Del

She Loves You

25. mar – 24. apr 2022

Tivolis Koncertsal

Vi har måske vænnet os til en vis rovdrift på The Beatles. Men She Loves You, skabt af Mikkel Rønnow og Nordic Musical Partners, er et nyt lavpunkt. Musicalen sætter modeskabelse op mod hippieånd, men formidler hverken kreativitet eller utopier.

Hvem vil ikke gerne være hippie? I Thom Southerlands ideforladte opsætning af She Loves You, som han selv har skrevet sammen med Jokum Rohde, står fronterne skarpt.

Anna, en døende 68’er-matriark, prøver at skrælle pansret af sin kolde, modeskabende datter, Louise. Daniel, familiens fortabte søn, kvitter medicinstudiet og balancerer på afgrunden, da han forelsker sig hovedkuls i Louises nye assistent, Molly.

“All you need is love,” lyder mantraet. Og hippieånden ender selvfølgelig med at vinde over kynismen. Eller gør den? She Loves You præker kreativ frihed og grænseløs kærlighed, men musicalen virker rigid og kemiløs.

she loves you musical
She Loves You, Nordic Musical Partners & Mikkel Rønnow. Foto: Søren Malmose

Firkantet forestilling

Flere scener ligner valentinskort, der er vakt til live. Røde ballonhjerter, udklippede hjerter, store faner med hjerter. Love, love, love. Og i siden af scenen hænger koret i seler fra hver sit metaltårn, iført tarvelige hippieuniformer. De ligner mest af alt ligegyldige kravlenisser, der skal fylde tomrummet ud.

Scenegulvet består af et rundt løbebånd, der kan hæves op og ned. She Loves You vil gerne signalere bløde former og dramaturgisk bevægelse. Alt virker imidlertid firkantet.

Da moderen Anna, allerede livløst portrætteret af Birgitte Raaberg, får sin dødsdom af lægen, kvitterer hun stift: “Jeg ser ingen grund til at påbegynde en transplantation.” Hvem skriver sådan en replik?

Ingen sammenhæng med musikken

Historien traver uinspireret af sted. Louise konfronterer sin kyniske designchef. Daniel trodser Mollys skurkagtige kæreste. Anna slår op i den store Gajol-bog for at indgyde visdom i sine børn og deres fortvivlede far. Al udvikling kan ses på kilometers afstand.

she loves you musical
She Loves You, Nordic Musical Partners & Mikkel Rønnow. Foto: Søren Malmose

Er der så nogen spor af The Beatles i manuskriptet? Nej. Det musikalske forlæg spiller ingen anden rolle end at levere ubehjælpelige brudstykker, når lyrik og handling tilfældigvis overlapper. På et tidspunkt løfter den runde scene sig, så familien sidder på en bakke. Cue: “The Fool on the Hill”.

I lange stræk lyder She Loves You som en af 90’ernes tv-reklamer for en ny greatest hits-udgivelse. Uddrag på uddrag i fortravlet sprint. Enkelte gange når skuespillerne end ikke at færdiggøre deres replikker, før det ellers velspillende orkester sætter ind med et nyt retningsskift. Hvorfor dette hastværk?

Kærlighedspar funkler

Meget er skidt, men ikke alt. Fortabte Daniel med dådyrøjnene synges formidabelt af Mikkel Hoé Knudsen, hvis mimik og vokal – på godt og ondt – læner sig kraftigt op ad popstjernen Christophers. Han er indbegrebet af forgabt kærlighed.

Forestillingens stjerne er Johanne Milland som Molly, den aspirerende modedesigner. Ligesom Knudsen får hun ikke lige så meget plads, som hun fortjener. Men når hun er på, stråler hun og får også dem omkring sig til at virke mindre fastlåste. Kæmpe overskud og varme.

she loves you musical
She Loves You, Nordic Musical Partners & Mikkel Rønnow. Foto: Søren Malmose

Drukner i powerballader

Desværre er det den teflonbelagte Louise, i Maria Lucia Heiberg Rosenbergs utilpasse skikkelse, der er i centrum. Og således ender hymner som Let It Be og Yesterday som tåkrummende, svulstige powerballader. Var de tilfaldet Knudsen eller Milland, havde der været håb for mere ligefremme og indlevende udgaver.

For et show, der handler om haute couture, er kostumerne lovlig dagligdags. For et show, der sælges som en Beatles-musical, er handlingen mærkeligt løsrevet fra bandets ånd og historie. Og for et show, hvor hippierne løber med sejren, er det ubegribeligt, at den psykedeliske Beatles-musik er fraværende.

På scenen er det modebranchen, der er skurken i She Loves You. Men for os i salen er skurken Nordic Musical Partners og Mikkel Rønnows strømlinede, gumpetunge og musikfjendske produktion. Der skal mere til end love, love, love.

Musik og sangtekster: John Lennon og Paul McCartney. Manuskript: Thom Southerland og Johum Rohde. Orkestrering: Steve Sidwell. Iscenesættelse: Thom Southerland. Musikalsk ledelse: Mikkel Rønnow. Scenografi og kostumer: Morgan Large. Koreografi: Karen Bruce. Lysdesign: Tim Mitchell. Lyddesign: Tim Høyer.

Medvirkende: Maria Lucia Heiberg Rosenberg, Birgitte Raaberg, Rikke Hvidbjerg, Karsten Jansfort, Mikkel Hoé Knudsen, Johanne Milland, Nicoline Siff Møller, Martin Loft m.fl.

Spiller i Tivolis Koncertsal 25. marts – 24. april 2022 og i Musikhuset Aarhus 29. april – 21. maj 2022.