Del

SWOP Festival under Aaben Dans rundede et skarpt hjørne i år med deres 10. år og et rekordstort antal forestillinger for børn og deres voksne. ISCENES udsendte fik hoppet i hoppeborg, bygget med brædder, foldet origami og mødte enhjørninger på åben gade. Kort sagt var både stemningen og niveauet højt, da Aaben Dans viste 74 forestillinger på fem dage i et spændende internationalt samarbejde.

Det er let at glemme, om man er barn eller voksen i de 11 nærværende og inkluderende produktioner med gratis billetter, der alle rammer på tværs af generationer, trods sit fokus på børn. SWOP App fungerer perfekt til at navigere efter, også til de billetfrie aktiviteter som koncerter, billedkunst og balancer med sten. Der er også tid til kaffe i solen foran cafe Karibu eller en snak på en bænk med den synlige ledelse. 

SWOP Festival finder sted hvert andet år og breder sig over Roskildes åbne pladser, skoler, bibliotek og området Musicon, hvor Aaben Dans har deres kontor og scene. De mange frivillige, iført himmelblå T-shirts med lyserødt SWOP-logo, sørgede for, at det hele blev afviklet glat. Den imødekommende stemning afspejlede, at alle er én stor SWOP-familie, uanset om man er chef, kunstner, elev, frivillig eller publikum.

SWOP Festival 2022. Foto: Dorte Grannov Balslev
SWOP Festival 2022. Foto: Dorte Grannov Balslev

10-årsfejring med åbningsforestilling og SWOP-dans 

Til åbningsforestillingen på Aaben Dans’ egen scene, Laboratoriet, holdt borgmesteren tale og markerede 10-året synligt stolt over det aftryk, egensteateret sætter i samarbejde med byens borgere. De tre chefer, Lisbeth Klixbüll, Thomas Eisenhardt og Pernille Møller Taasinge holdt deres tale iført farvestrålende ”connect kostume”, der på humoristisk vis visualiserede deres erfaringer i tilbageblik.

Forestillingen Followfollow blev danset af det belgiske teater og dansekompagni fABULEUS, som er et internationalt rost kompagni af unge med fokus på talentudvikling. Titlen handler om sociale medier, at følge og have følgere, om at kopiere andre, være til stede og forsvinde igen, og om individualitet og fællesskab. Der blev danset sikkert, nærværende og energisk af de unge, kunstneriske aspiranter.

SWOP Festival 2022. Foto: Dorte Grannow Balslev
SWOP Festival 2022. Foto: Dorte Grannov Balslev

Roskildes lokale unge er også fulde af talent. Dette års legendariske SWOP-dans var skabt af unge og voksne fra klubben Poplen i Jyllinge i samarbejde med Thomas Nørskov. På åbningsdagen fik 9 skoler undervisning i dansen, ligesom alle andre fik lejlighed til at danse med fx på byens Stændertorv omringet af enhjørninger. Startskuddet til børnenes dansefestival blev dermed leveret af de unge selv både inde og ude.

Åbne rum sætter byen i scene

Flere aktiviteter foregik i de åbne, offentlige rum og bidrog til at skabe synlighed. Det gælder ikke mindst Mellemrum (DK), der er en magisk vandreforestilling gennem Roskilde efter koncept af Kitt Johnson. Undervejs møder publikum syngende kaniner, løbende græsmåtter, mystiske figurer og en danser i et træ. Det er et helt vidunderligt koncept, som er eminent udført af både de unge sangere og dansere.

Yellow (DK) er en del af kunstprojektet HJEM og et samarbejde med Roskilde Festival, Museet for Samtidskunst og kommunen. Efter idé af Mette Møller Overgaard er unge i et boligbyggeri blevet spurgt om, hvad hjem er. Det er blevet til en lydvandrende performance, hvor publikum selv deltager. Udstyret med høretelefoner bevæger man sig efter specifikke direktioner og lytter til de unges rørende fortællinger. 

SWOP Festival 2022
Park Katrol. Foto: Phile Deprez

På en plads midt i det kreative Musicon ses en stor performanceinstallation af genbrugsmaterialer. I Park Katrol (BE) kan børn og voksne udstyret med hammer og sav destruere stole og give dem nye udtryk. Efter en hyggelig pause med nutellamadder, bliver kreationerne sendt afsted via en line til installationen. De veloplagte kunstnere dramatiserer forløbet og nød godt af vejret. Værket er produceret af Kopergietery.

I skyggen mellem træer, huse, publikum og beboere, der soler sig, kunne man opleve Claire Ducreux og Toni Miras fortolkning af livets gang i Avec le Temps (F). Det er en poetisk og meget fransk gadeforestilling om ømhed, tillid og humor mellem et ægtepar, hvor hun er blevet blind. Publikum blev delvist involveret direkte, men omgivelserne fungerede også som en levende scenografi midt i et beboelseskvarter i Musicon.

Lukkede rum med plads til medfortolkning 

I Laboratoriet spillede AabenDans’ egen produktion Hvad er det? (DK) for de allermindste. Den danses af Ole Birger Hansen og Antoinette Helbing og handler om nysgerrigheden som drivkraft for at lære verden at kende. Babyer ned til 3-månedsalderen blev suget ind i et univers af undersøgende bevægelser, fluffy ormelignende væsener og små farvede måtter, som alle børn selv kunne undersøge nærmere til sidst. 

