Del

Koreograf Stephanie Thomasen, visuel kunstner Freya Sif Hestnes, scenograf Ida Grarup og instruktør Sigrid Johannesen er blandt de 36 scenekunstnere, der netop har fået tildelt arbejdslegater fra Statens Kunstfond. Fælles for alle legatmodtagerne er, at de arbejder med naturen som scene og i publikumsinddragende formater.

”Vi har modtaget et væld af dybt kvalificerede ansøgninger, der viser mod og iderigdom til, hvordan scenekunsten kan tage nye former og insistere på at bevæge sit publikum med spørgsmål til tiden. Mange ansøgere er optaget af, hvordan vi skaber forbindelser og resonans igen efter en tid præget af nedlukning og afstand. Her søger mange landskabet som scene i forsøget på at forbinde os med naturen, mens andre er optaget af dybdegående research i mødet med lokalbefolkningen. Flere ansøgere har fokus på publikumsinddragende formater, der konfronterer samfundsrelevante dilemmaer og skaber rum for debat og forandring,” udtaler udvalgsleder for Legatudvalget for scenekunst, Lisbeth Burian.

arbejdslegater statens kunstfond
Fra forestillingen Mørkesti og solskinsdryp’af Teater Blik.

Dukkeanimation og ny teknologi

Gertrud Exner har gennem de seneste år med Teater Blik udforsket forskellige materialers fysiske muligheder, som en del af sit unikke scenesprog. Nu vil hun eksperimentere med dukkeanimation og skabe fortællinger med optiske illusioner. Det koreografiske og det auditive går hånd i hånd i hendes forestillinger. Exner undersøger grænselandet mellem det genkendelige og det fremmede, og er i stand til at møde barnet i det abstrakte, samtidig med at insistere på nærværende scenekunst af høj kvalitet for de mindste.

arbejdslegater statens kunstfond
Fra forestillingen NUL på Teater Sort/Hvid. Foto: Henrik Grimbäck

Henrik Grimbäck tror på scenekunst, der benytter sig af den nyeste teknologi, men som samtidig møder publikum i øjenhøjde. Han vil bevæge scenekunsten væk fra det underholdende mod det medskabende og debatterende. Som leder af Teater Momentum vol. 10.0 skabte han Det Ny Kongelige Teater, der fortolkede og vendte Det Kongelige Teaters repertoire på hovedet. Grimbäck har de seneste år været optaget af det publikumsinddragende teater, og har bl.a., som en del af kollektivet TOETT (the other eye of the tiger), eksperimenteret med at gøre publikum performativt og medfortællende. Grimbäck har arbejdet med store samfundstemaer i bl.a. performance lectures og i udviklingen af ny dramatik. Han er optaget af, hvordan scenekunsten kan skabe nyt i udkanten af det, som allerede er, og åbne publikums mulighed for at skabe forandring. 

Gertrud Exner og Henrik Grimbäck modtager hver et arbejdslegat på 200.000 kr.

en fortælling om blindhed christian lollike aarhus teaer
Fra forestillingen En fortælling om blindhed, Aarhus Teater og Sort/Hvid. Foto: Emilia Therese

Kapitalismens paradokser

Det nystiftede kollektiv Mega Rich Company, med Sigrid Johannesen og Ida Grarup, vil skabe et nyt rum for den politiske samtale, ved at undersøge kapitalismens paradokser i mødet mellem aktivisme og scenekunst. De vil skabe værker, der rækker ud over forestillingen, såsom videoevents og samtaler.

Sigrid Johannessen er de senere år slået igennem som en stærkt tænkende og uforfærdet ung dramaturg og iscenesætter. Det har vist sig i hendes samarbejde med Christian Lollike på Teater Sort/Hvid omkring forestillingen En fortælling om blindhed, og selvstændigt i sine forestillinger på Aarhus Teater.

my deer hunter fix&foxy
Fra forestillingen My Deer Hunter, Fix&Foxy på Edison. Foto: Søren Meisner.

Scenograf Ida Grarup har siden sin afgang fra Den Danske Scenekunstskole vist sit alsidige talent som konceptuel billedskaber i en lang række forestillinger. Fra den Reumertvindende Erasmus Montanus på Aarhus Teater til den ligeledes Reumertvindende My Deer Hunter på Betty Nansen Teatret.

Sigrid Johannessen og Ida Grarup er hver tildelt et arbejdslegat på 200.000 til deres samarbejde i Mega Rich Company.

Brud med vanetænkningen

Stephanie Thomasen har de seneste seks år, som kunstnerisk leder og koreograf i dansekompagniet Uppercut Danseteater, skabt intense forestillinger med sans for at skildre det groteske og komiske i den menneskelige sårbarhed, hvoraf flere af forestillingerne er blevet præmieret. I denne sæson er hun aktuel med sidste del af trilogien Plejer er død – Kalinka.

arbejdslegater statens kunstfond
Fra forestillingen Benched af Uppercut Danseteater. Foto: Raphael Solholm

Thomasen har en tro på den kollektive skabelsesproces, hvor dialog er hjørnestenen ­– både i prøvelokalet og på scenen. Hendes forestillinger er ofte en akkumulation af hendes koreografiske formsprog og den fælles kreative proces med input fra alle medvirkende. Hun er optaget af at bryde med vanetænkning, og af at skabe ny scenekunst af højeste kvalitet.

Stephanie Thomasen modtager et arbejdslegat på 200.000 kr. til fordybelse, generering af nye ideer og dokumentation af egen metode til udviklingen af Uppercut Danseteater.

Sanselige iscenesættelser

Som visuel kunstner, iscenesætter og scenograf har Freya Sif Hestnes, bl.a. i duoen Hestnes/Popovic, vist et unikt talent i det tværæstetiske felt, hvor hun bevæger sig frit mellem skulptur, rum, kostume, fotografi og video. Som billedkunstner tager hun ofte udgangspunkt i selvbiografisk materiale, som hun bearbejder igennem fysiske undersøgelser – selv kalder hun det for en slags mentale tilstandsrapporter.

arbejdslegater statens kunstfond
Fra forestillingen Mit Arbejde med scenografi af Freya Sif Hestnes. Foto: Freya Sif Hestnes.

Med udgangspunkt i det dokumentariske bevæger Hestnes kunst sig i fiktionsrum, der vrider og forstørrer vores oplevelse af værket. Som scenograf har hun en ekstrem sanselighed, og hun skaber scenebilleder, der står tilbage på nethinden efter forestillingen. Her kan nævnes forestillingen Brøgger, der i 2019 vandt en Reumert for årets musikforestilling. Hun er optaget af at skabe en sammensmeltning mellem billedkunst og scenekunst.

Freya Sif Hestnes modtager 200.000 kr. til kunstnerisk fordybelse i sanselig iscenesættelse af dokumentarisk materiale.

Se alle legatmodtagerne her.

Kilde: Statens Kunstfond