Den 16. – 18. august kan man for første gang opleve Musicalens Folkemøde i Fredericia. Gennem gratis koncerter, rundvisninger, readings og paneldebatter hylder folkemødet musicalgenren, men ønsker også at skabe politisk opmærksomhed omkring genrens fremtid. “Hvis vi skal have den skandinaviske musicaltradition til at udvikle sig og blomstre i fremtiden, så kræver det, at den bliver anerkendt og forstået, og at den får de rette rammer til at vokse,” siger projektchef for Musicalens Folkemøde Mikal Korsgaard Larsen.
Musicalens Folkemøde er en fejring af musicalen som genre. Til en koncert på åbningsaftenen bliver publikum ført gennem en vifte af forskellige musicalnumre, der skal understrege musicalens mangfoldighed. Og i løbet af weekenden kan publikum opleve flere koncerter, musicalfilm i biografen, workshops for sang- og danseglade børn, readings af bidder fra helt nye musicals, rundvisning på musicaluddannelsen og q&a-sessioner med musicalstjerner.
“Det er et diverst program, der både henvender sig til musicalpublikummet og til de aktører, der arbejder med musicals til daglig,” fortæller projektchef Mikal Korsgaard Larsen. “Gennem Musicaluddannelsen ved Den Danske Scenekunstskole og Fredericia Musicalteater er byen blevet et centrum for musicals i Danmark, og det er det, folkemødet er en hyldest af.”
“Vi vil forsøge at vise den her genres store potentiale for både det brede publikum og fagfolk. Musicals kan appellere til et meget bredt publikum. Der er en dejlig umiddelbarhed og smittende energi i musicals, som vi gerne vil vise til hele verden. Det er derfor, der ikke kun er paneldebatter og talks, men også pop-up-koncerter, danse-sessions og meget andet, der understreger, hvad musicals kan i forhold til at skabe medrivende stemninger og store følelser,” supplerer Kultur- og udviklingskonsulent i Fredericia Kommune, Sofie Maj Thomsen, der understreger, at musicalgenren også spiller en vigtig rolle for Fredericia som by.
“Musicalgenren har længe været en del af Fredericias DNA. Musicaluddannelsen og teatret er kulturelle fyrtårne for byen, og sådan nogle fyrtårne er med til at gøre os relevante for verden. De skaber stolthed for byen. Det er det, Fredericia er kendt for i resten af landet og i verden. Når man spørger folk om Fredericia, så er musicals det første, de nævner.”
Stærke følelser
Sofie Maj Thomsen mener desuden, at der er et paradoks i musicalgenren, som gør den særligt interessant at diskutere.
“Jeg synes, musicalgenren fortjener sit eget folkemøde, fordi det er en ekstremt elsket, men også en meget udskældt og forhadt genre. Den trækker mange mennesker i teatret, og alle er på en eller anden måde vokset op med musicals. De har set Disney-film og Grease, og som børn haft stærke oplevelser med det. Inden for kunst og kultur er musical for nogen et fy-ord, for andre en selvfølgelig kunstform. Hvorfor vækker lige præcis den her genre så stærke følelser i mennesker? Det gør den enormt spændende at diskutere.”
“Musicals er også en meget tilgængelig genre,” siger Mikal Korsgaard Larsen. “Noget teater og scenekunst kan være lidt utilgængeligt for nogen. Og der kommer musicalen ind med en tradition, der er henvendt til alle. Musicals handler tit om de store følelser. Og så er der ofte meget humor i musicals. Det er en befrielse at gå i teatret og grine, for når man har grint, er man også åben for andre følelser. Jeg tror det er derfor, at det tiltrækker så mange. Det er en genre, hvor der er plads til alle.”
Musicalens opblomstring
Samtidig foregår der i disse år en enorm opblomstring af musicalgenren i Danmark og i Skandinavien. En opblomstring, som Fredericia gennem musicaluddannelsen og teatret spiller en nøglerolle i. Sofie Maj Thomsen bemærker, at det ser ud som om, musicalgenren for tiden undergår et statusskifte, hvor den får plads på større scener og accepteres af nye publikummer.
“Især de sidste 20 år er der sket en vanvittig udvikling og professionalisering af musicals i hele Skandinavien,” siger Mikal Korsgaard Larsen. “Og selv om det begyndte med musicals direkte importeret fra London og New York, er vi så småt i gang med at lykkes med at skabe vores egen tradition her i Skandinavien. Men hvis vi skal have den tradition til at udvikle sig og blomstre i fremtiden, så kræver det at den bliver anerkendt og forstået, og at den får de rette rammer til at vokse.
Derfor er der også et kulturpolitisk element i folkemødet, særligt gennem tre paneldebatter om musicalgenrens potentiale for kulturlivet.
“Musicals spiller en stor rolle for Kulturdanmark og for samfundet. Det er den scenekunstform, der får flest mennesker i teatret. Det er folkelig scenekunst. Og så er det et kunstnerisk felt, der har stort potentiale for udvikling. Men der er endnu ikke helt sammenhæng mellem, hvor mange mennesker, der ser musicals, og så størrelsen på de statslige midler, der er øremærket til musicals – særligt i forhold til udviklingen af nye forestillinger. Det kunne jo være fantastisk, hvis folkemødet kan være med til at sætte fokus på det. Hvis man skal have politikere til at synes, at musicals er interessante, er det godt at kunne vise, at det er noget, der har interesse fra mange mennesker,” mener Mikal Korsgaard Larsen.
Fremtiden for Musicalens Folkemøde
Sofie Maj Thomsen og Mikal Korsgaard Larsen kalder dette års møde for et pilotprojekt, der kan give en indikation om, hvorvidt der er en interesse for, at folkemødet kan få et mere permanent liv i Fredericia fremover.
“Vi har helt sikkert et ønske om, at det skal leve videre, fordi vi gerne vil have, at musicalgenren i Danmark bliver udviklet her fra Fredericia. Men jeg tør ikke love noget,” siger Sofie Maj Thomsen.
Mikal Korsgaard Larsen følger op: “Vi ved ikke, hvor mange der kommer. Men ønsket er, at det er noget, der skal vende tilbage hvert år og løbende vokse sig større. Både i forhold til de navne, vi kan tiltrække, og i forhold til besøgstallene. Det skal være et arrangement, hvor man både kan få indblik i musicalen som scenefelt, og hvor vi også kan få skabt noget politisk opmærksomhed lokalt og på landsplan.”
Se hele programmet for Musicalens Folkemøde 2024 her.
Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Dansk Musical med fuld redaktionel frihed for ISCENE.