Populært lige nu

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...
Annoncespot_imgspot_img

Danskerne har talt: Teater er vigtigt for os og samfundet – men man vil ikke gå alene og billetterne er for dyre 

I den første landsdækkende undersøgelse, der specifikt afdækker borgernes holdning til teater og deres teatervaner, tegner der sig et positivt billede af befolkningens forhold til teater. Flertallet af danskerne anser scenekunsten for vigtig, men flere mener stadig, at billetterne er for dyre og vil ikke gå alene i teatret.

Danskerne holder af teater. 64% af borgerne mener, at det er vigtigt, at vi har teater i Danmark. Flertallet forbinder teater med noget positivt og beskriver det med ord som; underholdende, spændende, dannende og inspirerende. Det gælder også for de borgere, som ikke har for vane at gå i teatret. Det er en glædelig nyhed for alle de danske teatre – og for hele kulturbranchen.

Undersøgelsen, ”Perspektiver på Publikum”, der er besvaret af 5.571 borgere over hele landet, tegner et billede af et klassisk, trofast teaterpublikum, hvor kernebrugeren er en kvinde på 53 år, med en lang videregående uddannelse. Samtidig peger undersøgelsen på et stort potentiale for at få endnu flere i teatret og viser, at de tre mest forekommende barrierer er: pris, relevans og sociale rammer.

Prisproblematik vs. relevans

39% af danskerne svarer ”det er for dyrt” som årsag til, at de ikke går oftere i teatret. Spørger man dem, som allerede går i teatret om hvad, der kunne få dem til at gå mere i teatret, svarer 44 % ”billigere teaterbilletter.” Herfra kan man dog ikke entydigt konkludere, at billigere teaterbilletter alene er løsningen. Der findes et mangfoldigt teaterliv i Danmark med et bredt spænd af forestillinger og billetpriser. Til samme spørgsmål svarer 18%, at de ville gå mere i teatret, hvis teatrene beskæftiger sig med emner, de kan relatere sig til. Blandt de borgere, som er positivt indstillet over for teater, svarer 35%, at de prioriterer andre oplevelser fremfor at gå i teatret.

”Prisfastsættelse har i mange år været et omdiskuteret emne i scenekunstbranchen. Vores kvalitative interviews indikerer, at selvom prisen er en barriere for mange, så handler det i sidste ende om en risikovillighed fra borgernes side. Hvis de ikke er sikre på, hvilken oplevelse de får, så falder risikovilligheden. De vil vide, om det er pengene og ikke mindst tiden værd,” fortæller Lene Struck-Madsen, projektleder for Applaus.

En at følges med…

En teateroplevelse er for mange forbundet med en social oplevelse og som ofte kombineres med et restaurant- eller cafebesøg. Undersøgelsen giver et detaljeret indblik i, hvilke andre kulturtilbud borgerne også opsøger i forbindelse med en tur i teatret og viser, at der for mange borgere er en barriere, hvis de ikke har nogen at følges med.
Kommentarer fra borgere såsom:

”Teater er kulturel underholdning – sammen med andre mennesker i stedet for blot at sidde alene hjemme” og ”Jeg vil gerne have en at følges med og dele oplevelsen sammen…” er med til at sætte spørgsmålet ”Hvad kunne få dig til at gå mere i teatret?” i perspektiv. Her svarer 21%, at de ville gå mere i teatret, hvis de har nogen at gå i teatret med. 16 % svarer, at de mangler nogen i deres omgangskreds til at tage initiativ til en teatertur. Heri ligger et oplagt potentiale for teatrene i at tage et ansvar for de sociale rammer, der er omkring det at gå i teatret.

Teater danner og uddanner kulturborgere

Undersøgelsen viser, at der er sammenhæng mellem det tidlige møde med teater og borgerens kulturforbrug i voksenlivet. Folk går hyppigere i teateret og er generelt hyppigere brugere af kulturoplevelser – når de har været i teateret som børn. Borgere, som har set teater som barn, svarer i højere grad, at de ser teater, end borgere, der ikke har set teater som barn. Desuden viser undersøgelsen, at borgere, der har set teater som barn er åbne for at ”at opleve noget nyt” og have sanseoplevelser i teatret end de borgere, som ikke har set scenekunst som barn.

Viden om publikum skal bruges aktivt af teatrene

Undersøgelsen er med til at give indblik i borgernes vaner og ønsker i forhold til teater. F.eks. hvilke aktiviteter omkring forestillinger, som kan få borgerne til at gå mere i teatret, og i hvilke medier de orienterer sig om teater igennem. Undersøgelsen giver også et særligt regionalt indblik i borgeres teatervaner i ti kommuner: Randers, Kolding, Holbæk, Frederiksberg, Svendborg, København, Odense, Holstebro, Aarhus og Herning Kommune.

Fakta om undersøgelsen ’Perspektiver på Publikum’

’Perspektiver på Publikum’ er en national undersøgelse, der for første gang sætter fokus på, hvordan borgere i Danmark bruger og oplever scenekunst, samt hvad det kræver, at flere møder teatret. Resultaterne af undersøgelsen giver viden om publikum, der skal bruges til at styrke den danske scenekunstbranches relation til eksisterende og potentielle publikummer.

Undersøgelsen er udarbejdet i samarbejde med Rambøll og er besvaret af 5.571 borgere over hele landet i november-december 2019.

Læs pixi-rapport og arbejdshæfte her: https://www.applaus.nu/perspektiver-pa-publikum/

Seneste

Nomineringer til Cirkusprisen 2024

Cirkusprisen uddeles i år d. 16. august og prisjuryen...

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Nomineringer til Cirkusprisen 2024

Cirkusprisen uddeles i år d. 16. august og prisjuryen...

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...
Annonce
Annonce

Nomineringer til Cirkusprisen 2024

Cirkusprisen uddeles i år d. 16. august og prisjuryen melder nu ud, hvem der er nomineret til priserne for årets bedste nummer og årets...

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på tur på Bispebjerg i København med en blanding af nycirkus, værksteder, musik og Marionetteatret fra...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art & Activism. I år med fokus på bæredygtighed og kønsdiversitet under det overordnede tema Utopia....