Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

C!CAF: Når sække og mennesker smelter sammen

I ny-cirkusforestillingen As heavy as it goes løftes tunge sække. Sækkene falder mod jorden og det høres som taktslag, man kan tælle, imens man ser og hører arbejdet fylde hele scenen ud.

To jævnbyrdige kroppe, som er ens klædt, kommer ind på scenen, og stiller sig foran hver deres stabel af rissække. De trækker vejret, højlydt.

Willem Balduyck og Sophie van der Vuurst er par-akrobaterne, som holder rytmen sammen. De bevæger sig på scenen på samme måde, som vi bevæger os på i metroen. Målbevidste, fra A til B, uden at reagere eller næsten ænse andre, som rører på sig. Sådan går de, og med sækkene undersøger de rummet, sorterer dem i bunker, skaber nye mønstre af sække; diagonale eller lodrette rækker i rummet, de bygger mure, også for at nå den anden og komme i øjenhøjde, og prøver at vælte hinanden ved at kaste med sække. På trods af det marchagtige tempo, minder det om sød musik, for akrobaternes bevægelser flyder også ind i hinanden, og deres kroppe smelter sammen med sækkene.

De tripper kun på stedet og tøver, når den sidste sæk skal lægges på plads. Er det en måde at vise os det menneske, som identificerer sig så meget med sin opgave, at det har svært ved at afslutte det? Og hvornår mødes de mon, uden en sæk i hånden, og forholder sig til hinanden på andre måder end ved at vise fysisk styrke?

Forestillingen viser det grænseløse arbejde. Deres tydeligt trætte kroppe er mærket af løftearbejdet, det kan høres på deres vejrtrækning, men de fortsætter i takten. Som publikum fanges jeg ind i denne fantasifulde og minimalistiske kropsforestilling om både arbejdets fascination og dets skyggeside. Om når arbejdet, og det gælder alle former for arbejde, bliver hovedpersonen i et menneskes liv, og styrer handlingen.

Seneste

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Flere unge går i Det Kongelige Teater – interview med Kasper Holten

Den seneste årsrapport fra Det Kongelige Teater viser både...
Annonce
Carina Brit Christensen
Carina Brit Christensen
har studeret klovn og fysisk teater i Buenos Aires de sidste mange år og producerer i dag for en teater klovn. Hun er uddannet sociolog og arbejder med undervisning og kreative forløb.
Annonce

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde torsdag aften premiere på Bone Whispers og Urbane Saints på Aveny-T. Syv forskellige dansere hvirvler,...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på de skrå brædder, hvor han ikke længere skal have de store danseroller i musicals. Det...