Populært lige nu

★★★★☆☆ Ragnarok – formidable artister og stemningsskabende musik

Traditionen tro spiller Det Kongelige Teater denne sommer årets store familieforestilling under åben himmel i Ulvedalene i Dyrehaven nord for København. Kim Fupz Aakeson...

Esther Lee Wilkinson bliver huskoreograf på Odense Teater

Koreograf Esther Lee Wilkinson tiltræder i de kommende to sæsoner i en nyoprettet stilling som huskoreograf på Odense Teater. Odense Teater, ønsker et større fokus...

Dansk Samtidscirkus stifter ny brancheforening

Den nystiftede brancheforening Dansk Samtidscirkus vil blandt andet arbejde for ligestilling af cirkus som scenekunstform og udbrede kendskabet til de nyere cirkusgenrer.  Cirkus har været...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Traum – en sprudlende, sanselig rejse ind i identitetens afkroge

I TraumAarhus Teater dissekerer huskunstner Nathalie Mellbye den skrøbelige fornemmelse for grænsen mellem os selv og andre, drøm og virkelighed. Gennem pumpende dans, elektronisk musik og kinky kostumer hvirvles tilskueren ind i et sansemættet univers, hvor fornuften sprænges af natlige længsler og lyster. 

Publikum er placeret rundt om og nede i en efterladt, tom swimmingpool. Grønne gevækster æder sig ind på de kliniske klinker som vildskabens undertrykte kraft. I poolens midte udfoldes en hemmelig, erotisk klub, hvor maskeklædte nonner i latex smyger og vrider sig til pumpende musik, og alt er indhyllet i et lummerrødt lys. 

Sammen med Kjartan Hansens indestængte læge Alfred, ifører publikum sig hvide masker. Under maskens anonymitet er Alfred klar til at gå i nul. Klar til at lægge sin identitet fra sig og udleve sine natlige lyster, imens hans kone sover hjemme i den ægteseng, han lige har forladt. Lige som den hvide lægekittel, er masken en vidunderlig sluse ud af selvet, der både skaber og skjuler identitet. Eller er det i virkeligheden Alfreds rolle som ægtemand, der er en maske?

Traum, Aarhus Teater. Foto: Rumle Skafte
Traum, Aarhus Teater. Foto: Rumle Skafte

Et ægteskab dissekeret

Traum er på overfladen en dissekering af et kriseramt ægteskab. Alfred og konen Frida, spillet med veltimet, frustreret flabethed af Nanna Bøttcher, deltager i et erotisk maskebal, som åbner for fortrængninger og konflikter, der presser deres samliv mod afgrunden. Forlægget er Arthur Schnitzlers Traumnovelle fra 1926, som fører os ind i parrets ulmende begær tilsat syrede drømme og natlige erotiske eskapader.

Bjørn Rasmussens nyfortolkning skruer op for det sjove, tvetydige og abstrakte. Handlinger, navne og karakterer byttes om, fordobles og sammenfiltres. En kropskomisk, veloplagt Carla Eleonora Feigenberg glider fx ind og ud af rollerne som dominerende fortæller, lægehungrende enke og parrets mystiske ungdomsbekendtskab, Nattergalen. Det er derfor ikke tydeligt, hvad der egentlig er drøm, og hvis drøm vi i så fald befinder os i.

Originalen moderniseres velfungerende med tekststykker fra lægefaglige bøger og en universitetsopgave om ordet ’fuck’. Sammen med SOLEN ER SEXETs melankolskt-saftige musikalske univers løftes handlingen ud af den konkrete konflikt og stiller gennem drømmens rus spørgsmålet: Er vi i virkeligheden mest os selv, når vi er ude af os selv?

Traum, Aarhus Teater. Foto: Rumle Skafte
Traum, Aarhus Teater. Foto: Rumle Skafte

Et studie i stemninger

Det sproglige univers er legende, poetisk og konkret. Livmødre, slimhinder, sår og endetarmsåbninger bliver en både kinky og klinisk metafor for identitetens skrøbelige forankring i kroppen. Ordene flyder mellem dansk og engelsk, gentagelser og forvrængninger i det rationelles kamp mod erotikkens stormfulde brusen, der mærkes fysisk som en tung bas, der ryster sæderne.  