SWOP Festival 2022. Foto: Dorte Grannow Balslev
SWOP Festival 2022. Foto: Dorte Grannov Balslev

For de lidt ældre børn og voksne, udforskede forestillingen Up and down and up, hvad selv simple bevægelser kan gøre ved ens sindstilstand. Tre dansere kommer til syne i folderne af det, der snart bliver til en kæmpemæssig hvid, oppustelig hoppeborg. Publikum inviteres i hold til at hoppe sammen med danserne i den kæmpemæssige hal 9 på Musicon. Et sjovt værk, der godt kan tage pusten fra en, produceret af Institute 0,1.

På Roskilde Bibliotek vistes to forestillinger. Lyden af fremtid (DK) er en soloforestilling produceret af Boaz Barkan, der viser danseren Astrid Pailine, som kvinden Naima fra en fjern fremtid fuld af muligheder. I et 3D lyd-og billedunivers er børnene med på en sanselig rejse. Den anden forestilling Club Origami (UK/JP) fra Little Big Dance var et eventyrland i lyd, dans, papir og tilskuernes egne kreationer. Det sluttede med en sand papirfest på scenen.

I Laboratoriet spillede den surrealistiske nycirkusforestilling, Der Lauf (BE/FR) produceret af Vélocimanes Associés asbl og Le Cirque du Bout du Monde. En jonglør med en blikspand over hovedet udsættes for en række eksperimenter. Tallerkener skal holdes i svingninger, vinglas skal stables og balloner skal nedskydes. Både børn og voksne bliver revet med af den nervepirrende stemning. Det er absurd, skørt og virkelig sjovt. 

SWOP Festival 2022
Club Origami, Little Big Dance. Foto: Summer Dean

SWOP Festival er internationalt udsyn i lokal forankring

Den første SWOP festival blev skabt i 2012 med det formål at give noget af alt det tilbage til Roskilde, som Aaben Dans selv ser på de internationale scener, gennem turnévirksomhed og EU samarbejdsprojekter. I de første to år dækkede SWOP også kulturregion midt- og vestsjælland, altså i alt otte kommuner, men blev siden afgrænset til Roskilde.

Udviklingschef for Aaben Dans, Pernille Møller Taasinge, understreger, at en af de vigtigste grunde til SWOP Festival er at sætte fokus på det internationale kvalitetsarbejde, der eksisterer indenfor dans for børn og unge:

 ”…Mange flere mennesker skal opdage, at uanset om man er 6 år eller 60 år, skaber vi et menneskeligt rum sammen gennem oplevelserne. Det giver et fællesskab og en forståelse af, at selvom noget er for børn, er det ikke altid tivoli, men også kunstneriske oplevelser, og det er super vigtigt at holde fast i”.  

Aaben Dans har eksisteret i 25 år og været egensteater i Roskilde i 14 år, og den ene af deres to årlige produktioner er for børn. De er altid åbne for nye idéer og samarbejdspartnere som for nylig et plejehjem og yderligere fokus på tværgenerationelle projekter, fortæller Aaben Dans’ direktør Lisbeth Klixbüll. 

SWOP Festival 2022. Foto: Dorte Grannow Balslev
SWOP Festival 2022. Foto: Dorte Grannov Balslev

PUSH+

Den professionelle og internationale udveksling af erfaringer og kunstneriske produktioner til målgruppen børn er derfor også et vigtigt aspekt af selve festivalen. PUSH+ er et treårigt samarbejdsprojekt under Creative Europe med fem forskellige internationale partnere, hvoraf Aaben Dans er den ene. Det har netop til formål at stimulere dialog og igangsætte nye kunstneriske idéer. Læs mere om PUSH+ her.

SWOP Festival afholdt et seminar for både PUSH+ og andre fagprofessionelle under temaet Caring. Den hollandske dansedramaturg, Merel Heering, delte sine refleksioner over, hvordan caring (omsorg) kan komme til udtryk i kunstneriske processer. Det blev til flere åbne og indsigtsfulde dialoger om ikke kun at være til stede med hovedet og dets ideer, men også i krop og følelser med en undersøgende opmærksomhed.

SWOP Festival 2022. Foto: Dorte Grannow Balslev
SWOP Festival 2022. Foto: Dorte Grannov Balslev

SWOP er kunst, læring og udvikling 

SWOP Festival står på en solid grund af det, der var udgangspunktet. Ny inspiration hentes fra tidligere SWOP, nye rejser, turneer, relationer, men også for den udvikling, Musicon er midt i. Fra at være én lang grusvej, er Musicon nu en vibrerende ny bydel, og snart flytter Roskilde Festival også ind. 

På grund af byggeprocessen er det derfor muligt, festivalen bliver mere stedsspecifik næste gang, men den slags benspænd er man eksperter i hos Aaben Dans. De fremhæver også styrken af deres flade struktur, som betyder, at en der gør rent kan have en lige så interessant løsning som en chef. 

Det tværgenerationelle blev et tydeligt tema på årets festival og seminar og understreger vigtigheden af fortsat at lave forestillinger af en kvalitet og dybde, som børn og voksne kan opleve sammen. Kunstnerisk leder, Thomas Eisenhardt, nævner at mange forestillinger udspringer af udviklingsprojekter som fx samarbejder med skoler:

”Alle tre elementer, kunst, læring og kunstnerisk udvikling af forestillinger, er flettet sammen, og det er også derfor, jeg tror, at man kan fornemme, at der er en friskhed, fordi vi har et billede af, at vi skal være en flod og ikke en sø, der skal hele tiden være gennemstrømning”.

SWOP Festival blev afviklet 5. – 9. maj 2022. Læs mere her.