Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

★★☆☆☆☆ Big Bang – Collective Matter fanger aldrig sit publikum

SVALHOMS Big Bang – Collective Matter er en vandreforestilling, der leder publikum gennem Aarhus og forbi tre performanceværker af varierende kvalitet.

Det slutter egentlig smukt. På Godsbanens skrå tag ligger seks performere ved hvert sit lysstofrør, der lyser op i tusmørket. De bevæger sig kun lidt omkring og ganske langsomt, mens vi som publikum betragter dem. Først mens vi sidder på afstand på klapstole, dernæst midt blandt dem og til sidst, mens vi som en samlet gruppe bevæger os rundt på taget mellem dem.

Men til trods for den glimtvis smukke afslutning med performancen Lift Me Up af Nønne Mai Svalholm, så formår vandreforestillingen Big Bang – Collective Matter som helhed aldrig rigtigt at tryllebinde sit publikum.

Kyllingedans og oppustelige portaler

Vandreforestillingen, der ifølge programmet er et “tværkunstnerisk samarbejde med multikunstner-og designer Henrik Vibskov”, starter ved Aarhus Teater, hvor publikum mødes af en kutteklædt hyrde. Hun skal være vores guide gennem turen akkompagneret af et helt hold af hjælpere klædt i neonorange veste. I samlet flok bevæger vi os fra teatret med et løfte om, at vi undervejs vil bevæge os gennem transformerende porte og passager. Big Bang – Collective Matter er nemlig en undersøgelse af begreberne overgange, transformation og forvandling, kan man læse i programmet.

Vi møder den første performance Pentagram Parade på Bispetorvet lige foran teatret. Performanceværket er koreograferet af Snorre Elvin fra DANSEatelier, der også selv medvirker sammen med fire ældre kvinder. Alle fem er iført et pudsigt mix af sportstøj i blåt og gult med detaljer af hvide blonder som kraver og skørter. Indledningvist krammer de med lukkede øjne de små træer på den grønne høj ved Bispetorv. Derefter bevæger sig ned på torvet, hvor de – stående i en lille, sluttet kreds, udfører sære rituelle bevægelser, der mest af alt minder om kyllingedansen i slowmotion.

big bang svalholm
Big Bang – Collective Matter, SVALHOLM 2021. Foto: Trine Wøldiche

Det står hurtigt klart, at Big Bang – Collective Matter dyrker langsomhed og stilhed – formodentlig i håbet om, at publikum i løbet af seancen vil opnå en form for indre klarhed eller erkendelse. Den transformation, som der lægges op til, indtræffer dog aldrig. En enorm, bolsjestribet skulptur pustes op foran på Bispetorvet – det er tid til, at vi skal bevæge os gennem dens portallignende form og videre til næste performance.

Underligt uforløst

Publikum stilles på to rækker som en flok børnehavebørn på tur. Hyrden omtaler det som en “figur”, i hvilken vi skal bevæge os lydløst gennem byen. Helt lydløst bliver det dog aldrig pga af småsnakken i rækkerne, også fra de orangeklædte hjælpere. På vejen møder vi endnu en udgave af den oppustelige portal fra Bispetorvet, som må være den skulptur, Henrik Vibskov har medvirket til at designe.

big bang svalholm
Performancen Passager under Big Bang – Collective Matter, SVALHOLM 2021. Foto: Trine Wøldiche

Næste stop byder på two-women-machine-shows Passager. “Institut for gøgl og krumspring” står der meget sigende på væggen lige før den smalle passage, hvor fire performere venter os. Alle er de iført perlemasker, der dækker hele hovedet inklusiv ansigtet. Den ene udstøder høje lyde, der minder om stemmeopvarmning, mens de andre bevæger sig uendeligt langsomt omkring. Vi går i to rækker ned mellem dem og sætter os på en metaltrappe i den modsatte ende, hvorfra vi betragter dem. Kun lettere distraheret af den insisterende musik, der toner ud fra bygningen bag os og de mange mennekser, der hænger ud og snakker på platformen over os.

Sidste stop på turen, der samlet set varer 2 timer og et kvarter, er på Godsbanens skrå tag, hvor den førstnævnte performance Lift Me Up finder sted. Det føles sært uforløst at gå hjem bagefter. Som om vandreforestillingen aldrig rigtigt gik i gang. Modsat andre mere vellykkede vandreforestillinger som fx NextDoor Projects klimafokuserede byvandring Tekeraoi am mananga! under Aarhus 2017, formår Big Bang – Collective Matter aldrig rigtigt at få fat på sit publikum. Vi kigger, observerer og følger med, men det hele føles mest af alt formålsløst.

Seneste

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter...

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er netop løbet af stablen med forestillinger i Den Grå Hal og aktivitetsprogram med workshops, oplæg...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter rolle til daglig leder, og bestyrelsen vælger at oprette to nye stillinger til at booste...