Når ordene slipper op, skaber forestillingen sanselige billeder og pumpende stemninger. Fire dansere fra Holstebro Dansekompagni bevæger sig som en ubesværet masse i intense sekvenser, der går fra store armbevægelser i jakkesæt og festhatte over ’death drops’ i tårnhøje hæle og simuleret BDSM sex til hvirvelvinde af mosklædte væsner.

Drøm, minder og begær flyder sammen i medrivende beats og virkningsfulde billeder, som når rummet pludselig lyser op i neonfarvede væsker, eller halvnøgne kroppe presser sig mod scenografiens tågede ruder. Det er flot, frækt og forvirrende.

Traum, Aarhus Teater. Foto: Rumle Skafte
Traum, Aarhus Teater. Foto: Rumle Skafte

Gensyn med 90’erne

Forestillingens dekadente forfaldsæstetik og hallucinerende virkelighedsleg føles som et nostalgisk gensyn med 1990’erne, hvor værker som Fight Club og Generation X også satte spørgsmålstegn ved sprogets evne til at beskrive virkeligheden og identitetens faste kerne. Man kan derfor spørge, hvad vi skal med Traums erotiske og lettere freudianske genbesøg med disse temaer i dag? 

Men man kan også bare læne sig tilbage og nyde den sanselige overflod. Når bassen pumper, kroppene gnides mod hinanden og lyset blinker i fortryllende farver, handler det først og fremmest om at mærke noget. Eller som Alfred siger, mens han betragter sig selv i spejlet: ”Jeg føler noget nu, om noget, meget”.

Traum fungerer på den måde bedst, når den ekspressive sanselighed tager os ud af sindet og med på en rejse ned i længslernes kropslige dynd. 

Tekst: Arthur Schnitzler. Dramatisering: Bjørn Rasmussen. Instruktør, scenograf og kostumedesigner: Nathalie Mellbye. Scenograf assistent: Astrid Lindgreen Hjermind. Koreografer: Marie Brolin-Tani og David Cornelius Price. Lysdesigner: Kim Glud. Komponist: SOLEN ER SEXET.

Medvirkende: Nanna Bøttcher, Kjartan Hansen og Carla Eleonora Feigenberg. Dansere: Bjørk-Mynte Paulse, Jon Ipina, Luke Hodkinson og Haizea Andueza.

Traum spiller på Aarhus Teater 11. maj – 8. juni 2023.

Seneste

Dansk bidrag til verdens største festival for scenografi

Teamet er Rare, når verdens største tilbagevendende begivenhed inden...

39 scenekunstnere modtager arbejdslegater fra Statens Kunstfond

Ud fra en pulje med 202 ansøgere har Statens...

★★★★☆☆ Hæv alle pengene! – poetisk angreb på kapitalismens tankefængsel

Hæv alle pengene! af DYVEKES FREMTID er et originalt...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Dansk bidrag til verdens største festival for scenografi

Teamet er Rare, når verdens største tilbagevendende begivenhed inden...

39 scenekunstnere modtager arbejdslegater fra Statens Kunstfond

Ud fra en pulje med 202 ansøgere har Statens...

★★★★☆☆ Hæv alle pengene! – poetisk angreb på kapitalismens tankefængsel

Hæv alle pengene! af DYVEKES FREMTID er et originalt...

To festivaler for børn i pinsen og den kommende uge

Pinse-weekenden bliver startskuddet på to festivaler for børnefamilierne. Først...
Annonce
Josefine Brink Siem
Josefine Brink Siem
Ph.d. i Dramaturgi og anmeldelsesredaktør på Peripeti. Hendes interesseområde er især de affektive dimensioner af teater, TV-serier og film og hun beskæftiger sig bredt med forskning, undervisning og formidling inden for scenekunstområdet.
Annonce

Dansk bidrag til verdens største festival for scenografi

Teamet er Rare, når verdens største tilbagevendende begivenhed inden for scenografi, Prague Quadrennial, i år afvikles for 15. gang. Festivalen, der afholdes hvert fjerde år,...

39 scenekunstnere modtager arbejdslegater fra Statens Kunstfond

Ud fra en pulje med 202 ansøgere har Statens Kunstfond udvalgt 39 scenekunstnere, der tildeles arbejdslegater på mellem 50 - 200.000 kr. Denne gang...

★★★★☆☆ Hæv alle pengene! – poetisk angreb på kapitalismens tankefængsel

Hæv alle pengene! af DYVEKES FREMTID er et originalt bud på den kapitalismekritik, som fylder mere og mere på scenerne. I denne vækstlagsproduktion på...