Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Fyr din coach!

Instruktør Kamilla Wargo Brekling har på baggrund af psykolog Svend Brinkmanns populære bøger kreeret forestillingen Stå fast. Skuespillerne på Det Kgl. Teater leverer komik af høj klasse.

“Det er ikke godt nok. Det er aldrig godt nok!”, bekender Mads Rømer Brolin-Tani på den lille scene i det Det Kongelige Teaters Skuespilhus. Og han fortsætter sin overophedede talestrøm: ”I vil have hele mig, I vil have det hele. I vil have hele mig”. Monologen fortsætter derudaf med Brolin-Tanis vildere og vildere eksempler på, hvad, der hører med til ’hele mig’: hans demente tante, hans lokumslæsning, hans diarrésyge børn, passionerede sex med konen og Herning! – han kommer fra Herning. Det hele hører med, hvis arbejdspladsen virkelig vil have det hele.

Det er bare en af de korte, topskægge sketches i instruktør Kamilla Wargo Breklings opsætning Stå fast i Skuespilhuset i København. Situationskomik-forestillingen er lavet på baggrund af psykolog Sven Brinkmanns populære bøger Stå fast og Ståsteder, hvor han kritisk opfordrer til at sige nej til tidens krav om omstillingsparathed, fyrstelige præstationer og selvudvikling i arbejdslivet såvel som på hjemmefronten og i vennekredsen.

Stå fast Svend Brinkmann
Stå Fast på Det Kongelige Teater. Foto: Camilla Winther

Høj komikklasse

Forestillingen begynder i hidsigt tempo, hvor de tre fabelagtige skuespillere Karen-Lise Mynster, Stine Schrøder og Mads Rømer Brolin-Tani løber rundt på scenografiens høje trapper med klapstolene, som er forestillingens eneste rekvisitter.

De sætter sig lige akkurat ned på stolene, så rejser de sig igen og løber videre og finder et nyt sted at sætte sig. Et enkelt fysisk og visuelt udtryk for moderne menneskers stress og omskiftelige liv. Koreograf, co-instruktør og dramaturg Karina Dichov Lund har tydeligt haft en finger med i spillet på denne fysiske forestilling, der i stor grad er båret oppe af skuespillerpræstationerne. Deres fysik, timing og tempo er utrolig. De formår at charmere publikum, der storgriner næsten konstant af de så genkendelige scener; fx når Brolin-Tani faktisk forsøger at sige nej og vil fyre sin coach, der øjeblikkeligt overtager og vil coache ham på den handling.

Teksten og indholdet i forestillingen er desværre lidt overfladisk humoristisk samfundskritik. Variationen i scenerne kunne have været større. Næsten alle scener er skåret over samme kam. Slap-stick over en genkendelige situation, der løber løbsk og til sidst kollapser rent sprogligt og fysisk. Der er kun to alvorlige scener i forestillingen og pointen om døden, som meningsgivende for livet, bliver også pakket ind i komik.

Men skuespillerne excellerer hver for sig og klæder samtidig hinanden, så de hiver forestillingen hjem med absurd hverdagskomik af rigtig høj klasse.

Seneste

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...
Annonce
Mette Garfield
Mette Garfield
Mette Garfield er cand. mag. i litteraturvidenskab og kulturjournalistik. De sidste ca. 13 år har hun arbejdet med formidling af scenekunst, særligt det eksperimenterende tværdisciplinære felt, som anmelder, kurator og skribent.
Annonce

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...