Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Forvandlingen – dunkelt-drømmende fortolkning af Kafka

Bådteatrets unikke dukkespil og fornemmelse for uskyld forenes i en billedbåret og dansant drømmerejse gennem Franz Kafkas foruroligende og mesterlige Forvandlingen

Franz Kafkas Forvandlingen om kontoristen Gregor, der en morgen vågner op og er forvandlet til et kryb, rummer som de fleste af den særegne forfatters værker en vifte af betydninger. Se fx Jeppe Krogsgaard Christensen gode indføring i Berlingske ved værkets 100 år. Bådteatrets dramatisering har samme kvalitet, blandt andet fordi den i så høj grad er billedbåret som en dunkel, visuel drømmerejse om at være fremmed i sin egen krop med de mange vinkler, den fornemmelse kan fremkaldes af. 

forvandlingen bådteatret
Forvandlingen, Bådteatret. Foto: Miklos Szabo.

Scenografien er en levende organisme

Kristian Knudsens scenografi er i sig selv en krop, en levende organisme, der kan ånde med lyd og bevægelse. En stor, forreven mund, man kan smide mad i, eller hive møbler ud af. En åbning, hvor grusomme kløer anes i den grumsede belysning. Gregors værelse og hans forvandlede krop bliver ét, mens hans forundrede familie og de øvrige forstyrrelser fra hverdagen enten bevæger sig bag bagscenens bobinette eller på den skæve trappe, der fører til værelsets dør. 

Her titter Gregors mor gennem nøglehullet, her anretter hans søster mad til ham, og her tordner både far og kollega mod døren uden at få andre svar end dyrelyde. Særligt fine er familiens dansende, småsnakkende vej over forbløffelse, håb om bedring, forbitrelse over, at de mangler Gregors indtægt, til deres endelige afvisning af ham, da de opgiver troen på, at han kan blive menneske igen. Den kafkaske fornemmelse for det unheimliche, dvs. når noget er kendt og ukendt på samme tid, transformeres fornemt over i visualiseringen af hjemmet, hvor uhyggen, det unormale breder sig. 

LÆS OGSÅ: Scavenius – Undulaten på skulderen af en lystmorder

Bådteatrets unikke fortællestil

Sorg, afmagt og forråelse spillet med de fineste poetiske og dansante trip, svaj, fald og lyde i Bådteatrets helt unikke fortællestil. Dukkerne, der mest består af ansigter og lemmer, føres med en fornemmelse for uskyld, der ikke udelukker raseri og kulde, men netop holder følelserne rene i den fortælling om svigt, Forvandlingen også kan læses som. Gregor må udstødes, før familien igen kan leve. De genopstår i en krans af lys og natur, så ulig det lukkede, uldne rum, resten af fortællingen udspiller sig i. 

forvandlingen bådteatret
Forvandlingen, Bådteatret. Foto: Miklos Szabo.

Det visuelle følges af en overvejende melankolsk lydside, der forstærker oplevelsen af det klaustrofobiske aspekt, og vel også den abstraktion, der lader os fordybe os i stemningen og peger på ufortalte betydninger, der ikke rummes i de valgte replikker og regibemærkninger. 

Forvandlingen er som en drøm, et mareridt ville nogle måske mene, med sine flyvende objekter, der måske symboliserer tid, indsigt, normer – måske noget helt andet. Hvor ikke bare Gregor, men også de øvrige karakterer med deres grove, og dog så udtryksfulde ansigter og deres bøjelige bevægelser åbner en lem til det inderste, følelsen af at være i en krop. 

Seneste

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Flere unge går i Det Kongelige Teater – interview med Kasper Holten

Den seneste årsrapport fra Det Kongelige Teater viser både...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde torsdag aften premiere på Bone Whispers og Urbane Saints på Aveny-T. Syv forskellige dansere hvirvler,...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på de skrå brædder, hvor han ikke længere skal have de store danseroller i musicals. Det...