hjælpe oplevelsen på vej, og bider formatet sig fast, er det en unik mulighed for at introducere unge til kunstarten ved at udvikle det i retning af et endnu mere filmisk udtryk.
Susanna og Figaros bryllup kan fx ses her.
Undervisningsmaterialet findes her.
Denne anmeldelse er en del af ISCENEs fokus på Opera med unge stemmer, der er støttet af Augustinusfonden.