Populært lige nu

Annonce

Lukning af Akademi for Scenekunst vækker vrede ud over Norges grænser

Sidste torsdag blev det meldt ud, at linjen Akademi for Scenekunst på Høgskolen i Østfold i Norge bliver nedlagt sammen med en række andre linjer i en sparerunde. Akademi for Scenekunst har blandt andet haft Norges eneste uddannelse for scenografer. Skolen er internationalt søgt og anerkendt, og beslutningen om lukning har derfor også skabt forbløffelse langt ud over Norges grænser – således også i Danmark.

Annonce

“Beslutningen får vidtrækkende konsekvenser for scenekunsten i hele Europa,” siger scenograf Freya Sif Hestnes, der selv er uddannet på akademiet. Hun og en række andre danske scenekunstnere opsøgte den norske uddannelse for at dyrke et sanseligt og performativt udtryk i en kollektiv arbejdsform, som ifølge hende ikke tilbydes andre steder i Norden.

Akademi for Scenekunst har udbudt uddannelser fra bachelor til PhD-niveau i skuespil og scenografi, og lukningen vil ifølge Freya Sif Hestnes altså også efterlade et tomrum på den danske teaterscene.

“Jeg mener, vi også her i landet har brug for en skole, der uddanner scenekunstnere gennem en performativ, eksperimenterende og tværkunstnerisk tilgang til faget, og som ikke kun uddanner eleverne til at arbejde på institutionsteater,” forklarer hun og peger dermed på, at Akademi for Scenekunst også uddanner scenekunstnere til det frie felt i både i Norge, Danmark og resten af verden.

Akademi for Scenekunst
Den danske forsker Cecilie Ullerup Schmidt er blandt de mange internationale aktører, der har publiceret en støtteerklæring til studenterne på Akademi for Scenekunst. Screenshot.

På vej mod en monokultur

Freya Sif Hestnes understreger, at hun ser nedlukningen som et katastrofalt skridt mod en monokultur, der ikke favner scenekunsten som et økosystem:

Annonce

“Akademi for Scenekunst er mere end en skole. Den er også en internationalt anerkendt platform for udvikling af den eksperimentelle scenekunst – som også influerer det etablerede teater med tendenser som kollektive arbejdsformer og en øget inspiration fra performancekunsten, som vi har set i teatret de senere år. Jeg mener, at vi har hårdt brug for begge dele her i landet – både en styrkelse af den uafhængige scenekunst og et større internationalt perspektiv,” slår hun atter fast.

Freya Sif Hestnes står ikke alene med sin kritik, der siden de første rygter om lukningen har fyldt på de sociale medier, mens støtteerklæringer er strømmet ind til skolens studenter efter den endelige beslutning, som skolen ifølge NRK selv har taget som led i en sparerunde udløst af en ny finansieringsform af området.

Læs mere om baggrunden for beslutningen her.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en...

Tre scenekunstnere udvalgt til Den Unge Kunstneriske Elite

Statens Kunstfond har netop udvalgt 13 kunstnere til det...

Borgen bliver til musical på Slagelse Teater 

I samarbejde med Lion Musicals forvandler Sjællands Teater DR’s prisbelønnede...
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en umage kærlighedshistorie, om længslen efter at kunne leve autentisk sammen med den, man elsker, samtidig...