Populært lige nu

Annonce

Creative Green Tool: Et muligt skridt mod grøn omstilling i scenekunstbranchen

Onsdag formiddag holdt Statens Kunstfond et onlinemøde om brugen af fondens CO2-beregner, Creative Green Tool. Knap 90 personer så med, da fondens bæredygtighedskonsulent gennemgik beregnerens mange elementer og muligheder. Desværre var det ikke alle spørgsmål, der blev besvaret.

Annonce

I løbet af en times tid onsdag formiddag kunne alle interesserede følge med i en onlinegennemgang af Statens Kunstfonds CO2-beregner, Creative Green Tool, der er udviklet af Julie’s Bicycle og oprindeligt målrettet musikbranchen.

Kunstfondens CO2-beregner er udover at være oversat til dansk også blevet suppleret med danske faktorer tilpasset dansk kulturliv. Systemet giver brugeren mulighed for at sammenligne egne tal fra år til år, men også at sammenligne sig med andres tal – i første omgang data hentet fra de ti år, Creative Green Tool har været i brug uden for Danmark.

Praktisk gennemgang

Uundgåeligt blev bæredygtighedskonsulentens gennemgang af Creative Green Tool en lidt tør omgang. Alle siderne i CO2-beregneren blev gennemgået med de forskellige valgmuligheder, der er søgt tilpasset kunstbranchens meget forskellige behov. Fx faner, der er oprettet specifikt til scenekunst.

Hele tiden har brugeren mulighed for at klikke på ”Opret dit fodaftryk” for at se, hvordan de indtastede tal kan omregnes til et CO2-aftryk. Og det er – som bæredygtighedskonsulenten understregede – ikke et endegyldigt tal, men blot det foreløbige resultat. Men, som hun sagde, ”hvis man ikke har overblik, kan det være svært at vide, hvor man skal sætte ind”. 

Annonce

Overordnet set opfordredes der flere gange til, at kulturinstitutionerne opretter sig og prøver sig lidt frem for at lære Creative Green Tool at kende. Får man først indtastet alle sine tal, kan man bl.a. downloade alle data som en pdf-fil til brug ved afrapportering.

Statens Kunstfonds CO2-beregner, Creative Green Tool. Slide fra onlinegennemgangen
Statens Kunstfonds CO2-beregner, Creative Green Tool. Slide fra onlinegennemgangen

Affaldssortering og publikumstransport

Udover gennemgangen af systemet og mulighederne, blev der – i løbet af den time, onlinegennemgangen varede – kun zoomet ind på nogle få konkrete emner. Fx blev det i flere omgange nævnt, at det fra nytår er lovpligtigt for alle virksomheder (alle med et cvr-nummer) at affaldssortere.

Det blev desuden understreget, at ”publikumstransporten er den absolut største CO2-udleder”, men samtidig også den sværeste at få styr på – og overblik over for den sags skyld. Der findes endnu ingen løsning på denne udfordring, men kulturinstitutionerne opfordredes til at stille spørgsmål om transport til udvalgte grupper i forsøget på at skabe et overblik.

Der blev fra én af deltagerne stillet spørgsmål om, hvordan publikumstransport bliver relevant retvisende. Svaret lød, at det aldrig bliver 100% retvisende, men at det er en god reminder om, at så stor en del af CO2-udledningen kommer fra publikumstransporten. Hertil tilføjedes, at der fra Kunstfondens side har været diskussion om, hvorvidt publikumstransport skulle fjernes fra systemet, men at konklusionen blev, at det er en ret væsentlig faktor inden for kulturområdet, som derfor bør medregnes.

LÆS OGSÅ: Har kunstbranchen brug for to CO2-beregnere?

Diverse spørgsmål

I den sidste del af onlinemødet blev en del af de spørgsmål, som deltagerne stillede i chatten, besvaret. Der blev kigget på, hvordan systemet håndterer overlappende data, og hvor vidt man skal oprette alle lignende events enkeltvis.

Et af de mere vanskelige emner er digitale dele af projekter. Også når det kommer til onlineevents. For her er det svært at opgøre aftrykket. At streame en time producerer ca. 50 gram CO2, men når det kommer til webinarer, så er aftrykket meget afhængigt af den enkelte deltagers computer, antallet af deltagere osv. Data på denne type events findes ikke endnu, men de forventes at komme.

Gennemgangen af Creative Green Tool gør det bestemt mere overskueligt at gå i gang. Og det er en væsentlig pointe at huske på, at det er bedre at prøve sig lidt frem end helt at lade være. Der blev i chatten stillet spørgsmål om ”relationen mellem jeres målesystem og den fra Bæredygtig Scenekunst”. Et meget relevant spørgsmål for dansk scenekunst, som desværre ikke blev besvaret. Til gengæld stiller Statens Kunstfond sig gerne til rådighed med yderligere vejledning.

Find svar på de mest almindelige spørgsmål her.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en...

Tre scenekunstnere udvalgt til Den Unge Kunstneriske Elite

Statens Kunstfond har netop udvalgt 13 kunstnere til det...

Borgen bliver til musical på Slagelse Teater 

I samarbejde med Lion Musicals forvandler Sjællands Teater DR’s prisbelønnede...
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Freelance kulturjournalist, teaterkritiker for Jyllands-Posten og medlem af Årets Reumert-juryen. Tidligere teaterkritiker ved Dagbladet Information. Cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi fra Aarhus Universitet.
Annonce

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en umage kærlighedshistorie, om længslen efter at kunne leve autentisk sammen med den, man elsker, samtidig...