Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Min sidste øl – personlig teatertalk om alkohol kræver et aktivt publikum

Performer Frederik Ingemann Brandt har med Min sidste øl – med Pelle Koppel fra Teater V som scenisk konsulent – skabt en personlig forestilling om sine egne positive og negative oplevelser med alkohol. Forestillingen har fået prædikatet “teatertalk” og er i høj grad afhængig af publikums reaktioner for at blive vakt til live.

I det tomme scenerum er placeret to stole, en tom Tuborg-ølkasse og en overkropsgine med en lyserød paryk. På gulvet bagerst står en vandflaske i den ene side og en Smirnoff-vodkaflaske i den anden. En manifestation af det konstante valg, som unge mennesker stilles overfor. Alkohol eller ej?

Annonce

Iført en sort læderjakke præsenterer Frederik Ingemann Brandt sig som Blække. Alkoholiker og stofmisbruger. Umiddelbart derefter knækker han sammen af grin over sin egen joke. “Selvfølgelig er jeg sgu da ikke alkoholiker,” udbryder han og tager derfra fat på sin fortælling.

Min sidste øl, Teater V.
Min sidste øl, Teater V. Pressefoto

Et menneske, to sider

Der er to sider af det menneske, vi ser foran os. Den ene er den læderjakkeklædte, fandenivoldske Blække, der til enhver tid er den mest selvsikre i lokalet. Den anden er “Frederik Emil Ingemann Brandt” – nu uden læderjakken – der som en langt mere sødmefuld og almindelig ung mand i næsten foredragsagtig stil fortæller om sin studentertid ved Skanderborg Gymnasium.

De to er væsensforskellige og alligevel én og samme person. Gennem små historier fra sit liv tager Ingemann Brandt os på en rejse gennem sin ungdomstid, der var fuld af kontraster. Et hjem, hvor alkohol var tabu, over for et liv fyldt med druk og løgne. En munter anekdote om et beruset møde med to betjente på en tankstation over for en ubehagelig historie om grove løjer i et sommerhus. Min sidste øl er således en fremvisning af kontrasten i et menneske, af flinke Frederik vs. badass Blække.

Min sidste øl, Teater V.
Min sidste øl, Teater V. Pressefoto

Relevante tematikker

Der er mange gode anslag i Min sidste øl, og det er i det hele taget et sympatisk projekt, Ingemann Brandt har kastet sig over. Teater V skriver på sin hjemmeside: “Frederik ønsker med sin forestilling at starte en samtale om alkoholkulturen i Danmark på en relaterbar, forståelig og menneskelig måde. Han forsøger at nuancere debatten ved at vise både de dårlige – men også de gode sider af den danske alkoholkultur…”

Da jeg ser forestillingen under Aprilfestival i Rønde er der kun ganske få publikummer til stede – og blot en enkelt i aldersgruppen 14+, som forestillingen henvender sig til. Det betyder, at der absolut ingen respons kommer fra publikumsrækkerne, hvilket giver det hele et strejf af halvtørt foredrag.

Men det er på den anden side også én af de allerførste opsætninger af forestillingen, der med tiden ganske sikkert bliver spillet varm og i højere grad finder sin form. Med det rette publikum, der kunne være udskolings- eller gymnasieklasser, vil der sikkert opstå større interaktion med salen og derved blive pustet mere liv i iscenesættelsen.

Af og med: Frederik Ingemann Brandt. Scenisk konsulent: Pelle Koppel. Produceret af Teater V i samarbejde med Frederik Ingemann Brandt.

Spiller bl.a. på Horsens Teaterfestival 2023.

Oplevet på Aprilfestival 2023.

Seneste

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...