Mest læste lige nu

Teaterpokalen 2022: Her er de nominerede til Danmarks ældste teaterpris

Foreningen Danske Teaterjournalister afholdt onsdag generalforsamling med valg af prismodtagere til instruktørprisen Teaterkatten, Initiativprisen og nomineringer til Teaterpokalen 2022 på baggrund af forestillinger inden...

Dansens økosystem er ved at bryde sammen

Kommunale sparerunder i Aarhus foreslår udflytning af Bora Bora til et alt for lille scenerum. Dansehallerne i København står fortsat uden fast scene en...

Jens Arentzen efterlader os sine stærke holdninger, finurlige udtalelser og gode råd

Jens Arentzen (1958-2022) var et af de mest begavede mennesker, jeg har kendt i mit liv. Han var sprudlende, kompromisløs, højlydt, eftertænksom, lyttende, engageret...
Annoncespot_imgspot_img

Anika Barkan: ”Man kommer hurtigt til at reproducere racisme eller virke bedrevidende”

Baking Race er en højaktuel performance, som italesætter mange af de udfordringer, der opstår, når kunsten sætter fokus på racisme og privilegieblindhed. ISCENE spurgte Anika Barkan fra MØR Collective, hvordan kunsten kan være en katalysator for at forløse følelser og samfundstematikker.  

Hvis vi skal løse nogle af vor tids udfordringer vedrørende klima, ulighed og systematisk undertrykkelse, er det nødvendigt at træne vores empati og vores følelse af at høre til i et fællesskab. Vi ved meget, vi er konstant bombarderet med information, men vi giver os sjældent tid til at standse op – bemærke og reflektere – og derved opstår en slags resonanstab. Modløshed, handlingslammelse og følelsen af tomhed er en stor udfordring.

Oplevelsesrefleksion

I MØR Collective arbejder vi ud fra en overbevisning om, at vi gennem kunsten kan aktivere denne resonans forstået som de svingninger og vibrationer, som ikke kan beskrives med ord, men som er noget, der rører sig i kroppen, i hjertet, er et sug i maven. 

Hvis vi virkelig skal forstå betydningen af noget, involverer det ofte at gå udover ideen om en entydig rationalitet. 

Annonce
JOB UNderside 2

Specielt i scenekunsten eksisterer muligheden for at aktivere publikums sensoriske intelligens. I mødet mellem værket og publikum skabes en slags oplevelsesrefleksion, som forankrer vores forståelse af komplekse emner. Når vi bevæges emotionelt, skabes også bevægelse i vores forståelsesapparat.

Vi er bevidste om, hvor stort et privilegium det er at kunne ytre sin mening og invitere til at skabe debat og refleksion gennem vores kunst. Det er derfor, det er så vigtigt for os at tage emner op, som er tabuiserede eller bagatelliserede. Der skal være noget på spil, og vi skal selv skubbes ud af vores komfortzone i skabelsen af et projekt. 

Racisme og privilegieblindhed

Vi ønsker at pille ved den berøringsangst og by-stander-kultur, som har et stærkt greb i os som befolkning. For at kunne gøre det, må vi hele tiden afprøve grænsen for, hvor langt vi kan gå, turde at komme ud på glatis og blive taget med bukserne nede.

I vores aktuelle forestilling Baking Race, som vi har skabt i samarbejde med Blaagaard Teater, arbejder vi med, hvordan intet hvidt menneske kan undsige sig at være bærere af racistiske mønstre i en eller anden grad. Der er mange udfordringer ved at sætte lys på racisme og privilegieblindhed, fordi man hurtigt kommer til at reproducere racisme eller virke moraliserende og bedrevidende. Men det er også dér, det bliver spændende, og fordi vi arbejder med et fiktionelt univers, hvor oplevelsen aktiveres på mange planer – gennem sanselighed, æstetik, lyd, kropslighed og dramaturgi – kan vi ofte sige og gøre det, der ville være helt forkert at skrive eller sige højt uden for den kunstneriske kontekst. 

Fakta

MØR Collecitve er grundlagt i 2021 af Anika Barkan, Mika Forsling og Cille Lansade, og er et kunstnerfællesskab, der arbejder med socialt engagerede og normkritiske kunstprojekter.

”Baking Race” er skabt af MØR Collective i samproduktion med Blaagaard Teater og har premiere den 9. september i Støberiet på Blågårds Plads.

Seneste

★★★★☆☆ Ophav – dunkelt familiedrama om medaljens bagside

Team Teatret og Teater Rum er aktuelle med Lars...

Anna Balslev er ny husinstruktør på Det Kongelige Teater

Det unge talent, Anna Balslev, tiltræder som husinstruktør i...

★★★★★★ Duften af Betlehem er en oplevelse for alle sanser

Teaterhuset Filurens Duften af Betlehem er mere end blot...

Nyhedsbrev

spot_img

Udforsk videre

★★★★☆☆ Ophav – dunkelt familiedrama om medaljens bagside

Team Teatret og Teater Rum er aktuelle med Lars...

Anna Balslev er ny husinstruktør på Det Kongelige Teater

Det unge talent, Anna Balslev, tiltræder som husinstruktør i...

★★★★★★ Duften af Betlehem er en oplevelse for alle sanser

Teaterhuset Filurens Duften af Betlehem er mere end blot...

Christian Lollike stopper som direktør for Sort/Hvid

Efter mere end 10 år på posten som kunstnerisk...

Holberg goes black – seriøst sjov, sproglig energiudladning

Sikke et brag af en afslutning på Dansk Teater...
spot_imgspot_img

★★★★☆☆ Ophav – dunkelt familiedrama om medaljens bagside

Team Teatret og Teater Rum er aktuelle med Lars Dammarks familiedrama Ophav, der handler om en families forretningssucces på bekostning af familielivet. Jørgen Böllugaze er...

Anna Balslev er ny husinstruktør på Det Kongelige Teater

Det unge talent, Anna Balslev, tiltræder som husinstruktør i Skuespillet på Det Kongelige Teater fra sæson 2023/24. Anna Balslev er særligt kendt for sine sanselige,...

★★★★★★ Duften af Betlehem er en oplevelse for alle sanser

Teaterhuset Filurens Duften af Betlehem er mere end blot en teaterforestilling. Det er en totaloplevelse, der fanger og stimulerer alle barnets sanser i en...