Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Dialektkomedierne reddede Rønne Theater, der nu fejrer 200 års jubilæum

Rønne Theater kan i dag fejre en helt unik jubilæumsdag, som ingen andre fungerende teatre i Danmark kan matche. Teatrets 200-års jubilæum fejres med en nyskrevet jubilæumsforestilling af Martin Miehe-Renard, der håber, at det bornholmske teater kan minde politikerne om vigtigheden af de danske teatre.

Torsdag den 30. november 2023 er Rønne Theaters 200-års jubilæumsdag. Her fejres jubilæet på det gamle teater for indbudte gæster, mens programmet de kommende to dage står på offentlig fejring med indslag fra øens mange amatørensembler og visning af jubilæumsforestillingen, Den Store Dag, som Martin Miehe-Renard har skrevet særligt til lejligheden.

“Det har været en super sjov opgave. Jeg mener, det var Goethe, der engang sagde, at begrænsning er kreativitetens moder. Det kan jeg nikke genkendende til. Jeg kan godt lide benspænd. Så er man nødt til at tænke inden for rammerne. Jeg elsker desuden Bornholm og Rønne Theater. Jeg sidder selv i bestyrelsen for Bornholms Teater, så det var en lille ønskeopgave for mig,” siger Martin Miehe-Renard, da ISCENE fanger ham på telefonen dagen før det store jubilæum.

To virkelige personer i centrum

Martin Miehe-Renard har angrebet den meget bundne opgave med jubilæumsforestillingen med stor entusiasme. 

“Det er jo Rønne Theaters 200 års jubilæum, så jeg rodede lidt rundt i historien og ledte efter noget, der kunne inspirere. Der fandt jeg ud af, at for 100 år siden på jubilæumsdagen var teatret ved at forsvinde. Interessen var vigende og bygningen var ved at falde sammen. Dengang var det faktisk dialektkomedierne, der reddede hele situationen,” fortæller Martin Miehe-Renard begejstret. 

Rønne Theater var det første teater i landet, som fandt på at spille kendte komedier på den lokale dialekt

“Rønne Theater var det første teater i landet, som fandt på at spille kendte komedier på den lokale dialekt. En idé, der senere spredte sig over hele landet. Så den lille festforestilling, jeg har skrevet til jubilæet, foregår for præcis 100 år siden på dagen, hvor teatret fejrer sin 100 års dag. Jeg har skrevet forestillingen som et tænkt møde mellem to virkelige personer. Teatrets mest kendte skikkelse gennem tiden, Dr. Søren Kabell, og købmandsfrue, Sofie Madsen, der oversatte stykkerne til den lokale dialekt”

rønne theater 200 år

200 år i Teaterstræde

Gennem 200 år har bygningerne i Teaterstræde lagt scene til lokalt amatørteater, professionelle gæstespil, dramaskolelever og lokalt producerede professionelle teaterforestillinger. Derfor er det også oplagt, at de to karakterer i Miehe-Renards forestilling, der spilles af Max Hansen og Christine Albrechtslund, begge var markante personer i teatrets historie.

“At skrive forestillingen som dette tænkte møde mellem de to til 100-års jubilæet giver rig lejlighed til at snakke om, hvad teatrets betydning i lokalområdet er. På den måde er indholdet faktisk næsten en alternativ festtale,” forklarer Martin Miehe-Renard og fortsætter:

Det levende teater har en decideret funktion i samfundet

“Publikum får, hvis vi er heldige, en større forståelse for, hvad det gamle teater kan i forhold til lokalsamfundet og til dem selv. Hvorfor der er grund til at bevare det i yderligere 100 år. Og at det levende teater har en decideret funktion i samfundet. Fx ved at lære børn og unge om både lokal kultur og i det hele taget om den kultur, vi er en del af. Det er det, det levende teater kan, som de ikke kan få gennem deres iPhones eller iPads”.

Stor lokal og kulturel betydning

I den officielle pressemeddelelse om teatrets jubilæumsfejring citeres Rønne Theaters formand, Jon Schmidt, for følgende udtalelse: 

”Rønne Theater blev i sin tid skabt på initiativ af en gruppe lokale borgere. Bygningen blev finansieret ved udstedelse af lokale aktier og drevet af lokale ildsjæle. Det har ikke ændret sig meget til den dag i dag. Teatret drives af lokale ildsjæle, som hver især giver det de kan til livet på og omkring teateret. Undervejs har teatret været truet af fallit og smuldrende konstruktioner, manglende støtte fra myndigheder, pandemi og almindelig modgang, så det er faktisk ret utroligt, at vi nu, her 200 år efter starten, kan fejre den gamle dame i fin form og med udsigt til at igangsætte et renoverings-projekt til over 15 mio. kr.! Hvem havde lige troet det?”

Og netop dette fokus på, at teatret for 100 år siden nær var forsvundet er også vigtigt for Martin Miehe-Renard.

Der er så mange dygtige teatre, der kæmper en brav kamp for deres overlevelse

“I disse finanslovstider håber jeg, at det kan være med til at sikre støtten til egnsteatre rundt om i landet. Ikke bare beholde den nuværende støtte, men en øgning af støtten. For der er så mange dygtige teatre, der kæmper en brav kamp for deres overlevelse. Netop når man står her ved det ældste teater i landet, er det vigtigt, at man husker at holde liv i det,” afslutter han, før han igen vender tilbage til de sidste forberedelser før den store fejring.

Læs mere om Rønne Theaters jubilæumsfejring her.

Seneste

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...