Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Arrangør bag HaveSpektakel: “Man behøver ikke være et stort teater for at lave scenekunst af høj kvalitet”

En dag, seks scener, 15 forskellige oplevelser. Sådan kan man opsummere årets udgave af festivalen HaveSpektakel, der byder på gadeteater, nycirkus og performance under åben himmel. Festivalen afvikles lørdag den 13. maj i Vanløse. ISCENE tog fat i én af arrangørerne for at høre mere om tankerne bag festivalen.

Lørdag den 13. maj forvandles lokale baghaver, altaner og garager i Vanløse til festivalplads og scener. Grundideen med HaveSpektakel er, at publikum kan opleve kultur på en anderledes måde. Her udbydes helt lokale oplevelser, som kan ses enten siddende på taget af en garage, liggende på et picnictæppe eller i en liggestol.

Festivalen udsprang af corona-restriktionerne i 2020, hvor den internationale scenekunstskole The Commedia School valgte at vise forestillinger udendørs i folks private baghaver i Vanløse. Arrangementet var en succes, og en ny festival spirede frem.

HaveSpektakel 2022. Foto: Alexander Christensen
HaveSpektakel 2022. Foto: Alexander Christensen

Magi bag naboens hæk

“Vi vil gerne vise, at du ikke behøver være et stort teater for at lave scenekunst af høj kvalitet. At kvaliteten ligger i din kontakt med publikum, og den måde du fortæller din historie. Vi tror, der gemmer sig meget magi bag naboens hæk, og det er den magi, vi gerne vi dele med verden. Vi tror på skaberkraften i mennesker, og ved at gå forrest i at arrangere denne festival er vi også med til at tage et helt nabolag med som medskabere af en unik kulturoplevelse,” fortæller Sarah Eckhardt-Læssøe, der er leder af Musikteatergruppen Ragnarock og festivalarrangør af HaveSpektakel.

Det er i år tredje gang, at Sarah Eckhardt-Læssøe sammen med Ruth Lerche, der er leder og underviser på The Commedia School i København, arrangerer HaveSpektakel. 

“Vi kan se, at vi har været ekstremt ambitiøse i vores programlægning i år. Vi har tre udenlandske forestillinger på programmet, og også startet et samarbejde med lokale skoler. Vi har hele tiden vokseværk, men vil heller ikke vokse ud af vores lokale rødder. Vi kan dog se, at der er flere og flere, der ser frem til HaveSpektakel, og det begynder at være efterspurgt. Vi lærer hele tiden af vores erfaringer, og det inspirerer os at mærke, at der er flere, der rækker ud og henvender sig til festivalen,” fortæller Sarah Eckhardt-Læssøe. 

HaveSpektakel 2022. Foto: Alexander Christensen
HaveSpektakel 2022. Foto: Alexander Christensen

Kultur er noget, vi er fælles om

“Vi vil gerne fremhæve kulturlivet som noget, alle kan bidrage til, og faktisk allerede er en del af. HaveSpektakel er et sted, hvor skellet mellem det private og det offentlige forsvinder, og selvom du måske er pædagog eller bogholder til hverdag, så er du også kulturskaber, for kulturen er noget, vi er fælles om,” understreger Eckhardt-Læssøe. 

“Desuden er HaveSpektakel et springbræt for mange nyuddannede scenekunstnere, hvor de se sig dele scene med professionelle udøvere. Det forstærker netværk mellem lokale kulturudøvere, vækstlaget for scenekunst og de internationalt udøvende kunstnere. Det er givende for alle parter. Vi har kurateret festivalen ud fra et kriterie om bred målgruppe med genrebrydende fysisk teater og musik. Vi vil gerne vise, hvad det internationale miljø har at byde på, samtidig med at det er helt lokalt – det er det, der gør det til så unikt et koncept,” tilføjer hun.

HaveSpektakel 2022. Foto: Alexander Christensen
HaveSpektakel 2022. Foto: Alexander Christensen

Program med både lokale og internationale kunstnere

Specifikt om programmet for HaveSpektakel 2023 fremhæver Sarah Eckhardt-Læssøe både lokale og internationale bidrag.

“Fra lokalmiljøet har vi blandt andet inviteret Annette Odimer fra Love Your Way og samarbejdet med Tryllehaven, som også holder til i Vanløse. Flere af de øvrige kompagnier, som optræder på festivalen, er udsprunget fra The Commedia School, og det sætter også sit aftryk i festivalen. Det er stærke, internationale kompagnier, der har god forbindelse til publikum, og formår at skabe et rum uden for mange rekvisitter og krav til omgivelserne. Det er det, der er med til at gøre, at selv når de står på en terrasse eller i en carport, så kan de forvandle deres omgivelser til rum for scenekunst,” fortæller hun.

HaveSpektakel 2022. Foto: Alexander Christensen
HaveSpektakel 2022. Foto: Alexander Christensen

“Piip ja Tuut, som deltager på festivalen, har selv gået på The Commedia School, og siden hen startet et berømt teater i Tallinn, Estland. Det samme har Linnea Happonen fra Krepsko Teater og Silje Balsnæs, som spiller Capitana. Simone Romanò har vi mødt på en festival i Tyrkiet, og da vi så ham optræde, vidste vi med det samme, at ham måtte vi også have med. Han formår at spille sammen med publikum, og inddrage sine omgivelser i sin optræden. Hans forestilling rummer elementer af både klovn, nycirkus og gadeteater, og det er den perfekte kombination til HaveSpektakel”. 

HaveSpektakel 2023 afholdes på lørdag den 13. maj fra kl. 10-21. Se hele programmet her.

Seneste

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...