Mortalities er et nyt virtual reality operaformat. Komponist og lydkunstner SØS Gunver Ryberg har skabt musikken og har blandt andet bearbejdet operastemmerne med elektroniske effekter, så de får et nyt udtryk, der skal spille sammen med den digitale VR-teknologi.
VR-teknologi og opera er en sjælden oplevelse på de danske scener. På Copenhagen Opera Festival er der nu mulighed for at møde teknologien i et nyt operaværk.
I Mortalities tilbydes publikum en virtuel rejse ned i underverdenen, hvor grænserne mellem liv og død undersøges. Værket er skabt af instruktør og kunstnerisk leder Rebekka Sofie Bohse Meyer og visuel kunstner Ninna Steen. Librettoen er skrevet af Ursula Andkjær Olsen, og musikken er skabt af komponist og lydkunstner SØS Gunver Ryberg, der fortæller:
”Mortalities er en immersiv oplevelse, hvor sanserne stimuleres og publikum selv går rundt for at opleve værket. Hvis du vil have adgang til den, må du opgive dine sanser tilhørende denne verden, og erstatte dem med nye.”
Liv og død er til forhandling
Temaet i Mortalities er døden – eller nærmere tilstandene omkring døden – og universet er inspireret af forfatter Mikkel Krause Frantzens begreb nekroæstetik, som undersøger den tilstand, hvor grænserne mellem liv og død er til forhandling. Kulturforsker Jakob Matzen har med afsæt i begrebet udarbejdet forskellige perspektiver på døden ved at rubricere nekroæstetik i seks kategorier.
”Mortalities er en udforskning af de seks perspektiver på døden, som er omdannet og fortolket til seks musikalske rum, som publikum går igennem,” fortæller SØS Gunver Ryberg til ISCENE.
“I rummene, der omfatter det spektrale, selvdestruktive, groteske, arkitektoniske, transcendentale, post-menneskelige, har jeg arbejdet på forskellig vis og med forskellige teknikker. Jeg har tænkt over disse karakteristika i forhold til klang, dynamik, form, følelserne, rytme etc. Normalt tænker jeg ikke over hvilken toneart, jeg komponerer i. Men her tænkte jeg meget over at vælge forskellige tonearter til hvert rum for at forstærke rummets emotionelle lag og skabe variation.“
Iført VR-briller og hovedtelefoner
Forestillingen begynder med et indledende ritual i den virkelige verden, hvorefter de fire publikummer, som kan være til hver forestilling, bevæger sig fysisk rundt i en stor installation iført VR briller og hovedtelefoner.
”Som elektronisk komponist har jeg mulighed for at skabe alle instrumenterne og lydene selv. Jeg formgiver dem, så de udtrykker de karakteristika, der forstærker hvert rum. I det transcendentale rum har jeg fx komponeret med en rå og støjende kvalitet i udtrykket. Musikken udtrykker en materialitet, en substans, som er mere i kontrast til librettoen. Grænserne mellem liv og død er flydende og musikken skaber en desorientering, hvor sangerens stemme bliver mere og mere opløst til en slags støj”.
Musikken udtrykker sammen med librettoen det dramaturgiske forløb. Der er ingen bærende karakterer i universet, så operastemmerne udspiller dramaet sammen med musikken, forklarer SØS Gunver Ryberg:
”Jeg har eksperimenteret med, hvor meget jeg kan bearbejde stemmerne med effekter, så de udtrykker sig både konkret, forståeligt og mere abstrakt. Det var vigtigt for mig at bearbejde stemmerne i den efterfølgende proces, så de smelter endnu mere ind i musikken og i sig selv bliver til et slags instrument i det elektroniske univers. Dette giver stemmen en ny dimension og en anden slags forening med teknologien”.
Opera og VR
At implementere musikken i virtual reality var både teknisk komplekst og krævende. Der arbejdes i et kunstnerisk felt, som er stort set udokumenteret med hensyn til tekniske løsninger og viden, da VR stadig er en relativ ny teknologi.
”Jeg har været nødt til at indgå kompromiser primært på grund af teknikkens begrænsninger. Jeg havde fx en fast tidskode til hvert rum, så jeg skulle lave hver komposition med fuldstændig præcis varighed for at tage hensyn til, hvor lang tid folk kan klare at være i et VR-univers”.
Samlet set kræver arbejdet med musik og VR en integreret tilgang, der tager højde for både tekniske og kreative aspekter. De tekniske benspænd er dog ikke en hindring i forhold til at fortsætte udviklingen, som SØS Gunver Ryberg pointerer, så er samspillet mellem stemme og teknologi en unik mulighed for at udvikle kunstarten.
”Ved at integrere operastemmer i elektronisk musik udfordres konventionelle opfattelser af både opera og elektronisk musik. Operasangerne er vant til at formidle historier gennem deres sang, og de kan tilføre en narrativ struktur til den ellers mere abstrakte elektroniske musik. Dette eksperiment, synes jeg, er interessant for at skabe et nyt bud på genren,” afrunder hun.
Mortalities spiller på Sort/Hvid i København 14. – 21. august og i Musikhuset Aarhus 19. – 23. september 2023.