En morsom krise i ægteskabet

Anmeldelse af Martha & Frank - sange fra et ægteskab hos Randers Egnsteater

<strong>En morsom krise i</strong> ægteskabet

Martha & Frank – sange fra et ægteskab
på Randers Egnsteater. Foto: Bo Amstrup

Louise Højmark:

Louise Højmark er cand.public. i analytisk journalistik og arbejder blandt andet som freelancejournalist med særligt fokus på kultur.

Billedserie

Martha & Frank - sange fra et ægteskab
25. jan - 4. apr (turné fra 19. feb)
Randers Egnsteater i samarbejde med Thy Teater

Billedserie

Martha & Frank - sange fra et ægteskab
25. jan - 4. apr (turné fra 19. feb)
Randers Egnsteater i samarbejde med Thy Teater

Martha & Frank – sange fra et ægteskab er en sjov og underholdende kabaret – men tyngden mangler.

Martha og Frank er gift på nogle og tyvende år og har et hus, en datter og en historie sammen. De lever dog mest af alt livet hver for sig, og det er tilsyneladende kun vane og de obligatoriske kaffepauser i løbet af dagen, der holder sammen på ægteskabet.

Det er plottet i Randers Egnsteaters kabaret Martha & Frank – sange fra et ægteskab – og det er virkelig morsomt! “Ethvert sammenfald med virkelige hændelser og personer er ikke tilsigtet,” lyder det som voice-over i forestillingens begyndelse. Sagt med ironi, viser det sig, for sammenfald er der nok af, hvis man kender bare en lille smule til parforhold og dets ofte uundgåelige rutiner og irritationsmomenter.

Martha & Frank – sange fra et ægteskab
på Randers Egnsteater. Foto: Bo Amstrup

Og det er netop de sammenfald, der gør Martha & Frank til en forestilling, hvor man flere gange må grine højt: Enten fordi man har prøvet det på egen krop, eller fordi man har observeret det hos andre. Som når Martha forgæves forsøger at få Frank til at interessere sig for den bunke af tøj, der har hobet sig op i soveværelset, eller når de slubrende og smaskende lyde over morgenbordet ikke kommenteres med andet end et blik, der rummer mange års opbygget irritation.

De genkendelige parforholdsøjeblikke kan til tider bevæge sig mod det stereotype – for eksempel når Martha kun konfronterer den intetanende Frank oppe i sit eget hoved. Det kammer dog på intet tidspunkt over takket være velskrevne, sjove replikker og godt skuespil, og det forbliver morsomt og underholdende i forestillingens omtrent 110 minutter.

Ingen kabaret uden musik, og i Martha & Frank er det den amerikanske Aretha Franklins sange, der er omdrejningspunktet. Musikken er skøn, umulig ikke at rokke med på, og både Martha og Frank i skikkelse af Anna Ur Konoy og Nis Pedersen synger dejligt og med indlevelse. Til tider er der en fin kobling mellem handling og sange – for eksempel når et besøg hos parterapeuten glider over i Respect – mens man andre gange skal lede længere efter sammenhængen, som når Marthas frustration over Franks manglende oprydning bliver til (You Make Me Feel Like) A Natural Woman.

Martha & Frank – sange fra et ægteskab
på Randers Egnsteater. Foto: Bo Amstrup

En kabaret var oprindeligt en platform for blandt andet politiske synspunkter og samfundskritik, og den arv formår Martha & Frank dog desværre ikke at løfte. Det er underholdende, det er morsomt, men giver ikke rigtigt stof til eftertanke. For eksempel afrundes forestillingen med Franks nyfundne erkendelse af, at det er vigtigt at være til stede i nuet. Snarere end at være et rørende eller tankevækkende øjeblik virker det i stedet forceret, at ægteparrets tilsyneladende mangeårige krise er på vej til at blive løst efter blot en enkelt omgang parterapi og en pludselig selvindsigt om ikke at tage hverken livet eller kærligheden for givet.

Martha & Frank – sange fra et ægteskab
på Randers Egnsteater. Foto: Bo Amstrup

Martha & Frank er dermed mere underholdende end tankevækkende, men det gør nu ikke Randers Egnsteaters kabaret mindre værd at se. Som med en amerikansk feel good-film har du nemlig en rigtig rar følelse i mave og hoved, når lyset tændes i salen.

Medvirkende: Anna Ur Konoy og Nis Pedersen. Dirigenter: Bent Lundgaard og Michael Andersen. Instruktør: Ina-Miriam Rosenbaum. Forfatter: Caroline Cecilie Malling Jørgensen. Caroline Cecilie Malling Jørgensen. Stage set: Sus Haugland.

Del artiklen

'En morsom krise i ægteskabet'

Facebook