Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ RE(W)RITE! – Immersive ritualer til en ny tid

Cantabile 2  skaber i RE(W)RITE! et blidt rum for ritualer til det moderne menneske på Den Frie Udstillingsbygning. Det er en sanselig men især stærk fællesmenneskelig oplevelse, som man kan besøge igen og igen.

I et lyst, højloftet rum bliver vi en efter en bænket på taburetter langs væggene. I høretelefonerne afløses repetitive toner af små, abrupte fortællinger, mens vi enten lukker øjnene og flyder med lyden eller kigger rundt på de andre i rummet. Vi er ankommet til Cantabile 2’s nye performanceinstallation RE(W)RITE! Celebrating Human Connection, der gennem ritualer indkredser mennesket og fællesskabet. Men først lander vi bare hver især i den blide stemning i rummet.

Don’t be sad

Cantabile 2 har gennem mange år udviklet deres særlige metode, human specific performance. En form for immersivt teater, hvor man i mindre grupper guides rundt i forskellige, sanselige rum. Således også her hvor Den Frie Udstillingsbygning er omskabt til en form for tempel, hvor hvert rum byder på et ritual, som udføres af rummets guide og de skiftende grupper, man er en del af. Der er udviklet 35 ritualer til installationen, men man når kun 2-4 i løbet af en enkelt session. Det er derfor oplagt at komme igen og gå gennem nye ritualer – eller de samme, der udvikler sig undervejs.

Re(w)rite Cantabile 2
RE(W)RITE!. Cantabile 2 på Den Frie Udstillingsbygning. Foto: Cantabile 2

Jeg blev først guidet til The Dark Room, hvor de mørke vægge gemmer på en historie. Guiden bærer en ræv tæt på sit hjerte, og vi blev opfordret til at finde det dyr, vi gemmer på. Vi delte dyrene ordløst to og to og fandt siden det udsagn, vi ønskede at sige til vores dyr. Karakteristisk for hvad der skulle blive grundtonen i min rejse, pegede vi alle fire på Don’t be sad.

Næste stop var The Soft Room, som er en meget stor seng med et par dybe huller i. Her blev vi først opfordret til at kigge indad, siden udad på de andre i gruppen med nogle ganske nærgående spørgsmål. Man bestemmer selvfølgelig altid selv, hvor meget man vil gå med på legen, men man er jo også et velopdragent menneske og Cantabile 2 er dygtige til at skubbe uden at virke for manipulerende. Men særligt et par sørgmodige øjne fik mig til at gemme mig for fællesskabet i et af sengens huller mod slutningen af sessionen.

Fællesskabet giver os selv lov til at være

Til slut gik vi vores liv igennem år for år i The Glass Room. Vi var fire kvinder i den gruppe – måske derfor var det svært at erindre detaljerede barndomsminder? Tungebåndet blev løst og meget private erindringer og følelser blev delt i enkeltsætninger. At have rørt ved savn, eksistentiel uro og ensomhed var den note, vi forlod rummet med. For mig dannede det ring til det første rum. Ikke som en lineær fortælling, men som et kontinuum af følelser og kropslige erindringer. Nok med en trist grundtone, men også med en oplevelse af at give plads til netop det.

Re(w)rite Cantabile 2
RE(W)RITE!. Cantabile 2 på Den Frie Udstillingsbygning. Foto: Nullo Facchini.

Det er nok netop nu en særlig oplevelse at være så tæt på andre mennesker. Den dybe øjenkontakt. Nærværet. De fællesmenneskelige erindringer. Kroppene. Fællesskabet. Sensibiliteten. Modet til at dele.

Cantabile 2 er mesterlige til at skabe disse stemningsfulde rum om og i os. RE(W)RITE! Celebrating Human Connection er en forestilling til tiden, men fremstår samtidig tidløs eller måske nærmere uden for tiden. Et svævende øjeblik, man går ind i og forlader en lille smule renset, fordi vi  gennem fællesskabet kan give os selv lov til at være.

Se video, hvor Nullo Facchini fortæller om konceptet her.

LYT OGSÅ TIL ISCENE PODCAST: RE(W)RITE! – Ritualer skaber møder i en coronatid

Seneste

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Dansehallerne søger scene-/driftstekniker

Ansøgningsfrist: 15. april 2024
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen i Nykøbing Falster i sidste uge for at diskutere en ny scenekunstreform. Debatten forløb roligt,...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening, der i år havde indbudt skuespiller Rasmus Krogsgaard til at præsentere næste års program...