Populært lige nu

”Jeg vil koreografere død, ikke det at dø” – Andreas Constantinou om himherandit’s trilogi om sorg og død

Himherandit spiller den højenergiske forestilling Carcass under KSelekt på Det Kongelige Teater. Carcass er midterste del i en trilogi, der har døden som fælles...

Open call – Teater Får302

Deadline: 2. januar 2024
Annoncespot_imgspot_img

C!CAF: Bæredygtig performance med enkle, men stærke virkemidler

I forbindelse med C!CAF Circus Arts festivalen gæstede Circus Katoen, to Circus Arts balance-artister, Pakhus 11, i København, med forestillingen As heavy as it goes – en svedig komposition for to artister og 18 sprødt kommenterende sække.

Den sorte 80’er-agtige teatersal, den nøgne scene kun med en lille høj jutesække i baggrunden er det første billede, der møder os.

Når parret, enkelt klædt med korte shorts, ærmeløse overdele og lette gummisko, træder ind på gulvet, går de uden videre i gang med at bygge, bære, balancere, stable, trække og kaste med de tunge sække – også iblandt hinanden. Sækkenes sprøde lyd skaber sammen med åndedrættet en rytme: Den bare hud og de ru sække fremhæver det sanselige, kropslige; artisterne bliver varme, forpustede, de sveder; arbejdet med vægtstangsprincip og balancepunkter bliver rørende og sjovt i samarbejdet, modarbejdet, drilleriet, konkurrencen: Sækkene skiller og samler parret, og iblandt er det sækkene, der driver og bevæger artisterne: bevægelserne bliver som en fuga. Når de således flytter sækkene hen over scenegulvet, skaber de billeder i konstant forvandling; der arbejdes, hårdt! Og leges, ivrigt: Forbløffende, hvor mange billeder, der kan skabes med så enkle midler: fx et kæmpetårn, vadesten, eller menneskemaskiner, der som to små lokomotiver stempler hen over scenen, hver med en stabel af seks sække foran sig, der kastes synkront, rytmisk; fem ned foran til en ny stabel, mens den sidste bliver den første i næste. Stadigt afsøgende nye veje, parallelt, vinkelret på hinanden eller modsat retning, godt nede i knæ for at løfte, indædt i rytmen på fem: Tema med variationer!

Vi kan i forestillingen genkende Sisyfos, Troldmandens lærling eller hamsterhjulet, da der klart er handling i den. Men den er samtidig abstrakt og åben, ligesom musik, eller dans. Den bygger sine temaer og forløb op, den gentager, varierer og den slutter som den begyndte. Men først og fremmest med kroppen, dens arbejde i centrum. Og den er i al sin renhed og enkelhed et befriende bud på en bæredygtig udvikling af Circus Art-genren fra Circus Katoen.

Seneste

Dialektkomedierne reddede Rønne Theater, der nu fejrer 200 års jubilæum

Rønne Theater kan i dag fejre en helt unik...

Nathalie Mellbye: ”Vi skal eksperimentere endnu mere radikalt med, hvad scenekunst kan være” 

Efteråret byder på mange nye tiltag fra flere nytiltrådte...

Nyhedsbrev

Annoncespot_imgspot_img

Udforsk videre

Dialektkomedierne reddede Rønne Theater, der nu fejrer 200 års jubilæum

Rønne Theater kan i dag fejre en helt unik...

Nathalie Mellbye: ”Vi skal eksperimentere endnu mere radikalt med, hvad scenekunst kan være” 

Efteråret byder på mange nye tiltag fra flere nytiltrådte...

Moving Identities – lastbilchauffører og kørestole

Det tværeuropæiske residency-projekt Moving Identities blev skudt i gang...
Annonce
Nanina Freud-Magnus
Nanina Freud-Magnus
er oprindeligt uddannet som mimer hos Etienne Decroux i Paris. Har siden medvirket i børne-, og aktionsteater samt performances og været teaterlærer bl.a. på højskoler. Har arbejdet med kulturformidling og er uddannet i litteratur fra Københavns Universitet.
Annonce

Dialektkomedierne reddede Rønne Theater, der nu fejrer 200 års jubilæum

Rønne Theater kan i dag fejre en helt unik jubilæumsdag, som ingen andre fungerende teatre i Danmark kan matche. Teatrets 200-års jubilæum fejres med...

Nathalie Mellbye: ”Vi skal eksperimentere endnu mere radikalt med, hvad scenekunst kan være” 

Efteråret byder på mange nye tiltag fra flere nytiltrådte teaterchefer over hele landet. Under temaet Nye chefer – nye visioner tager ISCENE pulsen på, hvad der...