Populært lige nu

Kære branche, vi har et fundamentalt problem!

Jeg vil gerne sige undskyld. Undskyld til min branche og mine kollegaer. Dem jeg har gået i skole med, dem jeg har arbejdet med,...

Endnu et stort tab for den danske dansescene

Flytningen af danseuddannelsen fra København til Holstebro blev - trods heftige protester fra såvel studerende og undervisere som dansemiljøet i Danmark - en realitet...

Bæredygtigt Kulturliv NU – fra scenekunstbranchen til hele kulturlivet

Den nye organisation Bæredygtigt Kulturliv NU er groet ud af Bæredygtig Scenekunst NU. Det bliver den første organisation i Danmark, der arbejder på tværs...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Ren Hang In Peace (R.H.I.P) – billedmagisk collage suger os ind i det kunstneriske sind

Den sorgfuldt tyste, men også lyst legende billedcollage Ren Hang In Peace (R.H.I.P) har fundet den helt rigtige kulisse i Fotografisk Center til sin fortælling om den kinesiske kunstfotograf Ren Hang.

Vi sluses ind i den mørke kunsthal efter lukketid, og finder plads i det eneste oplyste hjørne. Her bænker vi os på små hvide plasttaburetter. Kunstverdenens foretrukne kulisse the white cube er i dag indtaget af fotografier i småt format og tørresnore med papirer fyldt med kinesiske skrifttegn og foto under fremkaldelse. Efternavnet Ren betyder også menneske, får vi at vide, men ”så er det et andet skrifttegn”. Begge hænger på tørresnoren.

Et mentalt rum

Ren Hang er det menneske, vi lærer at kende i den researchbaserede performance, som Nydanskeren Jimbuts Kulturforening står bag sammen med den danske dramaturg og forfatter Gritt Uldall-Jessen. Formatet er en form for collage, hvor Ren Hangs egne ord blandes med spøgelseshistorier, journalistik og andre tekstgenrer, der dramaturgisk struktureres som en livsfortælling. Ikke i en episk kronologi, men nærmere som et mentalt rum, der bringer os tættere på kunstneren og mennesket Ren Hang.

Han tog sit eget liv som 30-årig i 2017, men havde inden da skabt sig et internationalt navn som kunstfotograf og som LGBTQAI+person. Hans primære medie var fotoet, hans motiv den nøgne mandekrop. Han skal have følelserne med og fotograferer derfor ofte folk, han kender, men han kan også sætte saftige ord på erotiske fantasier med svulmende pikke og dragende røvhuller.

Ren Hang In Peace (R.H.I.P)
Ren Hang In Peace (R.H.I.P) i Fotografisk Center. Foto Birk Thomassen.

Pixelerede pikke

Nogle pikke er pixelerede. Det er dem på internettet, for Ren Hang lever jo i Kina. Han lever derfor også livet farligt, for der accepteres hverken homoseksualitet eller nøgenfotos. Ren Hang har noget på spil i et intolerant samfund, der udøver censur. Men også depressionsdæmoner, social angst og koncentrationsbesvær plager ham. Fint visualiseret i hans på samme tid sløve og maniske omgang med tandtråd, og i de mareridtsagtige sekvenser med spøgelser og spåmænd, der varsler hans død.

Lige så let han kan danse i sin nye lejlighed med plads til onani dagen lang, lige så akavet trist kan han vakle under sin sære papirmaske. Ren Hang In Peace (R.H.I.P) bliver et både sirligt og råt billede af den historiske person, men også en kultur, der i sig både ejer en uendelig finhed og den fordømmende censur, der internaliseres som angst. Gritt Uldall-Jessen og Jimbut Jun Fengs manus holder balancen mellem de modsatrettede elementer, og holder sig trods de tilbudte forklaringer æstetisk flyvende i oplevelsen af et kunstnerisk sind.

Ren Hang In Peace (R.H.I.P)
Ren Hang In Peace (R.H.I.P) i Fotografisk Center. Foto Birk Thomassen.

En hyldestfortælling, der rækker ud over den portrætterede

Johan Sarauw har iscenesat i manuskriptets ånd som et flow af billeder og tekster med variabel tonalitet som et stykke musik. Zenghao Yang og Troels Kortegaard Ullerup har hvert sit udtryk og hver sin energi som Ren Hang. Det klæder fortællingen og er med til at åbne karakterens vifte af perspektiver, ligesom deres vekselvirkning mellem dansk og kinesisk holder os fast i en ordbaseret fortælling og samtidig supplerer de visuelle og kropslige fortællespor med endnu en nuance.

Ren Hang In Peace (R.H.I.P) veksler mellem det lyst legende og det sorgfuldt tyste i en hyldestfortælling, der rækker ud over den portrætterede og suger os ind i en anden kulturkreds, som er uendelig fjern og dog så menneskelig nær. “Jeg føler mig som en drage i snor, der svæver rundt i luften,” lyder forestillingens motto med Ren Hangs ord. Den følelse mærker vi også.

Idé og dramatikere: Gritt Uldall-Jessen og Jimbut Jun Feng (DK/CHN). Instruktør: Johan Sarauw. Scenografer: Gu Mingwen(CHN) og Veronica Fabon Jacobsen. Lyddesigner: Asger Kudahl. Lysdesigner: Jakob Juul. Producent: prfrm – produktion og formidling af scenekunst. Producent og arrangør: Nydanskeren Jimbuts Kulturforening.

Medvirkende: Zenghao Yang (CHN) og Troels Kortegaard Ullerup.

Spiller på Fotografisk Center 28. marts – 9. april og på Galleri Image 22. – 28. april 2022.

Seneste

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve...

Bæredygtigt Kulturliv NU – fra scenekunstbranchen til hele kulturlivet

Den nye organisation Bæredygtigt Kulturliv NU er groet ud...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve...

Bæredygtigt Kulturliv NU – fra scenekunstbranchen til hele kulturlivet

Den nye organisation Bæredygtigt Kulturliv NU er groet ud...

★★★★☆☆ Amager Revyen – kærlig lokalkolorit og kæk kant i lagkagerevy 

Amager Revyen, der holder til på Teater Plays lille...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet Sport & Kulturchef i DGI Byen & Øksnehallen, fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve Grummes Teater, da der var premiere på den stedsspecifikke vandreforestilling Baldersbæks Stemmer. ISCENE tog en...

★★★★☆☆ Nikio og den store samurai – spændende fortælling i poetisk-filmisk iscenesættelse

I Jesper Bræstrup Karlsens Nikio og den store samurai er der ikke noget, piger ikke kan. Uanset hvad normerne foreskriver. Netop det, og den...

Bæredygtigt Kulturliv NU – fra scenekunstbranchen til hele kulturlivet

Den nye organisation Bæredygtigt Kulturliv NU er groet ud af Bæredygtig Scenekunst NU. Det bliver den første organisation i Danmark, der arbejder på tværs...