Populært lige nu

Danmarks Teaterforeningers priser 2024 er uddelt

Danmarks Teaterforeninger uddelte i går aftes foreningens fire priser til kunstnere og kompagnier på det årlige Teaterseminar, mens Kulturkongens producentpris gik den modsatte vej...
Annonce

★★☆☆☆☆ Krigsbørn – rørende men rodet debatteater

Det skorter ikke på følelser i AKUT360’s højaktuelle Krigsbørn, men desværre mangler der en klar retning, og resultatet fremstår både rodet og ensformigt. Tekstens tyngde bliver aldrig forløst, og de groteske og dybfølte lidelser til trods forlader man stadig salen med en noget flad fornemmelse.

Annonce

Med Krigsbørn stræber instruktør og manuskriptforfatter Andreas Dawe efter at give stemme til krigens uskyldige, men evindelige ofre: Børnene. Forestillingen ligger i forlængelse af den Reumert-belønnede Zinkdrengene fra 2021, der ligesom denne forestilling er en dramatisering af en del af den belarussiske nobelprismodtager Svetlana Aleksijevitjs forfatterskab. 

Julie Forchhammers enkle turnéscenografi består i al væsentlighed af en række mere eller mindre anonyme stole og et stort tæppe, der er syet sammen af hvide skjorter. Det samlede visuelle udtryk gør ikke meget væsen af sig, så fokus er helt og holdent på teksten og skuespillet, hvilket ligger fint i forlængelse af AKUT360’s ambition, som du kan læse mere om her.

Forestillingens fem spillere reciterer størstedelen af deres replikker som små monologer rettet direkte mod publikum, og dertil kommer elementer fra dukketeater. Dukkerne er naturligvis skabt af dansk teaters ubestridte dukkevirtuos, Rolf Søborg Hansen.

Krigsbørn af AKUT360. Foto: Henrik Ohsten
Jesper Hyldegaard, Christina Meincke, Yulia Lystbæk, Charlotte Bøving og Bo Carlsson i Krigsbørn af AKUT360. Foto: Henrik Ohsten

Grufuld genklang

Teksten er primært en sammenskrivning af to af Aleksijevitjs værker: Krigen har ikke et kvindeligt ansigt og De sidste vidner. Begge er bygget op om udsagn fra vidnerne til det russiske folks lidelser under den nazistiske invasion i 1940’erne, som er gengivet med en gruopvækkende præcision. Det berettiger en af forestillingens mest rammende replikker: “Det er frygteligt at erindre det hele, men det er frygteligere ikke at gøre det.” 

Annonce

En slags collage af lidelser, som på tragisk vis er uhyggeligt aktuel

Udover stemmerne fra russernes store fædrelandskrig, indeholder Krigsbørn også et nyskrevet spor i form af en meget personlig beretning fra russiskfødte men herboende Yulia Lystbæk, der også medvirker som skuespiller og dukkefører. Dette har til formål at aktualisere tematikkerne ved at inddrage betragtninger om krigen i Ukraine – og for den sags skyld også andre igangværende krige.

Som publikum får man aldrig fornemmelsen af et sammenhængende og gennemgående narrativ, men nærmere en slags collage af lidelser, som på tragisk vis er uhyggeligt aktuel.

Krigsbørn af AKUT360. Foto: Henrik Ohsten
Krigsbørn af AKUT360. Foto: Henrik Ohsten

Rædslerne mangler retning

Det er umuligt at forblive upåvirket af den modbydelige mosaik, som udgør Krigsbørn, men jeg mangler simpelthen en overordnet ramme for de mange historier, og savner en markant skarpere retning i instruktionen. Det lader til, at Andreas Dawe stoler for meget på selve tyngden i teksten, hvilket resulterer i, at forestillingen alt for ofte forfalder til at blive ord, ord, ord.

Flere gange i løbet af forestillingen mistænkte undertegnede også spillerne for ikke helt at være ovenpå teksten

Scenerne ruller derudaf uden nogen tydelig kausalitet, og flere gange i løbet af forestillingen mistænkte undertegnede også spillerne for ikke helt at være ovenpå teksten, og ikke sjældent falder de patostunge replikker med en upersonlig distance, man ikke kun kan tilskrive premierenerver.

Krigsbørn af AKUT360. Foto: Henrik OhstenKrigsbørn af AKUT360. Foto: Henrik Ohsten
Krigsbørn af AKUT360. Foto: Henrik Ohsten

Ambitiøst men ufuldendt

Den fragmenterede fortællestil og den fraværende dramaturgiske kulmination bevirker også, at forestillingen med en varighed på over to timer ganske simpelt er alt for lang. Jeg forlod anden akt uden helt at begribe, hvorfor forestillingen ikke kunne have været afviklet på den halve tid. Hvad bidrog anden halvdel af med, som ikke allerede var fortalt i den første?

Man må rose AKUT360 for at leve op til sin egen målsætning om at levere fordomsfrit teater om tidens store debatemner. I en tid, hvor sympatien for russiske lidelser kan findes på et meget lille sted i vores del af verden, kræver det et vist mod at lave en forestilling om det russiske folks lidelser. Det er desværre bare ikke tilstrækkeligt med et ekstremt følelsesladet emne, når der er noget grundlæggende galt med grebet.

Seneste

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Skab dig! Live Art for børn har fokus på identitet

Live Art for børn er en festival for alle aldre...
Emil Amby
Emil Amby
Cand.mag i klassisk filologi og litteraturvidenskab, samt mangeårig teaterblæksprutte med forkærlighed for klassikere.
Annonce

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en passion for teater ved at tilbyde Dramatik A som et af de få gymnasier i...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver engagere et særligt ungepanel, der aktivt skal være med til at udvikle det københavnske teater...