Populært lige nu

★★★★★☆ Arven – fremragende ensemblespil i stærkt repertoirevalg

Arven på Det Kongelige Teater er magisk teater, man kan flytte ind i. Over otte timer skaber dramaet forbindelse mellem nutid og fortid i...

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve Grummes Teater, da der var premiere på den stedsspecifikke vandreforestilling Baldersbæks Stemmer. ISCENE tog en...

Statens Kunstfond vil have flere navne i spil til deres legatudvalg

Kunstnere, kunstkyndige og andre med stor indsigt og viden kan som noget nyt melde deres interesse for at sidde i et af Statens Kunstfonds...
Annoncespot_imgspot_img

C!CAF: Bæredygtig performance med enkle, men stærke virkemidler

I forbindelse med C!CAF Circus Arts festivalen gæstede Circus Katoen, to Circus Arts balance-artister, Pakhus 11, i København, med forestillingen As heavy as it goes – en svedig komposition for to artister og 18 sprødt kommenterende sække.

Den sorte 80’er-agtige teatersal, den nøgne scene kun med en lille høj jutesække i baggrunden er det første billede, der møder os.

Annonce

Når parret, enkelt klædt med korte shorts, ærmeløse overdele og lette gummisko, træder ind på gulvet, går de uden videre i gang med at bygge, bære, balancere, stable, trække og kaste med de tunge sække – også iblandt hinanden. Sækkenes sprøde lyd skaber sammen med åndedrættet en rytme: Den bare hud og de ru sække fremhæver det sanselige, kropslige; artisterne bliver varme, forpustede, de sveder; arbejdet med vægtstangsprincip og balancepunkter bliver rørende og sjovt i samarbejdet, modarbejdet, drilleriet, konkurrencen: Sækkene skiller og samler parret, og iblandt er det sækkene, der driver og bevæger artisterne: bevægelserne bliver som en fuga. Når de således flytter sækkene hen over scenegulvet, skaber de billeder i konstant forvandling; der arbejdes, hårdt! Og leges, ivrigt: Forbløffende, hvor mange billeder, der kan skabes med så enkle midler: fx et kæmpetårn, vadesten, eller menneskemaskiner, der som to små lokomotiver stempler hen over scenen, hver med en stabel af seks sække foran sig, der kastes synkront, rytmisk; fem ned foran til en ny stabel, mens den sidste bliver den første i næste. Stadigt afsøgende nye veje, parallelt, vinkelret på hinanden eller modsat retning, godt nede i knæ for at løfte, indædt i rytmen på fem: Tema med variationer!

Vi kan i forestillingen genkende Sisyfos, Troldmandens lærling eller hamsterhjulet, da der klart er handling i den. Men den er samtidig abstrakt og åben, ligesom musik, eller dans. Den bygger sine temaer og forløb op, den gentager, varierer og den slutter som den begyndte. Men først og fremmest med kroppen, dens arbejde i centrum. Og den er i al sin renhed og enkelhed et befriende bud på en bæredygtig udvikling af Circus Art-genren fra Circus Katoen.

Seneste

★★★★★☆ The Swamp – forunderligt fluorescerende performanceinstallation

The Swamp er en velfungerende, publikumsinddragende performanceinstallation, der på...

Koreografikonkurrencen 2023: En dør ind til fremtiden

Lørdag afholdes Koreografikonkurrencen 2023 i Dansekapellet. Kunstnerisk leder af...

Ny Kulturbarometer-måling viser, at danskerne nedprioriterer deres kulturforbrug

Applaus har netop offentliggjort deres fjerde Kulturbarometer-måling i år....

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ The Swamp – forunderligt fluorescerende performanceinstallation

The Swamp er en velfungerende, publikumsinddragende performanceinstallation, der på...

Koreografikonkurrencen 2023: En dør ind til fremtiden

Lørdag afholdes Koreografikonkurrencen 2023 i Dansekapellet. Kunstnerisk leder af...

Ny Kulturbarometer-måling viser, at danskerne nedprioriterer deres kulturforbrug

Applaus har netop offentliggjort deres fjerde Kulturbarometer-måling i år....

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på Aprilfestival i Syddjurs Kommune

Aprilfestival i Syddjurs Kommune er kortere end normalt. Festivalen...

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon...
Annonce
Nanina Freud-Magnus
Nanina Freud-Magnus
er oprindeligt uddannet som mimer hos Etienne Decroux i Paris. Har siden medvirket i børne-, og aktionsteater samt performances og været teaterlærer bl.a. på højskoler. Har arbejdet med kulturformidling og er uddannet i litteratur fra Københavns Universitet.
Annonce

★★★★★☆ The Swamp – forunderligt fluorescerende performanceinstallation

The Swamp er en velfungerende, publikumsinddragende performanceinstallation, der på tankevækkende vis sætter spot på den skræmmende virkelighed, der hersker i det grødede, menneskeskabte pløre,...

Koreografikonkurrencen 2023: En dør ind til fremtiden

Lørdag afholdes Koreografikonkurrencen 2023 i Dansekapellet. Kunstnerisk leder af Uppercut Danseteater, Stephanie Thomasen, der er med til at arrangere konkurrencen, fortæller, at den et vindue...

Ny Kulturbarometer-måling viser, at danskerne nedprioriterer deres kulturforbrug

Applaus har netop offentliggjort deres fjerde Kulturbarometer-måling i år. En måling, der viser, at 58% af de adspurgte svarer, at den økonomiske situation påvirker deres kulturforbrug,...